برخی سناتوران: جرگه ملی برای کنترل ناامنی‌ها و بررسی پیمان امنیتی با امریکا برگزار شود

اطلاعات روز: شماری از سناتوران خواستار برگزاری جرگه ملی برای کنترل ناامنی‌ها و بررسی پیمان امنیتی با امریکا شدند.
این سناتوران در نشست امروز (سه‌شنبه، 20 سنبله) مجلس سنا از افزایش ناامنی‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده و دولت امریکا را مقصر اصلی افزایش ناآرامی‌ها در افغانستان خواندند.

رحمت‌الله اچکزی، یک عضو مجلس سنا گفت: «هم اکنون روزانه 100 تا 150 نیروی امنیتی افغانستان کشته می‌شوند؛ اما امریکا هیچ کمکی به نیروهای امنیتی نکرده و نیز پاکستان را بخاطر مداخله مستقیم در جنگ افغانستان زیر فشار قرار نمی‌دهد.»

شماری دیگر از سناتوران نیز گفتند در صورتی که امریکا در قسمت تأمین امنیت افغانستان همکاری نمی‌کند، حکومت باید لویه جرگه را دعوت کرده و این پیمان را لغو کند.

به گفته‌ی این سناتوران، حضور امریکا در افغانستان باید سبب تقویت دولت مرکزی شود، در غیر آن با ادامه وضع کنونی، پیمان امنیتی با امریکا هیچ معنایی ندارد.

فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا نیز گفت که نیروهای امریکایی باید با نیروهای امنیتی افغان در تأمین امنیت همکاری داشته باشند.
این در حالی‌ست که اخیراً در نتیجه تشدید ناآرامی‌ها در کشور تلفات نیروهای امنیتی نیز به شکل بی‌سابقه افزایش یافته و این مسأله نگرانی‌ها زیادی را به وجود آورده است.

به دنبال افزایش ناامنی‌ها و حملات تروریستی، روز دوشنبه شماری از نمایندگان مجلس نیز خواستار بازنگری در پیمان امنیتی افغانستان با امریکا شدند.