وزارت فواید عامه: وزن موترهای باربری را با سیستم دیجیتال کنترل می‌کنیم

اطلاعات روز: وزارت فواید عامه کشور اعلام کرد که برای کنترل وزن مجاز موترهای باربری، طرحی را آماده کرده است که براساس آن کنترل وزن مجاز موترهای باربری دیجیتالی شده و با معیارهای بین‌المللی سنجیده می‌شود.

عبدالرحمن صلاحی، معین حفظ و مراقبت وزارت فواید عامه امروز سه‌شنبه (3 میزان) در نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت گفت: «دیدگاه آینده‌ی ما برای سرک‌ها، سیستم دیجیتال‌سازی ترازوهای ما است. یکی از اهداف کاری ما که در آن‌جا می‌خواهیم تمام سیستم مدرنی که امروز دنیا کنترل تناژ را توسط سیستم تخنیک و تکنالوژی کرده، ما هم طرح پیشنهادی خود را همراه وزارت مالیه شریک ساختیم، همراه بانک انکشاف آسیایی شریک ساختیم، خوشبختانه ما یک نوع حمایت مالی بانک آسیایی را در این قسمت گرفته‌ایم.»

آقای صلاحی افزود که تمام معلومات در مورد موترهای باربری به‌صورت الکترونیک در این سیستم درج شده است که علاوه بر کنترل وزن مجاز، از اخاذی و فساد نیز جلوگیری می‌شود.


عبدالرحمن صلاحی، معین حفظ و مراقبت وزارت فواید عامه

معین حفظ و مراقبت وزارت فواید عامه همچنان گفت که این وزارت برای کنترل وزن مجاز موترهای باربری، افزون بر ترازوهای ثابت، ترازوهای سیار را نیز در کابل نصب کرده و در تلاش گسترش آن در سایر زون‌ها است.

او افزود: «فعلاً بلخ و هرات در حقیقت شامل پلان اولی موقت کنترل سیار ما است و برای ده موقعیت دیگر هم طرح پیشنهادی خود را با وزارت مالیه شریک ساختیم که انشاالله کنترل سیار ما انکشاف پیدا می‌کند و ما می‌توانیم در مسیرها هم کنترل کنیم.»

به گفته‌ی معین وزارت فواید عامه، بیشترین وزن مجاز 12 تُن و کم‌ترین آن 10.5 تُن برای وسایط باربری در کشور می‌باشد.

وزارت فواید عامه درحالی سیستم کنترل وزن مجاز موترهای باربری را راه‌اندازی کرده که در حال حاضر موترهای باربری در شاهراه‌ها بیش از حد مجاز بار می‌برند. این امر در مواردی باعث تخریب جاده و شاهراه عمومی نیز شده است.