حملات خونبار در ننگرهار؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

حملات خونبار در ننگرهار؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

هفته‌ی گذشته ولایت شرقی ننگرهار گواه حملات خونبار انتحاری و انفجاری بود؛ حملاتی که دست کم 22 کشته و 39 زخمی برجای گذاشت.

چهارشنبه، 20 سرطان گروهی از مهاجمان مسلح بر ساختمان ریاست معارف ولایت ننگرهار واقع در حوزه‌ پنجم شهر جلال‌آباد حمله کردند. در آن رویداد 10 نفر کشته و 20 نفر زخمی شدند. منابع امنیتی گفتند که مهاجمان سه نفر بوده که یک نفر آنان توسط نیروهای امنیتی هدف قرار گرفته و دو نفر دیگر جلیقه‌ی انفجاری همراه خود را منفجر کرده‌اند. سرانجام، حمله پس از پنج ساعت درگیری پایان یافت. هیچ گروهی مسوولیت آن را به عهده نگرفت.

یک روز پیشتر از این حمله (سه‌شنبه، 19 سرطان) وقوع یک حمله انتحاری دیگر در شهر جلال آباد باعث کشته شدن ۱۲ نفر، شامل ۱۰ غیر نظامی و دو عضو نیروهای امنیت ملی  افغانستان شد. در آن حمله پنج نفر دیگر نیز زخمی شدند. هیچ گروهی مسوولیت آن را به عهده نگرفت.

پیشتر به روز دوشنبه، 18 سرطان نیز انفجار ماین جاسازی شده در یک بازار در ولسوالی چاپرهار ولایت ننگرهار 9 زخمی برجای گذاشت. دفتر رسانه‌های ولایت ننگرهار در خبرنامه‌یی اعلام کرد؛ ماین زمانی منفجر شد که مردم به‌خاطر «میله‌بازار» که روزهای دوشنبه برگزار می‌شود، دور هم جمع‌ شده بودند.

افزون بر ولایت ننگرهار در دیگر ولایت‌های نیز حملات انفجاری از نظامیان و غیرنظامیان قربانی گرفت.

چهارشنبه، 20 سرطان، مقام‌های محلی ولایت فراه از کشته شدن چهار غیرنظامی در اثر انفجار ماین کنار جاده‌یی در این ولایت خبر دادند. ناصر مهر سخن‌گوی والی فراه به روزنامه اطلاعات روز گفت، یک موتر نوع «مازدا» موقعی که از ولسوالی خاک سفید به سمت شهر فراه در حرکت بود با ماین کنار جاده‌یی برخورد کرد و در نتیجه‌ی آن چهار غیرنظامی به‌شمول دو مرد و دو زن کشته شدند.

پیشتر، یک‌شنبه، 17 سرطان سرپرست ولسوالی «چار سده‌»ی ولایت غور در یک انفجار جان باخت. عبدالحی خطیبی، سخن‌گوی والی غور به روزنامه اطلاعات روز گفت که میرزا محمد‌ابراهیم بیدار، سرپرست والسوالی چهارسده‌ هنگامی که پیاده از خانه به سوی دفتر کارش می‌رفت با ماین کنارجاده‌یی برخورد کرد و جان باخت.

پیشتر شنبه، 16 سرطان در ولایت زابل نیز سه فرد ملکی در یک انفجار کشته شدند. گل‌اسلام سیال سخن‌گوی والی زابل گفت یک ماین تعبیه شده در یک موتر که از کندهار آمده بود در منطقه جلدک مرکز ولایت زابل منفجر و در نتیجه آن سه فرد ملکی کشته شدند.

در همین حال روز چهارشنبه، 20 سرطان ریاست عمومی امنیت ملی از کشف و ضبط یک موتر مملو از مواد انفجاری در شهر کابل خبر داد. بر اساس خبرنامه‌ی ریاست امنیت ملی این موتر از ولسوالی بگرامی کابل کشف شد. خبرنامه افزوده بود، شبکه‌ی تروریستی حقانی، این مقدار مواد انفجاری نوع (امونیم نایترت) را در یک موتر نوع «هینو» جابه جا و از ولایت لوگر به کابل انتقال می‌داد که توسط نیروهای امنت ملی کشف شد.

حملات تهاجمی طالبان

شنبه، 16 سرطان طالبان مسلح در یک کمین فرمانده قطعه خاص پولیس شهر غزنی را کشتند. به گفته‌‌ی عارف نوری، سخن‌گوی والی غزنی، محمد ظریف فرمانده‌ قطعه خاص پولیس شهر غزنی که به طرف ولسوالی زنه‌خان در حرکت بود، با کمین طالبان مواجه و کشته شد. به گفته‌ی وی در این رویداد چهار سرباز نیز کشته و زخمی شدند.

