کمیسیون سمع شکایات انتخابات نام 35 نفر را از فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی حذف کرد

اطلاعات روز: کمیسیون سمع شکایات انتخابات اعلام کرد که نام‌های 35 نفر از فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی حذف شده است.
علیرضا روحانی، سخن‌گوی کمیسیون شکایت انتخاباتی امروز (شنبه، 20 اسد) در یک نشست خبری گفت که کمیسیون شکایات انتخاباتی پس از «بررسی‌های همهجانبه تمامی اعتراضات و شکایات واصله در رابطه به فهرست ابتدایی کاندیدان، به تعداد 35 تن را از لیست نهایی حذف، و به تعداد 45 تن دیگر را اخطار و توصیه تجویز کرده است.»
او گقت که از میان 134 اعتراض و شکایت از سوی کاندیدان پارلمانی که در فهرست ابتدایی کاندیدان راه پیدا نکرده بودند درج شده بود، که در نهایت به تعداد 102 تن از آن‌ها اسناد و شواهد شان موجه پنداشته شده و شامل فهرست نهایی گردید‌.
آقای روحانی افزود که ‌230 مورد دیگر از شکایت‌های ثبت‌ شده در کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی؛ از سوی کمیسیون ویژه بررسی شده است.
او گفت که این کمیسیون به دلیل بررسی شکایت‌های افراد دارای عضویت یا فرماندهان گروه‌های مسلح غیرقانونی که خودشان را کاندید کردند، ایجاد شده است.
براساس فهرستی که از سوی کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی منتشر شده، نامزدان از ولایت‌های کابل، ننگرهار، قندز، بغلان، بدخشان، خوست، سمنگان، بلخ، تخار، پروان، پکتیا و بامیان از فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی حذف شده‌اند.
قیس حسن، الحاج مولوی تره‌خیل محمدی، سید داود نادری، صداقت زاهد، ضیاءالحق امرخیل، احسان‌الله عاطف، شیرعلی احمدزی «‌کوچی» و زرداد فریادی «‌کوچی» از حوزه کابل، محب‌الله، احمد‌شاه شمس، امان‌الله هوتکی از ولایت ارزگان، عبدالرحمان شهیدانی از بامیان، فوزیه کوفی، محمد‌نبی بیان، عبدالصمد عبدالحمید و مریم کوفی از ولایت ‌بدخشان، سید جعفر نادری، اسدالله اسلام‌زوی و حیات‌الله وفا از ولایت بغلان، اسدالله شریفی از بلخ، غلام‌حیدر جیلانی و نور‌احمد سکندر از پروان، الله‌‌میر و نوید ابراهیم‌خیل از پکتیا، بشیر قانت و اسدالله ایوب از ولایت ‌تخار، لیاقت‌الله بابکرخیل و جبار جبارخیل ‌از ولایت خوست، معصومه خاوری، محمد‌آصف عظیمی و رییس خیرالله از ولایت سمنگان، سخی نوید از ولایت فاریاب، شایسته باز ناصری از ولایت قندوز، اکبر ستانکزی از ولایت لوگر و جاوید زمان از ولایت ننگرهار از جمله افرادی هستند که نام‌های شان از فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی حذف شده‌اند.
همچنین کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی برای 31 تن از کاندیدان انتخابات پارلمانی اخطاریه، برای 6 نفر توصیه و برای 8 تن دیگر اخطار جدی صادر کرده است.