آغاز کمپاین انتخابات پارلمانی؛ نامزدان قوانین را رعایت کنند

اطلاعات روز: براساس تقویم انتخاباتی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، کمپاین‌های انتخاباتی نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان سر از امروز جمعه (6 میزان) در 33 ولایت کشور به گونه رسمی آغاز شد.

کمیسیون مستقل انتخابات پیش از این اعلام کرده بود که کمپاین انتخاباتی نامزدان به تاریخ 6 میزان آغاز خواهد شد که برای 20 روز ادامه می‌یابد.

همزمان با این،‌ کمیته رسانه‌های کمیسیون مستقل انتخابات امروز جمعه در نشست خبری فهرست نامزدانی که به مبارزات انتخاباتی پیش از وقت دست زده بودند را منتشر کرد.

محمد رفیع صدیقی، رییس کمیته رسانه‌های کمیسیون مستقل انتخابات گفت که تعداد نامزدان متخلف به 52 نفر می‌رسد.

آقای صدیقی همچنان از نامزدان خواست تا در جریان کمپاین در رسانه‌ها به شخصیت‌های حکمی و حقیقی بی حرمتی نکرده و از صحبت و سخنرانی‌هایی که روحیه ملی و حس هم‌پذیری را خدشه دار بسازد، جلوگیری کنند.

او همچنان گفت که نامزدان باید قوانین، ارزش‌ها و منافع ملی کشور را رعایت کنند.

رییس کمیته رسانه‌های کمیسیون مستقل انتخابات از رسانه‌ها نیز خواست تا زمینه دعوت نامزدان در برنامه‌های شان، قوانین و طرزالعمل‌های انتخاباتی را به‌صورت منصفانه رعایت کنند.

محمد رفیع صدیقی همچنان از ادامه بررسی و نظارت از مبارزات انتخاباتی در مرکز و ولایت‌های کشور خبر داد و گفت که در پایان این روند نیز فهرست نامزدان متخلف با رسانه‌ها شریک خواهد شد.

با این حال، ریاست ترافیک شهر کابل نیز اعلام کرده است: «پوستر هایی که از طرف کاندیدان بدون مجوز قانونی شاروالی کابل در محلات غیر مناسب نصب گردد توسط تیم موظف پاک کاری میگردد.»

قرار است انتخابات مجلس نمایندگان به تاریخ 28 میزان برگزار شود. براساس تقویم انتخاباتی، قرار بود که انتخابات شورای ولسوالی‌ها نیز همزمان با انتخابات مجلس نمایندگان برگزار شود اما به دلیل تعداد محدود نامزدان شورای ولسوالی‌ها، این انتخابات به تقویق افتاده است.

با این حال، دو هزار و 500 نفر خود را برای انتخابات مجلس نمایندگان نامزده کرده‌اند که بیش از 400 نفر شان را زنان تشکیل می‌دهند.