کاروان گشت احمد شاه مسعود

حمله‌ی انتحاری بر کاروان گشت‌زنی هواداران مسعود 7 کشته و بیش از20 زخمی برجا گذاشت

اطلاعات روز: کاروان گشت‌زنی هواداران احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور در آغاز هفته‌ی شهید و هفدهمین سالروز کشته شدن احمدشاه مسعود در مربوطات حوزه‌ی چهارم پولیس کابل هدف حمله‌ی انتحاری قرار گرفت.

مهاجم انتحاری که سوار بر موتور سایکل بود، حوالی ساعت 2 و 50 دقیقه پس از چاشت بر این کاروان در جریان گشت‌زنی در بین چهارراهی سلیم کاروان و چهارراهی تایمنی شهر کابل حمله کرد.


حشمت استانکزی، سخنگوی فرماندهی پولیس کابل گفته است که در این رویداد 7 تن کشته و بیش از20 تن دیگر زخمی شده‌اند.

پیشتر از آن نیز پولیس یک مهاجم انتحاری را پیش از آن‌که خود را در میان کاروان گشت‌زنی هواداران احمدشاه مسعود برساند، شناسایی کرد و مهاجم موفق نشد مواد انفجاری همراهش را منفجر سازد. این مهاجم پس از زخمی شدن، به شفاخانه منتقل شده است.

بازداشت بیش از 100 تن

هرچند بنیاد احمدشاه مسعود و فرماندهی گارنیزیون کابل از هواداران احمدشاه مسعود خواسته بودند تا به‌جای تشکیل کاروان‌های گشت‌زنی و حمل سلاح به شهدای نیروهای امنیتی خون اهدا کنند، اما ده‌ها تن از هواداران قهرمان ملی کشور روز گذشته به جاده‌ها برآمده و دست به فیرهای هوایی زدند.

فرماندهی پولیس کابل اعلام کرده است که بیش از 100 تن را در پیوند به «اخلال نظم عامه» از نواحی مختلف شهر کابل بازداشت کرده و 20 میل سلاح از نزد این افراد به‌دست آمده است. افزون بر این 30 عراده موتر نیز متوقف شده است.

 کاروان گشت‌زنی هواداران مسعود

ترور دوباره‌ی مسعود

گشت‌زنی و فیرهای هوایی هواداران احمدشاه مسعود با انتقادهای زیادی نیز مواجه شده است. بسیاری‌ها آن‌را خلاف آرمان‌های قهرمان ملی خوانده و گفته‌اند که فیرهای هوایی و گشت‌زنی کاروان‌ها مردم را نگران کرده است.

وزارت صحت عامه کشور گفته است که 13 تن در اثر فیرهای هوایی در نقاط مختلف شهر کابل زخمی شده‌اند.

اما عبدالله عبدالله، رییس اجراییه کشور می‌گوید که جوانان با فیرهای هوایی روح شهید مسعود را ناراحت می‌سازند. او در مراسم تجلیل از هفته شهید گفت که فیرهای هوایی، راه‌بندان، برخورد نامناسب با اهالی به هر دلیلی، بنابر هرنوع احساساتی که صورت بگیرد ترور دوم احمد شاه مسعود است.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین نیز از این وضعیت انتقاد کرد و گفت که در برنامه‌ی گرامیداشت از هفدهمین سالگرد کشته شدن احمدشاه مسعود دیر رسیده زیرا فیرهایی هوایی باعث شده تا او برای برگشت وضعیت به حالت عادی صبر کند. او گفت که بهتر آن است که به‌جای فیرهای هوایی و ایجاد ترس برای شهروندان، به خانه‌های مردم گُل برده شود.