کمیسیون انتخابات چگونگی کاربرد دستگاه‌های بایومتریک در روز انتخابات را تشریح کرد

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که از دستگاه‌های بایومتریک در روز انتخابات پارلمانی استفاده می‌شود و کنترل و مالکیت آن باید به عهده کمیسیون باشد.

حفیظ‌الله هاشمی، سخن‌گوی این کمیسیون امروز، چهارشنبه (4 میزان) در نشست خبری در کابل گفت که استفاده از شیوه‌ی بایومتریک بسیار ساده است و به‌صورت آنلاین و آفلاین امکان پذیر می‌باشد.

آقای هاشمی افزود: «هر دستگاه بایومتریک به سادگی قابل انتقال بوده و 10 ساعت از چارج خودش استفاده می‌کند اما در کنار آن چارج ذخیره (پاور بانک) هم موجود است که قابلیت استفاده‌ی آن برای 72 ساعت را ممکن می‌سازد.»

او گفت که  قرار است بیش از چهار هزار دستگاه این سیستم تا بعد از ظهر امروز به کمیسیون برسد و این دستگاه‌ها در زمان معین به مراکز ولایتی و ولسوالی‌ها انتقال خواهد یافت.

او علاوه کرد که استفاده از این روش برای هر نفر از 40 ثانیه الی یک دقیقه زمان را در بر می‌گیرد. به گفته او، هر دستگاه بایومتریک یک پرنتر، دو سیمکارت و اپلیکیشن‌های متفاوت با خود دارد که در روز رای‌گیری در کنار گرفتن اثر انگشت، از شخص رای‌دهنده و استیکر تذکره نیز عکس گرفته می‌شود.

سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت که دستگاه‌های بایومتریک از سوی یک شرکت جرمنی تهیه شده که پیش از این در بیشتر از بیست کشور در امور اداری از آن استفاده شده است.

حفیظ‌الله هاشمی افزود که از این دستگاه‌ها در سومالیا برای انتخابات و در دیگر کشورها در پاسپورت، تذکره و… استفاده شده است.

آقای هاشمی گفت که مسوولیت خرید، تهیه و تدارکات این دستگاه‌ها به دوش حکومت است و کمیسیون در آن مورد مسوولیت ندارد.

انتخابات پارلمانی در 28 میزان برگزار می‌شود و براساس تقویم انتخاباتی، سر تاریخ ششم میزان کمپاین نامزدان در سراسر کشور آغاز و تا 25 میزان ادامه پیدا می‌کند.