کمیسیون سمع شکایات: تصمیم در مورد حذف 35 نامزد از فهرست کاندیدان تعدیل نمی‌شود

اطلاعات روز: کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی اعلام کرده است که تصمیم در مورد 35 نامزد حذف شده از فهرست نهایی کاندیدان انتخابات پارلمانی نهایی است و هیچ مرجعی صلاحیت تعدیل و تصمیم‌گیری مجدد آن را ندارد.
این کمیسیون با نشر خبرنامه‌یی گفته است که تصمیم این نهاد، نهایی است و موضوع تعدیل آن را رد می‌کند.

در خبرنامه آمده است« کمیسیون شکایات انتخاباتی ضمن رد این گونه شایعات، مجددا تاکید می‌نماید که مطابق قانون انتخابات، تصیم کمیسیون شکایات در این مورد نهایی بوده و هیچ مرجعی صلاحیت تعدیل و تصمیم گیری مجدد آن را ندارد.»
این کمیسیون می‌گوید که مردم مطمین باشند که هیچ فرمانی بالاتر از قانون وجود ندارد و در مرحله‌‌ی کنونی، صدور فرمان برای تعدیل تصمیم کمیسیون شکایات وجود ندارد.
این نهاد با استناد به این اصل قانونی که« قانون به ماقبل خود رجعت نمی‌کند» گفته است که حذف نام‌های 35 نامزد از فهرست نهایی کاندیدان انتخابات پارلمانی موضوعی است که از قبل در مورد آن فیصله صورت گرفته است.
کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی از تمام افراد و نهادها خواسته است که در اظهار نظر شان قوانین نافذه افغانستان را در نظر بگیرند و از موضع‌گیرهای غیر مسوولانه اجتناب کنند.
در خبرنامه آمده است که هرنوع اقدام تحریک‌آمیز و اخلال کننده در پروسه انتخابات، تخلف جدی انتخاباتی به شمار می‌رود و پی‌گیرد قانونی درپی دارد.
کمیسیون سمع شکایات به آن عده از کارمندان بلند رتبه دولتی در ولایت‌ها نیز هشدار داده‌ است که در صورت حمایت و جانبداری از کاندیدان معترض، آنان را شناسایی کرده و عمل‌کرد شان تخلف انتخاباتی محسوب می‌شود.

این نهاد گفته است که اگر زمینه‌ی جرمی از سوی کارمندان بلند رتبه دولتی فراهم شود، آنان به مراجع عدلی و قضایی معرفی شده و نام شان شامل فهرست سیاه خواهد شد.
پس از حذف نام 35 نامزد از فهرست نهایی کاندیدان انتخابات پارلمانی، شماری از این افراد در کابل و ولایت‌های مختلف کشور دست به اعتراض زده‌اند.

از چندی به این سو شماری از معترضان در مقابل کمیسیون مستقل انتخابات در کابل نیز خیمه‌ی تحصن بر پا کرده‌اند.
آنان می‌گویند که کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی در مورد آنان «مغرضانه» تصمیم گرفته است.