وزیر دفاع: در چهار روز گذشته حدود ۱۰۰ نفر از نیروهای امنیتی در غزنی جان ‌باختند

اطلاعات روز: مسوولان ارشد امنیتی با اشاره به این که وضعیت امنیتی ولایت غزنی فعلا  بهبود یافته می‌گویند؛ در چهار روز جنگ در غزنی حدود 100 تن از نیروهای امنیتی و حدود 30 غیر نظامی جان‌های شان را از دست داده‌اند.

طارق‌شاه بهرامی، وزیر دفاع و ویس‌احمد برمک، وزیر امور داخله امروز (دوشنبه، 22 اسد) در نشست خبری مشترک در مورد وضعیت غزنی معلومات ارائه کردند.

در این نشست آقای بهرامی گفت که در چهار روز گذشته حدود 100 تن از نیروهای امنیتی پولیس و ارتش ‌و حدود 30 غیر نظامی جان باخته‌اند.

او افزود که در درگیری میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان 194 جنگ‌جوی طالب به شمول فرماندهان کلیدی این گروه  کشته و 147 تن دیگر آنان زخمی شدند.

وزیر دفاع می‌گوید که گروه طالبان به صورت «‌حشر» از تمام ولایت‌های افغانستان نیرو جمع کرده و به گونه‌ی هماهنگ بر ولایت غزنی حمله ‌کرده‌اند.

او گفت که در این جنگ، ‌طالبان خارجی و پاکستانی نیز حضور گسترده داشتند.

آقای بهرامی تأکید کرد که هم اکنون وضعیت در ولایت غزنی بهتر شده و تا 24 ساعت آینده وضعیت تغییر خواهد کرد.

وزیر دفاع افزود که صبح امروز یک هزار  نیروی اضافی به شمول نیروهای اتئلاف ناتو به ولایت غزنی اعزام شدند.

وی گفت که برای سوق و اداره و مدیریت بهتر جنگ، رییس ستاد ارتش، معین ارشد امنیتی وزارت داخله و  معین ملکی امنیت ملی با تیم‌های هدف‌گیر و استخباراتی به ولایت غزنی رفته‌اند.

بهرامی می‌گوید که گروه طالبان به گونه‌ی بی‌رحمانه بالای مردم افغانستان حمله کرده‌اند.

آقای بهرامی با اشاره به ناپدید شدن 100تن از نیروهای کماندو در ولسوالی اجرستان نیز گفت که تعداد این نیروها 50 نفر است و 29 تن آنان به ولایت دایکندی رفته‌اند.

ویس‌احمد برمک، وزیر امور  داخله نیز گفت ادعاهای گروه طالبان در سه روز گذشته کاملآ «دروغ» است.

او افزود که زندان ولایت غزنی، فرماندهی پولیس و ساحه‌ی بالا حصار غزنی هم اکنون در اختیار نیروهای امنیتی قرار دارد.

آقای برمک تأکید کرد که حوزه‌ی اول شهر غزنی کاملاً از وجود گروه طالبان پاک‌سازی شده و نیروهای امنیتی با دفاع از این ولایت به طالبان و حامیان این گروه پاسخ محکم داده‌اند.

برمک افزود که به دلیل این که گروه طالبان از مساجد و خانه‌های مردم  به عنوان سنگر استفاده می‌کردند، عملیات نیروهای امنیتی به منظور جلوگیری از تلفات غیر نظامیان به  کندی پیش می‌رفت.

او تسلمی نیروهای امنیتی را به گروه طالبان رد کرد و گفت که در بعضی از ساحات نیروهای امنیتی از ساحه متواری شدند اما هیچ‌گاه سنگر‌های شان را رها نکرده‌اند.
آقای برمک تایید کرد که در جریان چهار روز جنگ در غزنی حدود 70 پولیس جان‌های شان را از دست داده‌اند.

گروه طالبان پنج‌شنبه شب هفته گذشته از چهار سمت به مرکز ولایت غزنی حمله کردند. چهار روز می‌شود که طالبان در شهر غزنی با نیروهای امنیتی درگیر جنگ هستند و درگیری در بخش‌های مختلف شهر جریان دارد.  طالبان برخی از ساختمان‌های دولتی و پایه‌های شرکت‌های مخابراتی را آتش زده و از  چهار روز  به این طرف شرکت‎های مخابراتی و رسانه‌ها در این ولایت از کار افتاده است.

گزارش‌ها می‌رساند که هم اکنون دکان‌ها در غزنی بسته‌ است و مردم به کمک‌های اولیه ضرورت دارند.

وزیر داخله افغانستان نیز گفت که کار روی جمع آوری کمک‌های بشری جریان دارد و  در آینده نزدیک کمک‌های بشری به ولایت غزنی انتقال داده خواهد شد.