افزایش قتل‌های زنجیره‌یی در فراه

افزایش قتل‌های زنجیره‌یی در فراه

نجیب‌الله سعادت ـ هرات


ولایت فراه در یک ماه اخیر شاهد وقوع زنجیره‌یی از ترورها بوده است؛ به گونه‌یی که در جریان این یک ماه لااقل در یک روز یک نفر شهروند عادی یا نظامی در این ولایت کشته شده است.

اکثر ترورهای صورت گرفته در این ولایت در مرکز و حومه‌ی شهر فراه و در نزدیکی پاسگاهای نیروهای امنیتی رخ داده است. در ولسوالی‌ها اما شاهد رخ‌دادهای مشابه کم‌تری بوده‌ایم.
ناکامی مخالفان مسلح دولت در جنگ رو در رو با نیروهای امنیتی، ضعف رهبری اداره محلی و دست داشتن استخبارات کشورهای منطقه از دلایل عمده این ترورها در ولایت فراه خوانده می‌شود.
به اساس گفته‌های اعضای شورای ولایتی، فعالین مدنی و متنفذین قومی در ولایت فراه در نزدیک به یک‌ماه گذشته،۳۰ مورد ترور در این ولایت رخ داده است.
دادالله قانع، عضو شورای ولایتی فراه می‌گوید که در نزدیک به یک ماه گذشته ۳۰ تن در این ولایت ترور شده است. وی می‌گوید که این ترورها در سطح شهر فراه و در نزدیکی پاسگاه‌های امنیتی درون‌شهری رخ داده است. این عضو شورای ولایتی فراه معتقد است که ترورهای اخیر سازمان‌یافته‌اند و در این باره او دست استخبارات منطقه را دخیل می‌داند. به باور این عصو شورای ولایتی فراه، این ترورها از سوی کشورهای همسایه برای از بین بردن کارمندان دولتی در این ولایت سازماندهی شده است. آقای قانع در این مورد اسناد مشخصی ندارد و نیز به گونه‌ی مشخصی گروه یا کشوری را متهم نمی‌کند.
در همین حال، خیرمحمد نورزی دیگر عضو شورای ولایتی فراه از افزایش ترورها در این ولایت ابراز نگرانی می‌کند و از دولت می‌خواهد که در راستای جلوگیری از این ترورهای زنجیره‌یی اقدام کند.
وی گفت: «هر روز ما به [مراسم] جنازه‌ی کسانی هستیم که ترور می‌شوند. یک‌ماه می‌شود که هر روز یک سرباز یا یک نفر دیگر در این ولایت ترور می‌شود. این موضوع واقعا درد‌آور است. ما بیش‌تر از سی کشته داشتیم که دریک ماه گذشته ترور شدند.»
وی از مقام‌های مرکزی کشور می‌خواهد تا در قسمت کاهش این ترورها اقدامات جدی را روی دست بگیرند.
با این حال، محب‌الله محب، سخن‌گوی فرماندهی پولیس فراه به روزنامه‌ اطلاعات روز می‌گوید که در یک ماه گذشته صرفا ۴ سرباز پولیس کشته شده و متباقی از سایر ارگان‌ها و افراد ملکی بوده که در شهر و ولسوالی‌های فراه ترور شده‌اند.
وی می‌گوید که در پیوند به این ترورها ۹ تن از سوی نیروهای امنیتی از سطح شهر فراه بازداشت شده است که اکثر شان در ترورهای اخیر در این ولایت دست داشته و به جرم‌های شان اعتراف کرده‌اند.

ناکارآمدی طرح شورای نظامی
در پی شدت گرفتن ترورهای مسلحانه در ولایت فراه، شورای نظامی این ولایت طی نشستی تصمیم گرفت که طرح ممنوع شدن موتر سکلیت‌های دو سرنشین در این ولایت اجرایی شود.
دلیل اجرای این طرح، جلوگیری از ترورهای مسلحانه در این ولایت خوانده شد، اما پس از چند روز از اجرای این طرح نه تنها که ترورها در این شهر کاهش نیافت، بلکه روند صعودی و غیر قابل پیش‌بینی را پیمود.
جمیله امینی، عضو شورای ولایتی فراه به روزنامه‌ اطلاعات روز می‌گوید که این طرح در شهر فراه کارآمدی نداشته، بلکه در مواردی باعث اذیت باشندگان این ولایت شده است.
خانم امینی، ضعف در اداره‌ی محلی، عدم هماهنگی بین نیروهای امنیتی و نبود اراده برای جلوگیری از واقعات نا امنی، مخصوصا ترورها از سوی مقام‌های مرکزی را از علل و اسباب افزایش بی‌پیشینه ترورها در این ولایت می‌خواند.
این عضو شورای ولایتی فراه افزود: «این‌که از موتور سکلیت‌های دو ‌سرنشین جلوگیری کنند جزء اذیت مردم فقیر و بی‌چاره دردی را دوا نمی‌کند، بلکه نیروهای امنیتی باید طرح منظم جلوگیری از این ترورها را داشته باشند و نهادهای استخباراتی عاملین آن را شناسایی کنند.»
وی ضعف اداره‌ی محلی را مهم‌ترین دلیل افزایش ترورها در این ولایت می‌داند.
شماری از متنفذین قومی و بزرگان ولایت فراه، کشورهای همسایه را در عقب ترورهای این ولایت می‌دانند.
آنان مدعی اند که ترورهای اخیر با هماهنگی مستقیم کشورهای همسایه صورت می‌گیرد.
عبدالستار حسینی از بزرگان قومی ولایت فراه به روزنامه‌ اطلاعات روز می‌گوید که این ترورها کار کشورهای همسایه و مخصوصا ایران است.
وی به این باور است که ایران در پشت ترورهای ولایت فراه قرار داشته و به صورت مستقیم این ترورها با هم‌کاری این کشور صورت می‌گیرد.
وی مدعی است که تاکتیک جنگ‌های رو در روی طالبان که حمایت ایران را به همراه خود داشته ناکام بوده و این تاکتیک تغییر کرده است.
در همین حال، بلقیس روشن نماینده پیشین مردم فراه در مجلس سنا، دخالت کشورهای همسایه در ترورهای اخیر در ولایت فراه را بی‌تاثیر نمی‌داند و از دولت مرکزی می‌خواهد که به پروژهای بیرونی در فراه خاتمه دهد.

اطلاعات روز در مورد دخالت ایران و نقش این کشور در افزایش قتل‌های زنجیره‌یی در ولایت فراه به اسنادی دست نیافته است و مقامات محلی نیز در این مورد اظهار بی‌اطلاعی کردند.