گسترش بیماری خطرناک کنگو در 29 ولایت افغانستان

گسترش بیماری خطرناک کنگو در 29 ولایت افغانستان

مقام‌های وزارت صحت عامه کشور می‌گویند که بیماری کشنده‌ی کنگو در جریان هفت سال رفته‌رفته به 29 ولایت افغانستان گسترش یافته است. تنها در هشت ماه اخیر 350 مورد بیماری کنگو در این کشور گزارش شده که جان 44 تن را گرفته است.

بیماری کنگو برای نخستین‌بار در سال 2011 در افغانستان ثبت شد که تنها در پنج ولایت مشاهده شده بود. حالا اما وزارت صحت عامه می‌گوید که نشانه‌های این بیماری در 29 ولایت دیده شده که بیش‌ترین مورد آن در ولایت‌های هرات، کابل، بلخ و قندهار ثبت شده است.

داکتر شاه‌ولی معروفی، رییس کنترل بیماری‌های واگیردار در وزارت صحت عامه می‌گوید که در هشت ماه سال جاری 350 تن مصاب به بیماری کنگو شده که از این میان 44 بیمار جان باخته‌اند. بر اساس آمار وزارت صحت عامه، پارسال 245 تن مصاب به این بیماری شده بودند که در اثر آن 50 بیمار، جان‌شان را از دست داده‌ بودند.

در تازه‌ترین مورد، در جریان روزهای عید قربان، دو جوان از یک خانواده در شهر کابل به این بیماری مبتلا شده‌اند. اکرام‌الله و فریدالله  با درد شدید ناشی از تب کنگو در بیمارستان انتانی شهر کابل، شب و روزهای سختی را می‌گذرانند. اجمل می‌گوید که خواهرزادگانش در جریان روزهای عید قربان امسال، به بیماری کنگو مبتلا شده و اکنون هر کدام‌شان روزانه به 9 هزار سی‌سی خون نیاز دارند. او می‌گوید که وضعیت صحی خواهرزادگانش نگران‌کننده است: «تمام اعضای خانواده نگران است و به‌دنبال بیمارستانی هستیم که اکرام الله و فریدالله را درمان کند.»

وحید مجروح، سخن‌گوی وزارت صحت عامه هم تایید می‌کند که بیماری کنگو در روزهای عید قربان امسال نسبت به سال‌های گذشته، افزایش یافته است.

بیماری کنگو چیست؟

پزشکان می‌گویند که بیماری کنگو، نوع ویروسی است که از حیوانات به انسان‌ها انتقال می‌کند. سید مجدود ریحان، رییس صحی وزارت زراعت و مال‌داری می‌گوید که این بیماری توسط کنه‌یی به نام هیالوما (Hyalomma) از حیوان به انسان منتقل می‌شود. به گفته‌ی پزشکان، راه دیگر انتقال این ویروس، تماس انسان با وسایل آلوده به خون حیوانات آلوده به کنگو است. زمانی که فرد به خون و لاشه‌ی حیوان آلوده به کنگو، تماس بگیرد، این ویروس به او منتقل می‌شود.

پزشکان می‌گویند که بیماری کنگو دارای علایم مشخص است و علایم آن در وجود شخص مبتلا به این بیماری در ظرف شش روز دیده می‌شود. آلرژی، بخار شدید، درد عضلات، گلون دردی، استفراغ، خون بینی و معده دردی از علایم مشخص بیماری کنگو است که به گفته‌ی داکتران در سه مرحله در وجود انسان‌ها به ‌چشم می‌خورد. آقای ریحان می‌گوید که خون‌ریزی از بدن و به ویژه بینی، آخرین مرحله‌ی آن است که پیش‌گیری آن بسیار دشوار می‌باشد.

بیماری کنگو برای نخستین‌بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه اوکراین دیده شد و در سال ۱۹۶۹ متخصصان دریافتند که این ویروس مشابه همان بیماریی است که در سال ۱۹۵۶در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شده است. به این دلیل  به این بیماری کنگو گفته‌اند. این بیماری بیش‌تر در مناطق صحرایی آفریقا، اروپای شرقی، خاور میانه (عراق، افغانستان، پاکستان، ایران)، هند و غرب چین شیوع دارد.

راه‌های جلوگیری از گسترش ویروس کنگو چیست؟

پزشکان می‌گویند که بیماری کنگو از آن جایی که از حیوانات آلوده به این ویروس به انسان‌ها منتقل می‌شود، برای پیش‌گیری از آن در قدم نخست باید تماس با حیوانات به حداقل برسد. آگاهی‌دهی به مردم از خطرهای این بیماری و داروپاشی حیوانات بخشی از راه‌های پیش‌گیری این ویروس است.

رییس صحت حیوانی وزارت زراعت و مال‌داری می‌گوید، ‌افرادی که دست یا قسمتی از بدن شان زخم داشته باشد نباید به گوشت و خون حیوانات تماس داشته باشد. به گفته‌ی او افرادی که با حیوانات سر‌و‌کار دارند باید محتاط باشند و همیشه از دست‌کش استفاده کنند: «افرادی که از گوشت حیوانات استفاده می‌کنند، در قدم نخست باید با استفاده از دست‌کش گوشت را پاک بشویند و آن را به مدت یک شبانه روز (24ساعت) در دمای منفی 1 تا منفی 4 درجه سانتی گراد نگهداری کنند و یا گوشت را در حرارت 55  درجه سانتی گراد پخته کنند و از خوردن گوشت خام خوداری کنند.»

آقای ریحان افزود که وزارت‌ زراعت و مال‌داری در همکاری با وزارت صحت عامه و وزارت حج اوقاف، برنامه‌های مشخصی آگاهی‌دهی به مردم را روی دست دارند.

مسوولان وزارت صحت می‌گویند که برای پیش‌گیری از بیماری کنگو، حیوانات را در سراسر افغانستان داروی ضد کنه و حشرات می‌زنند. رییس صحت حیوانی وزارت زراعت و مالداری گفت که این وزارت تیم‌های صحت حیوانی‌ را در 34 ولایت افغانستان اعزام کرده‌ که ضمن آگاهی‌دهی از خطرهای بیماری کنگو به مردم، حیوانات و طویله‌ها را داروپاشی می‌کنند.

حدود 80 درصد مردم افغانستان، مصروف دام‌پروری و کشاورزی هستند. در روزهای عید قربان، بسیاری از مردم در سراسر کشور بدون در نظر گرفتن مسایل ایمنی اقدام به ذبح حیوانات می‌کنند و به همین دلیل مصاب به این بیماری کشنده می‌شوند.

 رییس کنترل بیماری‌های واگیردار وزارت صحت عامه می‌گوید که هم اکنون در 34 ولایت افغانستان مراکز تشخیص و درمان بیماری کنگو فعال است و مردم باید به آن مراکز مراجعه کنند.