غورماچ؛ چرا خط مقدم نبرد از نیروهای امنیتی خالی شده است؟

غورماچ؛ چرا خط مقدم نبرد از نیروهای امنیتی خالی شده است؟

پس از این که مقام‌های ولایت فاریاب تصمیم گرفتند تأمین امینت ولسوالی غورماچ از ولایت فاریاب به ولایت بادغیس سپرده شود، نیروهای ارتش دیروز این ولسوالی را به مقصد شهر میمنه، مرکز ولایت فاریاب ترک کردند. اما آنان در جریان مأموریت با کمین طالبان روبه‌رو شدند.

قول اردوی 209 شاهین اعلام کرد که در درگیری میان طالبان و نیروهای امنیتی، تلفات سنگینی به این گروه وارد شده است.

براساس خبرنامه‌ی این قول اردو 70 جنگ‌جوی طالب به شمول ملا شیرین گل ولسوال خودخوانده‌ی طالبان برای ولسوالی قیصار و شش فرمانده دیگر این گروه به‌نام‌های ملا شاولی، ملا قیوم مشهور به صداقت، ملا ابراهیم، قاری سورگل، مولوی جان‌محمد و مولوی نور‌محمد کشته و 31 طالب دیگر زخمی شدند.

بر بنیاد این خبرنامه از آن‌جایی‌که کاروان نظامی از حمایت قاطع قوای هوایی کشور و ناتو برخوردار بود، ضربات هوایی طالبان را مجبور به عقب‌نشینی کرد.

درگیری میان طالبان و نیرهای امنیتی دو ساعت به درازا کشید و سرانجام کاروان نظامی حوالی ساعت 12 دیروز به کمپ‌ اردوی ملی در قیصار رسید.

پس از پایان درگیری قول اردوی 209 شاهین اعلام کرد که در نبرد میان نیروهای امنیتی و جنگ‌جویان طالب، چهار سرباز اردوی ملی جان باختند و هفت سرباز دیگر زخمی شدند.

در همین حال طلوع نیوز به نقل از منابعی گزارش داده که ۳۰ عراده موتر کاروان ۳۵۰ نفری ارتش در ولسوالی غورماچ پس از برخورد با کمین طالبان، ناپدید شده‌ است و هم‌اکنون جنگ جریان دارد. اما طاهر رحمانی، رییس شورای ولایتی فاریاب به روزنامه‌ اطلاعات روز گفت که طالبان در این حمله پنج تانک زرهی، سه «موتر انترنشنل» و هفت عراده رنجر را با خود برده‌اند. وی اضافه کرد که 16 سرباز اردوی ملی نیز به دست طالبان اسیر شده‌اند.

نیروهای اردوی ملی چرا ولسوالی غورماچ را ترک کردند؟

مقام‌های شورای ولایتی فاریاب می‌گویند نیروهای ارتش از 9 ماه به این‌سو در محاصره‌ی طالبان بود و از طریق زمین هیچ‌گونه کمکی ممکن نبود که به آنان برسد و آنان مجبور شدند این ولسوالی را ترک کنند.

ولسوالی غورماچ در سال‌های گذشته چندین بار بین دولت و گروه طالبان دست‌به‌‌دست شده است. در آخرین مورد به تاریخ 22 اسد بخش‌های از این ولسوالی به دست طالبان افتاد.

اکنون شورای ولایتی فاریاب می‌گوید که با بیرون شدن نیروهای ارتش از این ولسوالی تمام بخش‌های آن در اختیار طالبان است.

طاهر رحمانی، رییس شورای ولایتی فاریاب می‌گوید که پیش از این در این ولسوای 250 سرباز اردوی ملی به شمول 60 کماندو در این ولسوالی مستقر بودند، اما اکنون با بیرون شدن آن‌ها طالبان بر این ولسوالی تسلط کامل دارند.

ولسوالی غورماچ با ولایت بادغیس ملحق می‌شود.

اخیرا مقام‌های ولایت فاریاب خبر دادند که تامین امنیت ولسوالی غورماچ از ولایت فاریاب به بادغیس محول گردیده است.

غورماچ به لحاظ تشکیلات اداری مربوط جغرافیایی ولایت بادغیس است، اما شش سال قبل تأمین امنیت این ولسوالی به ولایت فاریاب و قول اردوی 209 شاهین موکل شد. از آن زمان تا کنون این ولسوالی به یکی از مناطق پرتلفات برای نیروهای امنیتی مبدل شده است.

در تازه‌ترین مورد نزدیک به سه هفته قبل، قرارگاه ارتش موسوم به (کمپ چینایی‌ها) با نیرو و تجهیزاتش به‌دست طالبان افتاد و این روی‌داد سبب شد تا قرارگاه اردوی ملی تحت محاصره در غورماچ، در وضعیت بدی قرار گیرد.

قول اردوی شاهین نیز اعلام کرد که از این پس مسوولیت تأمین امنیت ولسوالی غورماچ به عهده‌ی این قول اردو نیست و مسوولیت آن به قول اردوی ۲۰۷ ظفر تعلق می‌گیرد.

در اعلامیه‌یی این قول اردو آمده بود که کندک ششم لوای اول قول اردوی ۲۰۹ شاهین قرار است با تمام امکانات از ولسوالی غورماچ خارج و به شهر میمنه انتقال یابد.

به نقل از حسن سرداش، خبرنگار محلی، مقام‌های فاریاب به ساکنان مسیر غورماچ الی میمنه هشدار دادند، هنگام عبور قطار غورماچ موقتا از کنار سرک عمومی کنار بروند، چون در صورت هر گونه تهدید طالبان بالای کاروان نظامی ممکن حملات هوایی انجام شود.

سرانجام صبح روز دوشنبه کاروان نیروهای امنیتی که شامل 107 عراده واسطه‌ و 380 منسوب نظامی می‌شد از ولسوالوالی غورماچ به سوی قیصار حرکت کردند. این کاروان در منطقه‌ی چهارشنبه بازار و چهل‌گزی با کمین طالبان روبه‌رو شد. پس از درگیری دو ساعته به ولسوالی قیصار رسید و از آنجا به میمنه، مرکز ولایت فاریاب می‌روند و در همان‌جا مستقر می‌شوند.