یک‌شنبه، 17 سرطان، نشست مقام‌های ارشد امنیتی در غزنی هدف حمله‌ی موشکی قرار گرفت. نشستی که در آن وزیر دفاع کشور و فرماندهان نیروهای خارجی نیز حضور داشتند. عارف نوری سخن‌گوی والی غزنی به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که همزمان با برزگاری این نشست، سه مرمی هاوان بر صحن ساختمان ولایت، ریاست معارف و شهرداری غزنی اصابت کرد. به گفته وی در این حمله‌ی موشکی پنج تن به شمول دو نیروی امنیتی زخمی شدند.

بعدتر سه‌شنبه، 19 سرطان طالبان مسلح بر پاسگاه‌های پولیس در مرکز و ولسوالی قره‌باغ ولایت غزنی حمله کردند. عارف نوری سخن‌گوی والی غزنی به اطلاعات روز گفت هر دو حمله شب‌هنگام انجام شد. به گفته‌ی وی در حمله طالبان بر یک پاسگاه پولیس در مرکز ولایت غزنی، چهار سرباز پولیس کشته و یک سرباز زخمی شدند. وی افزود که در حمله‌ی طالبان بر پاسگاه‌های پولیس در ولسوالی قره‌باغ چهار سرباز پولیس زخمی شدند.

یک‌شنبه، 17 سرطان طالبان مسلح بر یک پاسگاه پولیس در ولسوالی خاشرود ولایت نیمروز حمله کردند. به نقل از خبرگزای پژواک درگیری میان نیروهای امنیتی سه ساعت طول کشیده و در آن  سه سرباز پولیس کشته و دو سرباز دیگر زخمی شدند.

دوشنبه، 18 سرطان، مقام‌های محلی فاریاب از سقوط یک پاسگاه امنیتی به دست طالبان خبر دادند. خبرگزاری پژواک به نقل از خواجه سرا‌ج‌الدین، ولسوال شیرین تگاب نوشت که در پی حمله طالبان بر یک پاسگاه امنیتی در منطقه کوه صیاد ولسوالی شیرین تگاب ولایت فاریاب، یک سرباز پولیس و یک تن از افراد خیز مردمی کشته و دو تن از افراد خیزش مردمی و یک سرباز پولیس زخمی شدند.

سه‌شنبه، 19 سرطان، طالبان مسلح بر پاسگاه‌های پولیس در ولایت‌های غور و فراه حمله کردند. به گفته‌ی مقام‌های محلی در درگیری‌‌ها بین نیروهای پولیس طالبان سه تن سرباز پولیس کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند. طالبان اما دعا کرده که در این حمله هشت سرباز پولیس را کشته‌اند.

سه‌شنبه، 19 سرطان در حمله طالبان بر نیروهای امنیتی در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب بک سرباز امنیتی کشته و دو سرباز دیگر زخمی شدند. دگروال عبدالغنی، فرمانده کندک 3 لوای اول قول اردوی 209 شاهین گفت یک تیم از نیروهای امنیتی که برای بررسی اوضاع در بازار «چهل‌گزی» ولسوالی قیصار رفته بود از سوی طالبان هدف قرار گرفت. به گفته‌ی وی در درگیری بین دو طرف یک سرباز کشته و دو سراباز دیگر زخمی شدند. جمعه، 22 سرطان، مقام‌های محلی ولایت بدخشان خبر دادند که هفت روستا در ولسوالی فیض‌آباد این ولایت به دست طالبان افتاده است. به نقل از خبرگزاری پژواک روستاهای شیشه خانه عربیه، شیشه خانه ترکمنیه، شیشه خانه ازبکیه، شیشه خانه افغانیه، گرجک، شیخ‌آباد و خیرآباد به دست‌ طالبان افتاده است. ‌محمد‌رضا غفوری سخن‌گوی والی جوزجان تأیید کرده که این روستاها به دست طالبان افتاده است.

چهارشنبه، 20 سرطان، مقام‌های محلی قندز از تلفات سنگین نیروهای ارتش ملی در حمله‌ی طالبان خبر دادند. محمد‌حنیف رضایی سخن‌گوی قول اردوی 209 شاهین گفته که در حمله‌ی طالبان در بر پاسگاه‌های اردوی ملی در ولسوالی دشت ارچی این ولایت 15 تن از نیروهای اردوی ملی کشته و 13 تن دیگر زخمی شدند.  او افزود که طالبان ابتدا سه پاسگاه اردوی ملی را تصرف کردند، اما پس از یک درگیری دو ساعته پاسگاه‌ها دوباره در اختیار اردوی ملی قرار گرفت.

