فرصت دو هفته‌یی احزاب سیاسی به حکومت برای تضمین شفافیت انتخابات

فرصت دو هفته‌یی احزاب سیاسی به حکومت برای تضمین شفافیت انتخابات

اطلاعات روز: شماری از احزاب و جریان‌های سیاسی به رهبران حکومت وحدت ملی دو هفته مهلت داده‌اند که تدابیر لازم را برای شفاف‌سازی و تضمین سلامت انتخابات روی دست گیرند.

سران این احزاب و جریان‌های سیاسی روز جمعه، ۱۹ اسد بازهم بر بایومتریک رأی‌دهندگان، تغییر نظام انتخاباتی و زمینه‌سازی نظارت احزاب و نهادهای مدنی از روند انتخابات تأکید کردند.

در اعلامیه‌یی آن‌ها آمده که حکومت تا دو هفته دیگر این سه نکته را روی دست گیرند: «۱. اعلام ثبت بایومتریک رأی‌دهندگان و تضمین این امر توسط ارگان‌های مسوول و اجرایی کردن این پروسه توسط مراجع فنی قابل اعتبار در انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری. ۲. تغییر سیستم انتخاباتی در مطابقت با طرح احزاب، جریان‌های سیاسی و شخصیت‌های مهم ملی کشور. ۳. زمینه‌سازی نظارت تأثیر‌گذار از همه پروسه‌‌های انتخاباتی برای احزاب و نهاد‌های مدنی.»

این جریان‌ها پیش از این نیز این خواست‌ها را مطرح و چندین نشست با حکومت برگزار کرده بود که بی‌نتیجه پایان یافت. رییس کمیسیون مستقل انتخابات روز چهارشنبه، ۱۷ اسد طرح احزاب برای بایومتریک رأی‌دهندگان را در انتخابات پیش‌رو غیر ممکن خواند، اما گفت که این نهاد طرف‌دار استفاده از تکنالوژی در انتخابات است.

گلاجان عبدال‌بدیع صیاد افزود که نشست‌های نمایندگان احزاب سیاسی با حکومت افغانستان بی‌‌نتیجه پایان یافت و استفاده از تکنالوژی‌یی مدرن یا بایومتریک در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها ممکن نیست.

احزاب و جریان‌های سیاسی به حکومت هشدار دادند که اگر در مهلت تعیین شده، برای تضمین شفافیت انتخابات اقدام نکند، آنان گزینه‌های دیگر را در پیش می‌گیرند.

در اعلامیه‌ی مشترک آن‌ها آمده است: «در صورتی که حکومت و کمیسیون انتخابات، برای شفافیت انتخابات به عنوان پروسه ملی، در مدت تعیین شده اقدام نکنند، احزاب، جریان‌های سیاسی و شخصیت‌های ملی افغانستان، برای پاسداشت از قوانین کشور و کلیت نظام مردم سالاری، برای این‌که مانع روند انتخابات فاسد و بحرانزای فعلی گردند، ناگزیراند به گزینه‌های بعدی متوسل ‌شوند.»

همچنان آنان از جامعه بین‌المللی خواسته که از خواست مردم افغانستان مبنی بر برگزاری انتخابات عادلانه، شفاف، فراگیر و عاری از تقلب حمایت و پشتیبانی جدی نمایند تا از هر نوع تقلب مهندسی شده و سازمان‌یافته جلوگیری شود.

این جریان‌ها مدعی‌اند که تذکره‌های جعلی توزیع و روند ثبت نام رأی‌دهندگان دستکاری شده و این موارد نشان می‌دهد که «روند انتخابات آینده به گونه‌ی طرح ریزی شده است که زمینه هرنوع تقلب، تخطی و مهندسی نظام‌مند، به سود سران حکومت افغانستان در آن فراهم باشد و برگزاری انتخابات تحت چنین شرایطی، به گونه اجتناب ناپذیر، دال بر تقلب از پیش سازماندهی شده است.»

هیأت ملی برای مصالحه

از سوی دیگر این احزاب و جریان‌های سیاسی می‌گویند که «هیأت ملی برای مصالحه» متشکل از نمایندگان احزاب، ائتلاف‌های سیاسی، حوزه‌ی مقاومت، شورای ملی و جامعه مدنی ایجاد شده و آماده مذاکره مستقیم با طالبان است.

در اعلامیه آمده که اعضای این هیأت در روزهای آینده اعلام می‌شود و حکومت افغانستان و جامعه جهانی باید از شکل‌گیری و برنامه‌های این هیأت حمایت کنند. آنان از طالبان نیز خواسته که به این حرکت صلح طلبانه مردم افغانستان جواب دهند.

به باور این جریان‌ها، تاکنون یک حرکت ملی و برخاسته از متن مردم، برای دست‌یابی به صلح عادلانه راه نیفتاده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *