335 کشته؛ تلفات هراس‌افگنان در هفته‌ی گذشته
عکس از صفحه‌ی قول اردوی 209 شاهین

335 کشته؛ تلفات هراس‌افگنان در هفته‌ی گذشته

مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

براساس خبرنامه‌های وزارت دفاع ملی که در هفته‌ی گذشته (27 اسد تا 2 سنبله) منتشر شد، نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در هفته‌ی گذشته با راه‌اندازی، 68 عملیات تصفیه‌یی و 583 عملیات خاص کماندویی در 17 ولایت، 335 هراس‌افگن به شمول هفت جنگجوی گروه داعش، یک فرمانده محلی طالبان و یک ولسوال نامنهاد این گروه را کشته و 118 هراس‌افگن دیگر را زخمی کرده‌اند. این عملیات‌ها در ولایت‌های ننگرهار، کنر، غزنی، پکتیا، پکتیکا، کندهار، ارزگان، فراه، هرات، فاریاب، کندز، بغلان، هلمند، لغمان، زابل، بلخ و بدخشان راه‌ندازی شدند. همچنین براساس اطلاعات وزارت دفاع 38 تن به اتهام اقدام‌های هراس‌افگنانه بازداشت شده‌اند.

در مهم‌ترین عملیات دیروز (جمعه، دوم سنبله) نیروهای امنیتی ولسوالی کوهستان فاریاب را از طالبان پس گرفتند. این ولسوالی دو ماه قبل به دست طالبان سقوط کرده بود.  محمد حنیف رضایی، سخن‌‌گوی قول اردوی 209 شاهین به اطلاعات گفت که پنج‌شنبه‌شب، اول سنبله یک واحد کماندوهای ارتش عملیات پس‌گیری ولسوالی کوهستان را آغاز کردند و مرکز ولسوالی و ساحات وسیع این ولسوالی را پس گرفتند. آقای رضایی افزود که در جریان حملات هوایی و زمینی ۳۳ طالب به شمول چند فرمانده آنان کشته شدند که در حال حاضر ۱۸ جسد جنگجویان طالب در اختیار نیروهای امنیتی است.

به گفته‌ی او، ملا نقیب‌الله از فرماندهان طالبان در جریان این حملات کشته شده، اما به نیروهای امنتیی آسیب نرسیده است.

پیش‌تر به روز دوشنبه، 29 اسد نیز قول اردوی 209 شاهین از کشته شدن بیش از 100 جنگجوی طالب به شمول فرماندهان مشهور این گروه در اثر حملات هوایی در ولایت فاریاب خبر داد. قول اردوی شاهین در خبرنامه‌یی ادعا کرد که در سه حمله‌ی هوایی در منطقه‌ی «حمام چشمه» خط فاصل ولسوالی‌های گرزیوان و بلچراغ ولایت فاریاب 102 شورشی طالب به شمول مولوی مطیع‌الله، مسوول نظامی طالبان در شمال، مولوی عبدالباقی مشهور به عمر، فرمانده شیرزاد و مولوی جابر مشهور به بلال کشته شدند. براساس خبرنامه، جنگجویان طالب در حالی مورد حمله قرار گرفتند که از ولسوالی بلچراغ به سوی ولسوالی گریزوان در حرکت بودند.

حملات طالبان و دیگر گروه‌های هراس‌افگن

هفته‌ی گذشته در حالی که حکومت افغانستان یک آتش‌بس مشروط سه ماهه با طالبان اعلام کرد، اما گروه طالبان را نپذیرفت و به جنگ در برابر نیروهای امنیتی افغان و شرکای بین‌الملی آن ادامه داد.

شنبه، 27 اسد در حمله‌ی طالبان بر یک پاسگاه پولیس محلی در پلخمری، مرکز ولایت بغلان هفت پولیس محلی کشته شدند. خبرگزاری پژواک از قول جاوید بشارت، معاون سخنگوی فرماندهی پولیس بغلان نوشت که طالبان شب‌هنگام بر یک پاسگاه پولیس محلی در منطقه‌ی «سرخ کوتل» مربوط شهر پلخمری حمله کردند و هفت سرباز پولیس محلی را کشتند.

شنبه، 27 اسد در حمله‌ی طالبان بر پاسگاه‌های پولیس در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب دو پاسگاه سقوط کرد و 14 سرباز پولیس کشته و زخمی شدند. خبرگزاری پژواک از قول یک منبع در قول اردوی 209 شاهین نوشت که در این حمله‌ی طالبان بر پاسگاه‌های اردوی ملی در بازار «چهل‌گزی» ولسوالی قیصار، شش سرباز اردو کشته و هشت سرباز دیگر زخمی شدند.

اعضای شورای ولایتی فاریاب هم‌چنین خبر دادند که طالبان پاسگاه‌های دیگری که در این منطقه واقع شده اند را نیز هشدار دادند که در صورت تسلیم نشدن، با حمله بر پاسگاه‌ها آن را تصرف خواهند کرد. محمد طاهر رحمانی، رییس شورای ولایت فاریاب گفت که پس از این هشدار نیروهای اردوی ملی مجبور شدند بدون درگیری پاسگاه‌های شان را ترک و بسوی مرکز ولسوالی قیصار عقب‌نشینی کنند.

