واپسین فرصت کمیسیون انتخابات برای اعتمادسازی

احزاب سیاسی: کمیسیون انتخابات باید ثابت کند که جلو آرای تکراری و تقلبی گرفته شده است

اطلاعات روز: شماری از احزاب سیاسی اعلام کرده‌اند در صورتی که کمیسیون برای آنان ثابت نکند که جلو آرای تکراری و تقلبی گرفته شده است، پروسه‌ی انتخابات را نخواهند پذیرفت.

این احزاب همچنان گفته‌اند که در مناطقی که از بایومتریک برای شناسایی رأی‌دهندگان استفاده نشود، آرای آن مناطق نیز قابل قبول نمی‌باشد و باید باطل اعلام شود.

در اعلامیه‌ی این احزاب که امروز شنبه (۱۴ میزان) منتشر شده، آمده است که احزاب سیاسی از سیستم بایومتریک در انتخابات ۲۸ میزان استقبال می‌کنند، اما استفاده از روش بایومتریک باید به شکل آنلاین باشد و در صورتی که آرا بدون بایومتریک به صندوق‌ها ریخته شود، باید باطل اعلام شود.

در اعلامیه گفته شده است: «استفاده از تکنالوژی بایومتریک در شهرها و مراکز و محلاتی که انترنت وجود دارد، باید به صورت آنلاین باشد، زیرا استفاده‌ی آفلاین با موج بزرگی از آرای تکراری و باطل روبه‌رو شده که تصفیه‌ی آن‌ها باعث دشواری‌های زیاد می‌شود.»

این احزاب حضور ناظران احزاب سیاسی و نهادهای مدنی در «بررسی صندوق‌هایی که در آن رأی تکراری وجود دارد و صندوق‌هایی که شمار آرای آن متفاوت با آمار دستگاه بایومتریک است» را حتمی خوانده‌اند.

احزاب همچنان تأکید کرده‌اند که برای آن عده افرادی که واجد شرایط رأی‌دهی اند، اما ثبت‌نام نکرده‌اند، سهولت‌های لازم برای شرکت در انتخابات فراهم شده است و این افراد باید در زمان رأی‌دهی هویت‌شان را تثبیت کنند.

این در حالی است که به تاریخ دوم میزان ایتلاف ملی بزرگ افغانستان اعلام کرد که دو خواست عمده‌ی این ایتلاف که استفاده از بایومتریک در روز انتخابات پارلمانی و نظارت احزاب از روند انتخابات از سوی کمیسیون مستقل انتخابات بود، پذیرفته شده است.

دو روز پس از آن، کمیسیون مستقل انتخابات نیز اعلام کرد که این کمیسیون از دستگاه‌های بایومتریک در روز انتخابات پارلمانی در صورتی استفاده خواهد کرد که کنترل و مالکیت آن باید به عهده‌ی کمیسیون باشد.

با این‌حال، قرار است انتخابات پارلمانی به تاریخ ۲۸ میزان، یعنی تا ۱۴ روز دیگر در ۳۳ ولایت کشور برگزار شود.