اما فوزیه یفتلی، منشی شورای ولایتی قندوز به آریانا نیوز گفت که در حمله‌ی طالبان بر پاسگاه‌های ارتش ۴۴ نیروی ارتش کشته و ۱۷ تن دیگرشان زخمی شده‌اند.

پنج‌شنبه، 21 سرطان، طالبان مسلح بر یک پاسگاه نیروهای اردوی ملی در ولسوالی خواجه غار ولایت تخار، 31 سرباز اردوی ملی کشته شدند. بی‌بی‌سی فارسی به نقل از سنت‌الله تیمور، سخنگوی والی تخار نوشت که در این حمله یک پاسگاه ارتش به دست طالبان افتاد که علاوه بر کشته شدن 31 سرباز اردو، 17 سرباز دیگر زخمی‌ شدند.

درگیری میان طالبان و داعش در جوزجان

به نقل از منابع محلی در ولایت جوزجان، روز پنج‌شنبه، 21 سرطان در درگیری میان جنگ‌جویان داعش و طالب در ولسوالی درزاب این ولایت، دست کم 37 نفر از دو طرف کشته و 27 نفر دیگر زخمی شدند. خبرگزاری پژواک به نقل از محمد‌رضا غفوری سخنگوی والی جوزجان نوشت، درگیری میان دوطرف در مناطق قرای قروغ، سردره، آسای و بی‌ بی مریم پس از آن آغاز شد که طالبان مسلح بالای قرارگاه‌های گروه داعش حمله کردند. به گفته‌ی وی در این درگیری 28 جنگ‌جوی داعش و 9 شورشی طالب کشته و 16 جنگ‌جوی داعش و 11 شورشی طالب زخمی شدند. او اضافه کرده که طالبان با سلاح‌های سنگین مثل توپ و تانک بر مواضع داعش حمله کردند.

درگیری گروه‌های جهادی در ولایت بدخشان

دوشنبه، 18 سرطان، افراد مسلح دو گروه جهادی در ولسوالی بهارک ولایت بدخشان باهم درگیر شدند. به نقل از خبرگزاری پژواک، افراد مسلح قاری عبدالودود فرمانده پولیس ولسوالی بهارک و عضو حزب اسلامی با افراد عبدالرووف، شهردار بهارک و عضو حزب جمعیت اسلامی با هم درگیری شدند و در نتیجه دست‌کم چهار تن از طرفین کشته و 6 تن دیگر زخمی شدند.

706 کشته و 375 زخمی؛ تلفات هراس‌افگنان در هفته‌ی گذشته

وزارت دفاع ملی اعلام کرده که در هفته‌ی گذشته (16 الی 22 سرطان)، نیروهای امنیتی و دفاعی کشور با راه‌اندازی، 72 عملیات تصفیه‌یی و 629 عملیات خاص کماندویی در 19 ولایت، 706 هراس‌افگن به شمول یک فرمانده محلی و هفت فرمانده کلیدی طالبان و 10 تروریست داعش را کشته و 375 هراس‌افگن دیگر را زخمی کرده‌اند. این عملیات‌ها در ولایت‌های ننگرهار،کنر، غزنی،پکتیا، ارزگان، زابل، کندهار، فراه، باد غیس، فاریاب، کندز،  بلخ، بدخشان، هلمند، پروان، بغلان، هرات، غور و بغلان راه‌ندازی شده است.

همچنین براساس اطلاعات وزارت دفاع 29 تن به اتهام اقدام‌های هراس‌افگنانه بازداشت شده‌اند.

در هفته‌ی گذشته هم‌چنین گزارش‌های نشر شد که نشان می‌داد در برخی‌ از عملیات‌های نیروهای امنیتی غیرنظامیان نیز قربانی شده‌اند.

یک‌شنبه، 17 سرطان، در عملیات خاص نیروهای اردوی ملی، پنج عضو یک خانواده کشته شدند. به نقل از خبرگزاری پژواک، طالب منگل سخن‌گوی والی خوست گفته که در عملیات خاص نیروهای اردوی ملی یک خانه در منطقه پهلوان ولسوالی باک هدف قرار گرفته و پنج عضو آن کشته شده‌اند.

 هم‌چنین پنج‌شنبه شب، 21 سرطان، در عملیات خاص نیروهای ویژه در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار که علیه طالبان راه‌اندازی شده بود، شش غیرنظامی کشته شدند.