یک روز پس از سقوط چند پاسگاه‌ اردوی ملی در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب، ولسوالی بلچراغ بدون درگیری به دست طالبان افتاد. خبرگزاری پژواک از قول محمد طاهر رحمانی، رییس شورای ولایتی فاریاب نوشت که ولسوالی بلچراغ به دست طالبان افتاد و تمام مامورین دولتی و نیروهای امنیتی در این ولسوالی اسیر شدند. رحمانی افزود زمانی که ولسوالی سقوط کرد، ولسوال در ولسوالی حضور نداشت و 40 تن به شمول فرمانده پولیس، مدیر امنیت، فرمانده اردو و سربازان مستقر این ولسوالی به گروه طالبان تسلیم شدند. افراد دولتی که به طالبان تسلیم شده بودند سرانجام پس چند ساعت آزاد شدند.

دوشنبه، 29 اسد طالبان ده‌ها مسافر را از مسیر تخار-قندز ربودند. از قول سخنگوی والی قندز، طالبان مسلح سه موتر نوع 404 را در منطقه‌ی نیکپی توقف دادند و مسافران آن را با خود بردند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان گفت گزارش‌هایی با آنها رسیده بود که شماری از نظامیان در بین مسافران هستند. او گفت، پس از آن که نظامیان و غیرنظامیان از هم تفکیک شدند، غیرنظامیان آزاد خواهد شد. این رویداد یک روز پس از اعلام آتش‌بس سه ماهه دولت افغانستان اتفاق افتاد.

حملات راکتی

در ماه‌های پسین کابل، پایتخت گواه چندین رویداد راکت‌پراکنی بوده است. در تازه‌ترین مورد، روز اول سه‌شنبه، 30 اسد در حالی که در ارگ ریاست‌جمهوری نماز عید برپا بود، بیش از 12 فیر راکت در حول و حوش ارگ ریاست‌جمهور واقع در ساحه‌ی سبز کابل فرود آمدند. مهاجمان راکت و هاوان را با استفاده از یک موتر نوع «دینا» در یک سرای مشهور به «سرای ماهی‌فروشی» واقع در عقب مسجد عیدگاه و نزدیک ارگ ریاست‌جمهوری انتقال داده بودند و از آنجا بر بخش‌های از حوزه‌ی دهم، دوم و نهم راکت پرتاب کردند. چند فیر از این راکت‌ها در اطراف ارگ ریاست‌جمهوری اصابت کرد. گارنیزیون کابل زخمی شدند شش نفر را تأیید کرد. مراد علی مراد، فرمانده گارنیزون کابل شمار مهاجمان را دو تن اعلام کرد. آقای مراد افزود که گروه داعش در تبانی با دو-سه گروه تروریستی دیگر این حملات را انجام دادند.

موشک‌پراکنی زمانی آغاز شد که در ارگ ریاست‌جمهوری نماز عید برپا بود. رییس‌جمهور غنی پس از فرود آمدن چند راکت در اطراف ارگ ریاست‌جمهور گفت: «گروه های که موشک شلیک می کنند نمی توانند مانع پیشرفت افغانستان شوند.»

یک‌شنبه 28 اسد نیز دو فیر راکت بر قسمت‌های از ناحیه شانزدهم پولیس اصابت کرد، اما تلفات و خساراتی در پی نداشت.

در هفته‌ی گذشته افزون بر ولایت کابل ولایت‌های پروان و کنر نیز شاهد راکت‌پراکنی‌ها بود.

دوشنبه، 29 اسد چندین فیر راکت بر بخش‌های از میدان هوایی بگرام فرود آمد. سیف‌الله بیدار، ولسوال بگرام گفت که این راکت‌ها از سوی طالبان بر میدان هوایی بگرام پرتاب شده بود. به گفته‌ی وی در اثر فرود آمدن راکت‌ها به کسی آسیب نرسید. اما در سوی دیگر ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته بود که در اثر پرتاب این راکت‌ها تلفاتی به نیروهای خارجی وارد شده است. اما نیروهای خارجی در این مورد ابراز نظر نکردند.

چهارشنبه، 31 اسد در یک حمله‌ی راکتی نیروهای پاکستانی بر ولسوالی سرکانوی ولایت کنر دو کودک جان باختند و یک تن دیگر زخمی شد. خبرگزاری پژواک از قول فریدالله دهقان، مسوول مطبوعاتی دفتر فرماندهی پولیس ولایت کنر نوشت که سه راکت که از آن سوی خط دیورند شلیک شده بود در منطقه‌ی «شونکری» ولسوالی سرکانوی ولایت کنر فرود آمد. به گفته‌ وی یکی از آن راکت‌ها بر یک منزل مسکونی اصابت کرد که در نتیجه آن دو کودک جان باختند و یک کودک دیگر زخمی شد.

حملات انفجاری

یک‌شنبه، 28 اسد انفجار ماینی در حوزه هجدهم امنیتی، یک سرباز پولیس را زخمی کرد. سخنگوی فرماندهی پولیس کابل گفت که ماین در یک رنجر پولیس جاسازی شده بود.