اعتراض نامزدان حذف شده تا کجا ادامه می‌یابد؟

اعتراض نامزدان حذف شده تا کجا ادامه می‌یابد؟

دروازه‌ی دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات سرانجام پس از 13 روز بازگشوده ‌شد، اما نامزدان حذف شده همچنان بر‌ ادامه اعتراض‌های‌شان تأکید دارند.

 سربازان پولیس صبح دیروز (شنبه، سوم سنبله) خیمه‌های هواداران شماری از نامزدان معترضی را که نام‌های‌شان از فهرست نهایی نامزدان مجلس نمایندگان حذف شده، از جلوی دروازه کمیسیون مستقل انتخابات برچیدند و به اعتراض دو هفته‌یی آنان در پایتخت پایان دادند.

دو هفته قبل شماری از هواداران نمایندگان حذف شده از فهرست نهایی کمسییون انتخابات در اعتراض به حذف نام‌های‌شان پیش دروازه‌ی دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات خیمه‌های تحصن برپا کردند.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که بسته بودن دو هفته‌یی دروازه کمیسیون انتخابات، روند کار این کمیسیون را آسیب جدی زده است. عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخن‌گوی کمیسیون انتخابات به روزنامه اطلاعات روز گفت که در دو هفته‌ی گذشته که دروازه‌ی کمیسیون از سوی معترضان مسدود شده بود، روند ترتیب دیتابیس رأی‌دهندگان و روند استخدام کارمندان جدید را مختل کرد.

افزون بر دفتر مرکزی، دفاتر ولایتی کمیسیون در نزدیک به 10 ولایت هم‌اکنون مسدود است.

اما آقای ابراهیمی می‌گوید، در جریان همین هفته، خیمه‌های تمامی نامزدان معترض از برابر دفترهای کمیسیون‌های انتخاباتی سراسر کشور برچیده خواهد شد.

نامزدان معترض: به حق‌خواهی ادامه می‌دهیم

برخی از نامزدان معترض در واکنش به حذف نام‌شان گفته‌اند که به حق‌خواهی ادامه می‌دهند و تصمیم کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی را قبول ندارند.

فوزیه کوفی، نماینده‌ی برحال بدخشان مدعی است که حذف نام او «دسیسه‌یی برای حذف چهره‌های سیاسی موثر» است.

بانو کوفی می‌گوید که کمیسیون شکایات انتخاباتی او را به اتهام عضویت و رهبری گروه‌های مسلح غیرمسوول از فهرست نهایی نامزدان حذف کرده است اما هیچ سند و مدرکی که ثابت کند او عضو گروه‌های مسلح غیرمسوول است، نزد کمیسیون موجود نیست.

به گفته‌ی وی حکومت محلی بدخشان در چند مکتوب جداگانه به دادستانی کل نوشته است که وی با هیچ گروه مسلح غیرمسوول پیوند ندارد.

وی می‌افزاید که وزارت‌های داخله، دفاع و ریاست امنیت ملی نیز گفته که هیچ اسنادی ندارند که نشان دهد او عضو یا رهبر گروه مسلح غیرمسوول باشد.

اکنون دفتر کمیسیون انتخابات در ولایت بدخشان از سوی هواداران بانو کوفی مسدود شده است. بانو کوفی می‌گوید که تا تأمین عدالت و اعاده حیثیتش به مبارزه‌ ادامه خواهد داد.

ضیاءالحق امرخیل، رییس پیشین دارالا‌نشای کمیسیون انتخابات که متهم به انجام تقلب گسترده در انتخابات ۱۳۹۳ ریاست‌جمهوری است، گفت که نام او براساس فرمایش ریاست اجراییه از فهرست نهایی حذف شده است.

وی هم‌چنین می‌گوید کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی برای حذف کردن نام شماری از نامزدان از فهرست نهایی دلایل موجه ندارد و حاضر نیست در این مورد با نمایندگان حذف شده مناظره کند.

آقای امرخیل اضافه کرد که برای دادخواهی به دادگاه عالی، کمیسیون مستقل انتخابات و ریاست‌جمهور مراجعه کرده است و قرار است در سراسر افغانستان دامنه دادخواهی‌‌اش را گسترش ‌دهد.

زرداد فریادی، از اعضای حزب اسلامی افغانستان که متهم به شکنجه و قتل و آدم‌ربایی است و در بریتانیا به بیست سال حبس محکوم شد، یک و نیم سال پیش پس از پایان دوران محکومیتش به کابل بازگشت. او در انتخابات پارلمانی از حوزه انتخاباتی کوچی‌ها نامزد شده است و حالا مدعی است که ملاحظات سیاسی باعث شده تا نامش از فهرست نهایی حذف شود.

مولوی تره‌خیل محمدی نیز گفته که حذف نام او از فهرست نامزدان یک توطئه سیاسی است.

در سوی دیگر کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی می‌گوید که تصمیم کمیسیون نهایی است و قابل برگشت نیست.

علی‌رضا روحانی، کمیشنر و سخن‌گوی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی به روزنامه اطلاعات روز گفت که تصمیم حذف نامزدان از فهرست نهایی، قابل برگشت نیست و در آن مورد قانون صراحت دارد. او از جزییات بیش‌تر در این مورد خودداری کرد.

کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی به تاریخ 20 اسد نام 35 نامزد را از فهرست نهایی انتخابات پارلمانی حذف کرد.

نام ۳۵ نامزد انتخابات پارلمانی به دلایلی چون متهم بودن به نقض حقوق بشر، داشتن ارتباط با گروه‌های مسلح غیر مسوول، غصب زمین و محکومیت از سوی محاکم توسط کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی حذف شد. این نامزدان از ولایت‌های کابل، ننگرهار، قندز، بغلان، بدخشان، خوست، سمنگان، بلخ، تخار، پروان، پکتیا و بامیان از فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی حذف شده‌اند.

قیس حسن، الحاج مولوی تره‌خیل محمدی، سید داود نادری، صداقت زاهد، ضیاءالحق امرخیل، احسان‌الله عاطف، شیرعلی احمدزی «‌کوچی» و زرداد فریادی «‌کوچی» از حوزه کابل، محب‌الله، احمد‌شاه شمس، امان‌الله هوتکی از ولایت ارزگان، عبدالرحمان شهیدانی از بامیان، فوزیه کوفی، محمد‌نبی بیان، عبدالصمد عبدالحمید و مریم کوفی از ولایت ‌بدخشان، سید جعفر نادری، اسدالله اسلام‌زوی و حیات‌الله وفا از ولایت بغلان، اسدالله شریفی از بلخ، غلام‌حیدر جیلانی و نور‌احمد سکندر از پروان، الله‌‌میر و نوید ابراهیم‌خیل از پکتیا، بشیر قانت و اسدالله ایوب از ولایت ‌تخار، لیاقت‌الله بابکرخیل و جبار جبارخیل ‌از ولایت خوست، معصومه خاوری، محمد‌آصف عظیمی و رییس خیرالله از ولایت سمنگان، سخی نوید از ولایت فاریاب، شایسته باز ناصری از ولایت قندوز، اکبر ستانکزی از ولایت لوگر و جاوید زمان از ولایت ننگرهار از جمله افرادی هستند که نام‌های‌شان از فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی حذف شده‌اند.