نمایندگان مجلس از بی‌باوری مردم نسبت به شفافیت انتخابات ابراز نگرانی کردند

اطلاعات روز: برخی نمایندگان مجلس از بی‌باوری مردم نسبت به شفافیت انتخابات آیندهی پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها ابراز نگرانی کرده و خواستار رفع این بی‌اعتمادی‌ها شدند.

نمایندگان مجلس امروز (چهارشنبه، 27 سرطان) در نشست عمومی این مجلس با توجه به ادعاهای جعل و تقلب گسترده در روند توزیع شناس‌نامه‌ها و خرید و فروش برچسب ثبت نام رأی‌دهندگان، تأکید کردند که مردم افغانستان باورمندی خود را نسبت به شفافیت انتخابات از دست داده‌اند.

محمد اکبری، نماینده مردم بامیان در مجلس گفت که بی‌باوری، شک و بی‌اعتمادی مردم نسبت به کمیسیون انتخابات و چگونگی برگزاری انتخابات بیشتر شده است.

آقای اکبری خاطر نشان کرد که با توجه به خرید و فروش برچسب ثبت نام رأی‌دهندگان به گونه‌ی آزادانه در بازارها و توزیع بی‌رویه شناس‌نامه‌های کاغذی، مردم نگران‌اند که آیا نمایندگان دور بعدی مجلس براساس آرای مردم انتخابات خواهد شد یا به گونه‌ی انتصابی به مجلس راه داده خواهند شد.

به گفته‌ی او، برگزاری انتخابات شفاف با استفاده از شناسنامه‌های کاغذی ناممکن است و انتخابات غیر شفاف نه تنها که مشکلات جاری کشور را حل نخواهد کرد بلکه بیشتر خواهد کرد.

صالح‌محمد سلجوقی، نماینده مردم هرات در مجلس نیز گفت که برگزاری انتخابات شفاف و سراسری با توجه به وضعیت جاری در کشور ناممکن است و حکومت نیز چنین اراده‌ی ندارد.

آقای سلجوقی هشدار داد، در صورت که نتایج انتخابات آینده پارلمانی برای مردم افغانسان قابل قبول نباشد، هرگونه مسوولیت بعدی آن بر دوش حکومت و کمیسیون انتخابات است.

محمدسرور عثمانی فراهی، یک عضو دیگر مجلس نیز با اشاره به تقلب گسترده در روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان تأکید کرد که انتخابات آینده‌ی پارلمانی باید تحریم شود.

آقای فراهی با اشاره به تناقض در ارائه آمار ثبت نام رأی‌دهندگان گفت بی باوری‌های مردم، احزاب سیاسی، نهادهای ناظر ملی و بین‌المللی نسبت به شفافیت انتخابات افزایش یافته است.

به گفته‌ی او، کمیسیون انتخابات آمار ثبت نام رأی‌دهندگان را 8 میلیون نفر اعلام کرده است؛ اما برخی ادعاهای دیگر وجود دارد که آمار واقعی رأی‌دهندگان 3 میلیون نفر است و همین مسأله باعث افزایش بی باوری‌ها شده است.

این در حالی‌ست که شماری از رهبران احزاب سیاسی نیز روز شنبه‌ی گذشته خواستار ابطال روند ثبت نام رأی‌دهندگان شدند. آنان تأکید دارند که فهرست رأی‌دهندگان باید از طریق بایومتریک رأی‌دهندگان انجام شود.

اما رییس‌جمهور غنی تهیه‌ی فهرست رأی‌دهندگان با استفاده از بایومتریک رأی‌دهندگان را ناممکن خواند. آقای غنی ضمن تأکید بر برگزاری انتخابات آینده پارلمانی، احزاب سیاسی را عامل بحران 40 ساله در کشور خواند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *