بایومتریک بزه‌کاران؛ برنامه‌یی برای کاهش جرایم جنایی در کابل

بایومتریک بزه‌کاران؛ برنامه‌یی برای کاهش جرایم جنایی در کابل

حوا محمودی


حوزه‌ی امنیتی هجدهم که تازه در شهر کابل تاسیس شده، روند بایومتریک افرادی که باعث آزار و اذیت مردم می‌شوند را، آغاز کرده است.

 به گفته مسوولان امنیتی، روند بایومتریک افراد ول‌گرد از حوزه هجدهم شهر کابل شروع شده‌ و این روند ادامه می‌یابد، تا سطح جرایم جنایی در شهر کاهش یابد.

 حمید‌رضا کوهی، آمر پولیس حوزه هجدهم به اطلاعات روز می‌گوید: «‌‌به منظور جلوگیری از بروز جرایم جنایی در سطح شهر و به خصوص در ساحه حوزه هجده، پولیس نظم‌عامه دست به کار شده و افرادی که برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کردند را‌، جمع‌آوری کرده و در حوزه بایومتریک کرده‌ایم.»

آقای کوهی اضافه می‌کند که این اقدام را پس از دریافت شکایت مردم از دو ماه به این سو روی دست گرفته است. تا اکنون در حوزه هجدهم بیشتر از 100 نفر که سبب آزار و اذیت مردم می‌شدند، بایومتریک شده‌است. اکثر این افراد از پیش مکاتب دخترانه، میان خرابه‌ها و… جمع‌آوری شده‌اند. این افراد بین 16 تا 25 سال سن دارد.

بنا برگفته مسوولین، این افراد در کنار اذیت وآزار زنان به رهزنی و سرقت‌ نیز دست داشته اند.

اما این افراد پس از بایومتریک در حوزه، از سوی پولیس آزاد شده‌اند. آمر حوزه هجده می‌گوید: «ما پس از بایومتریک و گرفتن تعهد افرادی که از آن‌ها چندین شکایت مبنی بر مردم‌آزاری شده بود را، به ضمانت خانواده‌ها و وکیل گذر‌شان رها می‌کنیم. تعهد این است که آن‌ها بعد از آن، از مردم‌آزاری دست بکشند و اما در صورت تکرار مردم‌آزاری، ما آن‌ها را به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی می‌کنیم.»

مسوولین حوزه هجده اضافه می‌کنند که در مرحله اول این افراد بایومتریک می‌شوند و در صورتی که به مردم‌آزاری ادامه دهند و شناسایی شود، جریمه شده و در مرحله سوم به عنوان اخلال‌گر نظم عامه به مراکز عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.

پیش از این گزارش شده بود که بیش از 784 کودک افغان به دلایل مختلف چون اخلال در نظم عامه بازداشت شده و در مراکز اصلاح به سر می‌برند که از این میان 171 کودک به ارتکاب جرایم علیه امنیت ملی کشور متهم اند. این کودکان نیز بین 15 تا 20  سال سن دارند.

مسوولان امنیتی می‌گویند که به منظور پیش‌گیری از بدتر شدن نظم عمومی تصمیم گرفته‌اند که پیش از فرستادن این افراد به زندان‌ها، به آن‌ها فرصت دهند که خود‌شان را اصلاح کنند و از انجام جرایم جنایی دست بردارند تا از سوی جامعه نیز طرد نشوند.

حمید‌رضا کوهی آمر حوزه هجده امنیتی کابل می‌گوید: «شاید امروز این افراد تنها به مردم‌آزاری مشغول باشد؛ اما اگر کنترول نشوند و همکاری خانواده‌ها در این قسمت نباشد در آینده از میان آن‌ها افراد جانی نیز سر می‌کشند که حتا ممکن است تهدید برای جامعه به حساب روند و مطمین هستیم که هیچ خانواده‌یی این را نخواهد خواست.»

افزایش جرایم جنایی

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که افزایش جرایم جنایی در کابل، شهروندان پایتخت را نگران کرده است.  در این میان باشندگان منطقه قلعه نو در انتهای غربی شهر کابل بیش‌تر از دیگر ساکنان پایتخت شاکی‌اند و می‌گویند که جرایم جنایی در محلات شان افزایش یافته و این مسئله نگرانی‌های آنان را بیش‌تر ساخته است.

این باشندگان می‌گویند که جان، پول نقد و اموال شان مصؤون نیست. آن‌ها تاکید می‌کنند که رفت‌و‌آمد شان در طول روز و به خصوص در هنگام شب در شهر دشوار شده و آنان از سوی دزدان مسلح در مناطق مختلف مورد تهدید قرار می‌گیرند و حتا پس از ساعت 9 شب گشت وگذارکرده نمی‌توانند.

این شهروندان از فعالیت افراد مسلح غیرمسوول در شهر کابل ابراز نگرانی کرده و تاکید براین دارند که نیروهای امنیتی باید جلو افراد استفاده‌جو را بگیرند. به گفته‌ی آنان بی‌توجهی مسوولان امنیتی، ‌سبب شده که اشخاص ول‌گرد با دست‌یافتن به انواع مختلف اسلحه به اعمال گونه‌گون دست زده و سبب آزار و اذیت مردم به ویژه زنان شوند؛ اما آمر حوزه امنیتی تازه تشکیل شده‌یی این منطقه می‌گوید : «حوزه هجدهم تازه تشکیل شده و از زمان تشکیلش تا اکنون تلاش کرده که افراد مزاحم را از کوچه‌ها، پیش مکاتب دخترانه و خرابه‌ها ‌جمع‌آوری کنند و در کنار آن‌ ‌با دریافت شکایت مردم محل، نیروهای امنیتی ساحات آسیب‌پذیر و مشکوک حوزه هجدهم پولیس را بررسی کرد که بعد از آن به تعداد (‌یازده‌) میل سلاح کلاشینکوف و تفنگچه‌ی کمری‌، 27‌ عدد شاجور‌، 640 فیر مرمی کلاشینکوف و تفنگچه، پرتله، بوت عسکری‌، یونیفورم نظامی‌ و یک عراده واسطه فاقد اسناد و پلیت کشف شد. بدون شک این اقدام کافی نیست؛ اما در قسمت تامین امنیت موثر است و ما اطمینان می‌دهیم که این روند ادامه خواهد داشت.‌»

پیش از این گزارش شده بود که نیرو‌های امنیتی به شمول اردوی ملی ، امنیت ملی و حوزه هجدهم پولیس علمیات جمع‌آوری سلاح و تمام تجهیزات نظامی از نزد افراد مسلح غیر مسوول را در ساحات دامنه‌های کوه قروغ‌، قلعه قاضی‌، کاکور‌، توپ‌دره و دیگر نقاط راه‌اندازی کرده بود و افرادی که سبب رعب و وحشت بین مردم شده و به اعمال مختلف دست داشتند را، دست‌گیر کرده‌است.