یک روحانی متنفذ در هرات فتوای جهاد علیه رسانه‌ها را صادر کرد

یک روحانی متنفذ در هرات فتوای جهاد علیه رسانه‌ها را صادر کرد

اطلاعات روز: فضل‌الرحمن انصاری، یکی از روحانیون سرشناس هرات در سخنرانی‌ روز جمعه‌اش در مسجد جامع گازرگاه این ولایت به شدت به رسانه‌ها و خبرنگاران تاخت و جهاد علیه رسانه‌ها و خبرنگاران را اعلام کرد.

وی که خطیب مسجد جامع گازرگاه هرات است به صراحت اعلام می‌کند که رسانه‌ها به اساس شریعت اسلامی کار نمی‌کند و جهاد علیه رسانه‌ها روا است.

 در نسخه‌ی صوتی این فایل که به روزنامه‌ی اطلاعات روز رسیده است، گفته شده است: «جهاد علیه رسانه‌های افغانستان به اساس شریعت اسلامی روا است و کسانی که خبرنگاران را بکشند غازی اند.»

وی در این سخن‌رانی خود از علمایی انتقاد می‌کند که در رسانه‌ها حضور میابند و در برنامه‌های این رسانه‌های به گفته‌ی وی “فاسد” اشتراک می‌کنند.

خطیب مسجد جامع گازرگاه هم‌چنین علمای که فتوای جهاد علیه رسانه‌ها و خبرنگاران را رد می‌کنند، فاسد می‌خواند.

وی در این سخن‌رانی خود می‌گوید: «این حرف را تا امروز نگفته بودم؛ اما حالا می‌گویم که جهاد علیه رسانه‌های افغانستان فرض است و هر عالمی که این فتوا را علط بخواند و قبول نداشته باشد فاسد است.»

خطیب مسجد جامع گازرگاه هرات، رسانه‌ها را بخشی از برنامه‌های «مستشرقی» می‌خواند که به خاطر از بین بردن فرهنگ و عقیده‌ی مردم ایجاد شده‌اند.

وی گفته است که علمای دیگر نیز نباید سکوت نموده و فتوای جهاد علیه رسانه‌های افغانستان را درست دانسته و اعلام نمایند.

او به صراحت بیان داشته که وی بانوی نخست کشور(رولا غنی)را بخشی از برنامه‌هایی می‌داند که در راستای ترویج فرهنگ غربی و از بین بردن عقیده‌ی اسلامی مردم افغانستان کار می‌کند.

واکنش‌ها

در پی اعلام جهاد علیه رسانه‌ها و خبرنگاران از سوی خطیب مسجدجامع گازرگاه هرات، شماری از خبرنگاران، نهادهای حامی رسانه‌ها، فعالین مدنی و برخی از علمای هرات به این مسئله واکنش نشان دادند.

حامد مومن، مسوول دفتر ساحوی نی در زون غرب کشور از پی‌گیری جدی این مسئله خبر می‌دهد.

وی از برگزاری نشستی با حضور مسوولان اداره‌ی محلی، رییس اداره‌ی حج و اوقاف، فضل‌الرحمن انصاری (فتوادهنده علیه رسانه‌ها و خبرنگاران) و شورای علمای این ولایت خبر می‌دهد.

مسوول دفتر نی در زون غرب کشور اعلام جهاد علیه رسانه‌ها و خبرنگاران را نگران‌کننده می‌خواند و از مسوولین دولتی می‌خواهد که به این مسئله توجه جدی نمایند.

آقای مومن می‌گوید که این موضوع جدا از بررسی در سطح اداره‌ی محلی، به شورای امنیت کشور نیز راجع شده و آنها نیز این مسئله را به گونه‌ی همه‌جانبه بررسی می‌کنند.

در همین حال، فایق هروی گزارشگر یکی از رسانه‌های محلی در هرات که محل سکونت وی در نزدیکی محل اقامت فضل‌الرحمن انصاری در منطقه‌ی گازرگاه است از ادامه‌ی کارش ابراز نگرانی کرده و می‌گوید که آینده‌ی کاری وی با توجه به موقعیت مکانی‌اش در خطر است.

او می‌گوید که در نخستین روز اعلام این فتوا، نگرانی‌اش را با دفتر نی در این ولایت در میان گذاشته و خواهان پی‌گیری جدی این موضوع است.

شمار دیگری از خبرنگاران در هرات نیز از نهادهای امنیتی می‌خواهند که این موضوع را به‌صورت جدی پی‌گیری نمایند.

سلیم مقیمی، گزارشکر آریانیوز هرات می‌گوید که بیان این موضوعات از سوی جامعه‌ی روحانیت این ولایت تأسف‌بار است.

هم‌زمان با نگرانی نهادهای حامی رسانه‌ها و خبرنگاران در هرات از این فتوا، ریاست ارشاد، حج واوقاف هرات نیز از پی‌گیری این موضوع به گونه‌ی جدی خبر می‌دهند.

سیدمحمد شیرزادی، رییس این اداره در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که ریاست ارشاد، حج و اوقاف هرات این موضوع را به گونه‌ی جدی و سریع پی‌گیری کرده و این ریاست هیچ‌گاه چنین موضوعاتی را در قبال خبرنگاران و رسانه‌های کشور نمی‌پذیرد.

وی گفت: «این به هیچ عنوان نظر شورای علمای هرات و حج واوقاف هرات نیست؛ بلکه این نظر شخصی این فرد بوده که چنین موضوع خلاف شرعیت را بیان داشته است.»

وی می‌گوید که این موضوع را در نشستی با این خطیب بیان کرده و وی گفته که منظورش را درست بیان کرده نتوانسته است.

رییس اداره‌ی حج و اوقاف هرات افزود که رسانه‌ها و خبرنگاران در راستای تنویر اذهان عامه تلاش نموده و به هیچ عنوان کسی اجازه اعلان فتوای جهاد علیه آنها را ندارد.

این خطیب مسجد در حالی علیه خبرنگاران و رسانه‌ها فتوای جهاد می‌دهد که برادرش مجیب الرحمن انصاری در حال حاضر صاحب‌امتیاز یک رادیو در ولایت هرات است و همیشه آنها از رسانه‌ها به عنوان ابزاری تبلیغاتی استفاده کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *