خلیلزاد سفرش به افغانستان و کشورهای دیگر را امروز آغاز می‌کند

اطلاعات روز: وزارت خارجه‌ی امریکا اعلام کرده است که زلمی خلیلزاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان امروز پنجشنبه (12 میزان) سفر ده روزه‌اش به افغانستان، پاکستان، امارات متحده‌ی عربی، عربستان سعودی و قطر را آغاز می‌کند.

در اعلامیه وزارت خارجه امریکا آمده است که مأموریت آقای خلیلزاد در این سفر هماهنگی و رهبری تلاش‌ها برای کشانیدن طالبان بر میز گفت‌وگوهای صلح است.

براساس اعلامیه، خلیلزاد در این سفر در هماهنگی نزدیک با حکومت افغانستان و طرف‌های دیگر تلاش می‌کند تا زمینه‌ی پایان جنگ در افغانستان را از راه سیاسی فراهم کند.

وزارت خارجه‌ی امریکا تأکید کرده که تعیین خلیلزاد به عنوان نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان نشان دهنده‌ی اراده‌ی واشنگتن برای زمینه‌سازی، حضور و شرکت در گفت‌وگوهای صلح افغانستان است.

این در حالی است که پیشتر، مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی امریکا گفته بود که زلمی خلیلزاد تلاش‌های واشنگتن در باره‌ی چگونگی پشتیبانی از گفت‌وگوهای صلح حکومت افغانستان با طالبان و زمینه‌سازی این گفت‌وگوها را رهبری خواهد کرد.

آقای پمپئو همچنان گفته بود که زلمی خلیلزاد تلاش‌های ایالات متحده برای حمایت، تسهیل و مشارکت در روند صلح بین دولت افغانستان و طالبان را رهبری خواهد کرد.