انتقاد وزیر داخله از برخورد آزاردهنده پولیس با مسافران در میدان‌هوایی حامد کرزی

اطلاعات روز: ویس‌احمد برمک، وزیر امور داخله از برخورد نیروهای پولیس مرزی با مسافران در میدان‌هوایی حامد کرزی انتقاد می‌کند و می‌گوید که پولیس در مواردی به‌صورت واضح مردم‌آزاری می‌کنند.

آقای برمک که امروز (شنبه، ۶ اسد) در مراسم معرفی فرمانده جدید میدان‌هوایی بین‌المللی حامد کرزی در کابل صحبت می‌کرد گفت که پرسش‌های بی‌جا و گیردادن‌های پولیس با مسافران مایه‌ی تأسف است.

به گفته‌ی او، برخی از نیروهای پولیس در این میدان‌هوایی مسافران را بدون دلیل برای چند دقیقه معطل می‌کنند و از آن‌ها سوال‌های بی‌جا می‌پرسند.

برمک در مورد آزار و اذیت خانم‌های که به تنهایی سفر می‌کنند، گفت: «یک کسی ۱۸ ساله است، دختر جوان است، او را ایستاد می‌کنند و می‌گویند که بیا که در پاسپورت تو کدام اشتباه است. بگویید نشده این کار؟ من سند دارم برای تان. او را گوشه کو، آزار بتی، اذیت کن. همکاران عزیز هوش‌تان را بگیرید، اگر به این مقصد، دیگر افغان‌ها و خارجی‌ها را آزار بدهید، یاد‌تان باشد که خودم آن‌جا می‌آیم، مه را خو دیده‌اید، راست می‌آیم و محکمه صحرایی می‌کنم. می‌آیم همان‌جا و باز ببینید که من همراه شما چگونه برخورد می‌کنم. این دیگر درست و قابل قبول نیست برای مردم افغانستان.»

پیش از این شکایت‌های متعدد از برخورد نامناسب پولیس با مسافران در میدان‌هوایی بین‌المللی حامد کرزی مطرح شده بود. آقای برمک گفت: «اگر پولیس از کسی خوشش آمد به ناحق او را ایستاد کرده مورد آزار و اذیت روحی و حتی جسمی قرار می‌دهد.»

امروز فرمانده و ۶۰ پولیس مرزی در این میدان‌هوایی جدیداَ تعیین شدند که وزیر آن را برنامه اصلاحی سه ماه و جزء استراتژی چهار ساله وزارت داخله خواند.

«در روزهای آینده برای نخستین‌بار تشکیلات وزارت داخله نهایی می‌شود»

از سوی هم ویس‌احمد برمک از اصلاحت در وزارت داخله یاد کرد و گفت بعد از ۱۷ سال برای نخستین‌بار تشکیلات وزارت داخله ساخته و در روزهای آینده نهایی می‌شود.

برمک گفت این تشکیلات که در هفته‌ی آینده نهایی و از سوی رییس‌جمهور منظور خواهد شد، براساس نیازمندی و وظایف اساسی وزارت داخله تهیه شده است.

او پذیرفت که در گذشته در بخش‌های مختلف وزارت داخله به صورت گسترده فساد وجود داشته که پس از اصلاحات یک سال اخیر نمی‌توان یک افغانی و یا دالر را بدون ارائه اسناد از سیستم مالی از یک بخش به بخش دیگر انتقال داد.

او در مورد چگونگی فساد در وزارت داخله گفت: «چند روز پیش شماری از همکاران ما در جریان انتقال پولیس از یک ولایت به ولایت دیگر، ۶۰ تا ۸۰ تکت اضافی گرفته بودند که از سوی بخش مالی وزارت داخله سریال نمر تکیت‌ها بررسی و جعلی بودن آن ثابت شد. قضیه زیر بررسی است و به دادستانی فرستاده می‌شود. این قضیه یک درس باشد به منسوبان وزارت داخله که اسناد جعلی را دیگر به ریاست مالی نبرند.»

وزیر داخله می‌گوید که سیستم مالی این وزارت ساخته شده که با گذشتن مکتوب‌ها از این سیستم، مکتوب‌های جعلی و تکراری شناسایی می‌شود. به گفته‌ی او، پیش از این براساس اسنادهای جعلی و تکراری اضافه‌ستانی می‌شده و این گونه فساد در این وزارت در چرخش بوده.

ویس‌احمد برمک یادآور شده که سال گذشته وزارت داخله از سقف بودجه منظور شده ۸۲ میلیارد افغانی دو میلیارد قرضدار بود، اما امسال با سقف بودجه ۶۴ میلیارد افغانی نه تنها قرض‌دار نیست که بیشتر ۱.۷ میلیارد افغانی پس‌انداز دارد.

بیشتر بخوانید

فساد در میدان هوایی کابل؛ مردم چه می‌گویند؟

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *