کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی: مجلس نمایندگان صلاحیت استجواب آریایی را ندارد

اطلاعات روز:کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی در واکنش به گفته‌های رییس مجلس نمایندگان در پیوند به حذف نام 35 نامزد انتخابات پارلمانی می‌گوید که مجلس نمایندگان صلاحیت استجواب رییس این کمیسیون را ندارد.

علی رضا روحانی، سخن‌گوی کمیسیون شکایات انتخاباتی امروز دوشنبه (2 میزان) به روزنامه اطلاعات روز گفت  در اصول، کمیسیون شکایات انتخاباتی یک کمیسیون مستقل است و چون رای اعتماد از مجلس نمایندگان نمی‌گیرد، استجواب رییس این کمیسیون نیز قانونی نیست.

آقای روحانی در حالی از عدم صلاحیت مجلس نمایندگان در مورد استجواب رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی سخن می‌گوید که روز شنبه (31 سنبله) عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان در جلسه عمومی مجلس گفته بود که این مجلس در برابر حذف نامزدان انتخابات پارلمانی از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی بی‌تفاوت نخواهد بود.

مجلس نمایندگان عبدالعزیز آریایی، رییس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخابات را در این جلسه فراخوانده بود تا در مورد حذف نام نامزدان از فهرست نهایی معلومات بدهد اما آقای آریایی از رفتن به این جلسه خودداری کرد.

رییس مجلس نمایندگان در واکنش به عدم حضور رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی به مجلس گفت: «وقتی که براساس قانون اساسی، رییس جمهور غنی به مجلس پاسخ‌گو است، کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز پاسخ‌گو است.»

در همین حال یک مکتوب که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، نشان می‌دهد که کمیسیون شکایات انتخاباتی با فرستادن این مکتوب به وزارت دولت در امور پارلمانی گفته است که مجلس نمایندگان صلاحیت استجواب رییس این کمیسیون را ندارد.

در مکتوب همچنان گفته شده است: «استجواب رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی توسط مجلس نمایندگان هیچ نوع مجرای قانونی نداشته و از صلاحیت‌های شورای ملی جمهوری اسلامی افغانستان نمی‌باشد. از جانب دیگر در حالی‌که اکثریت اعضای فعلی ولسی جرگه کاندیدای انتخابات 28 میزان سال روان می‌باشند، استجواب رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی، به نحوی تحت فشار قرار دادن و مداخله در امور این کمیسیون تلقی می‌گردد.»

کمیسیون شکایات انتخاباتی به تاریخ 20 اسد اعلام کرد که نام ۳۵ تن از نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان را به دلیل عضویت یا فرماندهی گروه‌های مسلح غیرقانونی حذف کرده است. این تصمیم کمیسیون شکایات اعتراضاتی را نیز در پی داشت. شماری از نامزدان حذف شده برای چند روز پیهم دست به اعتراض زده و دروازه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات در کابل را بستند.