چرا غنی به نیویارک نرفت؟

چرا غنی به نیویارک نرفت؟

رحمت الله ارشاد


حدوداً یک ماه قبل، نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد، رایزنی‌ها و برنامه‌ریزی برای سفر رییس جمهور غنی به هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را آغاز کرد. پس از گذشت یک ماه، تلاش‌های نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد، سفارت افغانستان در واشنگتن و سفر حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان، برای تحقق این خواست اشرف غنی ناکام شد.

اسنادی که اطلاعات روز به آن دست یافته، نشان می‌دهد که دونالد ترامپ درخواست رییس جمهور غنی برای ملاقات دوجانبه در حاشیه‌ی هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را رد کرده است.

بر اساس این اسناد قرار بود آقای غنی به نمایندگی از حکومت افغانستان در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک اشتراک و در حاشیه‌ی این اجلاس با شماری از مقام‌های ارشد امریکایی از جمله دونالد ترامپ، رییس جمهور و مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی این کشور دیدارهای جداگانه داشته باشد.

در جدول زمان‌بندی دیدار و ملاقات‌های آقای غنی در جریان سفر به نیویارک که از سوی نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل ترتیب شده، آمده است که قرار بود رییس جمهور کشور به روز دوشنبه (24 سپتامبر) با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد و دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا به صورت جداگانه دیدار کند. در بخشی از این جدول زمان‌بندی آمده است: «دونالد ترامپ با توجه به این زمان‌بندی و درگیری‌های زیاد نمی‌تواند با او (غنی) دیدار کند.»

افزون بر این، پیشنهاد دیدار رییس جمهور غنی از سوی دونالد تاسک، رییس شورای اروپا نیز رد شده است.

در پاسخ به پیشنهاد دیدار غنی با رییس شورای اروپا گفته شده است: «آقای تاسک به دلیل این که مدت کوتاهی در امریکا خواهد بود، نمی‌تواند با رییس جمهور غنی دیدار کند اما فدریکا موگرینی، مسوول سیاست‌های خارجی اتحادیه‌ی اروپا می‌تواند با رییس جمهور غنی دیدار کند.»

پس از تلاش‌های فراوان نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد برای تنظیم ملاقات‌های دوجانبه برای رییس جمهور غنی که به ناکامی انجامید، رییس جمهور غنی حمدالله محب، مشاور امنیت ملی‌اش را برای تنظیم دیدارهایش با دونالد ترمپ، معاونش و یا مشاور امنیت ملی امریکا به واشنگتن می‌فرستد. تلاش‌های یک‌هفته‌ای آقای محب نیز نتیجه‌ای نمی‌دهد و ملاقات‌ها و لابی‌های حمدالله محب از سوی مقامات در کاخ سفید به این پاسخ خلاصه می‌شود: “به دلیل مصروفیت فراوان ما نمی‌توانیم از رییس جمهور غنی در واشنگتن پذیرایی تشریفاتی بکنیم. در صورتی که رییس جمهور غنی برای دیدن سفارت افغانستان از نیویارک به واشنگتن می‌آید، مشکلی وجود ندارد. اما ایالات متحده آمادگی پذیرایی از رییس جمهور افغانستان را ندارد”.

با این حال، تنها کسی که به صورت مشخص پیشنهاد دیدار با آقای غنی را پذیرفته، حسن روحانی، رییس جمهور ایران است و چند کشور دیگر به شمول رییس جمهور فرانسه و نخست وزیر آلمان پاسخ مشخصی نداده اند.

به دنبال لغو سفر رییس جمهور غنی به نیویارک، صبح امروز یکشنبه (1 میزان) داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجراییه‌ی کشور در رأس یک هیأت بلندپایه‌ی دولتی به نمایندگی از حکومت افغانستان به منظور اشتراک در هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویارک رفته است.

پیش از این شماری از رسانه‌ها گزارش داده بود که اشرف غنی از صلاح الدین ربانی خواسته بود که به نیویارک سفر نکند و او را از اشتراک در اجلاس سالانه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد بازداشته است. تلاش‌های ناکام رییس جمهور غنی و دستگاه دیپلماسی افغانستان برای تنظیم قرار ملاقات او با ترامپ و معاونش، باعث شد که نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد از چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته به این‌سو، برنامه‌ریزی تازه‌ای را برای سفر عبدالله عبدالله رییس اجراییه‌ی کشور روی دست گیرد.

عبدالله عبدالله در حالی رهبری هیئت افغانستان در هفتاد و سومین اجلاس سالانه‌ی سازمان ملل متحد را به عهده دارد که پس از رد درخواست‌های ملاقات اشرف غنی با دونالد ترامپ و برخی از مقامات مهم دیگر، شماری پیشنهاد داده بودند که سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور، هیئت افغانستان در این نشست را رهبری کند.

دیدگاه‌های شما
  1. با سلام
    مطلب شما حقیقت نداره فقط و فقط خالی بندی است
    داکتر عبدالله کدام کرباس است که دونلد ترامپ همرایش ملاقات کند ولی درخواست ملاقات ریس جمهور محمد اشرف غنی ره رد کند؟
    اصلن منطقی نیست ریس اجرایه یک چهره سمبولیک است کدام صلاحیت خاص نداره .

      1. ترامپ رئیس جمهور آمریکا ازدیدار اشرف غنی سرباز زدن به منزله اینست که؛ ما به شماارزش قائل نیستیم چون مردم افغانستان با شما نیست وشما تنها هستید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *