سازمان ملل خواستار افزایش فوری حمایت بین‌المللی برای رفع بحران بشردوستانه در افغانستان شد

اطلاعات روز: کمشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و هماهنگ‌کننده‌ی مساعدت‌های اضطراری این سازمان، خواستار افزایش فوری حمایت بین‌المللی برای رفع بحران بشردوستانه در افغانستان شد.

در یک اعلامیه‌ی دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) که امروز پنجشنبه (15 سنبله) منتشر شده، آمده است که فیلیپو گراندی، کمشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و مارک لاوکک، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد برای امور بشردوستانه و هماهنگ کننده‌ی مساعدت‌های اضطراری این سازمان در پایان یک سفر دو روزه به افغانستان از دونرها و سازمان‌های حمایتی افغانستان خواستند تا برای یافتن راه‌حل‌های پایدار برای میلیون‌ها تن از افرادی که در بحران پیچیده و مهاجرت در حال رشد به سر می‌برند،‌ اقدام کنند.

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد برای امور بشردوستانه همچنان گفته است: «خشونت رو به افزایش و حالا خشک‌سالی صدها هزار خانواده را در سراسر کشور متأثر نموده است. تلفات ملکی بیشتر از هر زمان دیگر بالا است و در 4 سال گذشته 40 هزار غیرنظامی صدمه دیده یا کشته شده‌اند.»

مارک لاوکک افزوده است که دسترسی به ساحات و اشخاص متأثر شده به دلیل مشکلات امنیتی شدیداً محدود بوده است.

در همین حال فیلیپو گراندی، کمشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز گفته که ترکیبی از درگیری‌ها، آفات طبیعی و دسترسی ناکافی به خدمات اساسی و فرصت‌های اقتصادی موجب ادامه موج‌های بیجاشدگی داخلی می‌گردد. به گفته‌ی او بدون دریافت راه‌حل برای معضل بیجاشدگی، هیچ صلحی پایدار نخواهد بود.

این مقام‌های سازمان ملل علاوه کرده‌اند که افزون بر 5.2 میلیون پناهنده‌ی افغان که از سال 2002 تاکنون به افغانستان عودت کرده‌اند، در سال جاری نیز 12 هزار پناهنده تحت برنامه بازگشت داوطلبانه به افغانستان عودت کرده‌اند.

دیدار این دو مقام در حالی از افغانستان صورت می‌گیرد که 4.2 میلیون تن در افغانستان به دلیل درگیری، بیجاشدگی و آفات طبیعی از جمله خشک‌سالی مداوم نیازمند مساعدت‌های عاجل بشری اند. 8.7 میلیون تن دیگر به دلیل فقر مطلق، میزان بیکاری بلند و از دست دادن معیشت به علت تغییرات آب و هوا به مساعدت نیاز دارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *