Independent Election Commission of Afghanistan

تنش بر سر شناسنامه‌های جعلی؛ کمیسیون انتخابات می‌گوید مسوول ثبت شناسنامه‌ها نیست

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در واکنش به افشاگری ائتلاف بزرگ ملی افغانستان گفته است که این کمیسیون مسوولیت ثبت شناسنامه‌ها را به عهده ندارد.

گلاجان عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات روز یکشنبه (11 سنبله) در یک نشست خبری گفت که ثبت‌نام رای‌دهندگان به‌گونه‌ی دستی و عادی صورت گرفته و به هیچ کارمند این کمیسیون معلوم نبوده است که چه کسی در کجا و چه زمانی ثبت‌نام کرده است.

روز شنبه (10 سنبله) ائتلاف بزرگ ملی افغانستان اسنادی را فاش کرد که نشان می‌داد روی صدها شناسنامه‌ی جعلی برچسپ‌های اصلی نصب شده است. این اسناد نشان می‌داد که از یک عکس در چندین شناسنامه استفاده شده است.

این ائتلاف حکومت و کمیسیون انتخابات را متهم به انجام تقلب در انتخابات پارلمانی پیشرو کرد و اعلام کرد که شماری از این شناسنامه‌ها در اداره ثبت احوال نفوس ثبت شده است.

یک روز پس از آن حفیظ‌الله هاشمی، سخنگوی کمیسیون انتخابات گفت که ائتلاف بزرگ ملی افغانستان برای سبوتاژ کردن روند ملی انتخابات و تقویت راه‌های بدیل انتخابات در پی مخدوش ساختن افکار عمومی است.

او گفت کسانی که در فهرست رای‌دهندگان شامل نباشند، در روز انتخابات رای داده نمی‌توانند زیرا تمام معلومات رای‌دهندگان در دیتابیس کمیسیون انتخابات ثبت شده و این معلومات با دیتابیس اداره‌ی ثبت و احوال نفوس نیز تطبیق شده است.

در جریان روند ثبت‌نام رای‌دهندگان گزارش‌های مختلفی از جعل شناسنامه‌ها و مفقود شدن کتاب ثبت‌نام رای‌دهندگان گزارش شده بود. اکنون کمیسیون انتخابات تایید می‌کند که در جریان ثبت‌نام رای‌دهندگان 60 جلد کتاب مفقود و یا از سوی مخالفان مسلح دولت افغانستان به آتش کشیده شده است.

آقای هاشمی در این مورد گفت که این کتاب‌ها از فاقد اعتبار بوده و شامل فهرست رای‌دهندگان نمی‌شود و هر کسی که از آن استفاده کرده باشد، با استفاده از آن رای داده نمی‌تواند.

نهادهای امنیتی و قضایی تحقیق کنند

یک روز پس از افشاگری ائتلاف ملی بزرگ افغانستان، اداره ثبت احوال نفوس افغانستان اعلام کرده است که احزاب سیاسی از روند توزیع شناسنامه‌ها نظارت نکرده و افشاگری اخیر آنان تنها برای مخشوش کردن افکار عامه است.

روح‌الله احمدزی، سخنگوی این اداره روز یکشنبه (11 سنبله) در یک نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت گفت که ائتلاف بزرگ ملی افغانستان در مورد چگونگی جمع‌آوری شناسنامه‌هایی که به نمایش گذاشته شده، به اداره ثبت احوال نفوس معلومات بدهد.

او گفت که اداره ثبت احوال نفوس از وزارت داخله و دیگر نهادهای کشفی و استخباراتی خواسته تا موضوع جمع‌آوری شناسنامه‌های جعلی از طرف جریان‌های سیاسی را مورد بررسی قرار دهند.

شنبه شب نیز اداره ثبت احوال نفوس در اعلامیه‌یی در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته بود که شناسنامه‌هایی که از سوی ائتلاف بزرگ ملی افغانستان نمایش داده شده، جعلی است و اعتبار حقوقی ندارد.

انتخابات پارلمانی 28 میزان سال جاری با استفاده از شناسنامه‌های کاغذی برگزار می‌شود. کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده است که شناسنامه‌های 9 میلیون نفر را در سراسر کشور برچسپ زده است.

پیشتر شماری از احزاب و جریان‌های سیاسی رقم ثبت‌نام کنندگان را زیر سوال برده و ادعا کرده بودند که این ارقام درست نیست. اما کمیسیون انتخابات می‌گوید در برابر هر برچسپ استفاده شده پاسخگو است.

اداره ثبت احوال نفوس مدعی است که برای تضمین شفافیت، تمام شناسنامه‌های از قبل توزیع شده از سال 1353 تاکنون ثبت دیتابیس شده است. از 5 میلیون شناسنامه‌ی تازه توزیع شده، 3 میلیون آن ثبت دیتابیس شده و 2 میلیون شناسنامه‌ی دیگر به‌زودی در دیتابیس ثبت می‌شود.