آشوب در شمال؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

آشوب در شمال؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

بازداشت نظام‌الدین قیصاری، فرمانده پولیس ولسوالی قیصار ولایت فاریاب و نماینده‌ی ویژه جنرال دوستم در این ولایت، سبب بروز آشوبی در ولایت‌های شمالی کشور شده است.

روز سه‌شنبه، 12سرطان، هزاران تن از باشندگان شهر میمنه، مرکز ولایت فاریاب، در یک اعتراض‌ خشونت‌آمیز به جاده‌ها ریختند و خواستار رهایی زودهنگام آقای قیصاری شدند. اعتراض پس از آن به خشونت گرایید که نیروهای امنیتی به‌روی معترضان آتش گشودند. در گلوله‌باری نظامیان بر معترضان یک تن کشته و 9 تن دیگر زخمی شدند. در پی آن معترضان خشمگین به ساختمان ولایت فاریاب یورش بردند و قسمتی از ساختمان ولایت و وسایط دولتی را به آتش کشیدند. پس از مستقر شدن نیروهای ویژه ارتش در اطراف ساختمان ولایت، معترضان متفرق شدند و شهر نسبتا به حالت عادی برگشت.

اعتراض‌ها برای رهایی فرمانده قیصاری تنها به ولایت فاریاب خلاصه نشد، هواداران حزب جنبش ملی برای رهایی او در ولایت‌های تخار، جوزجان و سرپل نیز تظاهرات کردند.

از سوی هم پس از بازداشت فرمانده قیصاری، جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رییس‌جمهور که در تبعید خودخواسته در ترکیه به‌سر می‌برد، به حکومت هشدار داد که هرچه زودتر فرمانده قیصاری را از بند رها کند، در غیر آن صورت انتخابات در ولایت‌های شمالی کشور به چالش جدی مواجه خواهد شد.

نظام الدین قیصاری، فرمانده پولیس ولسوالی قیصار فاریاب و مسئول بخشی از خیزش‌های مردمی ولایت فاریاب است که ادعا می‌کند هفت هزار نیروی مسلح تحت امر دارد.

براساس بیانیه قول اردوی شاهین، نظام‌الدین قیصاری پس از آن بازداشت که او در جلسه‌یی فرماندهان نظامی در آن جلسه را تهدید به مرگ کرد و هشدار داد که نظام حکومتی را در میمنه، مرکز ولایت فاریاب سقوط می‌دهد.

قول اردوی شاهین گفت، جلسه امنیتی روز یازدهم سرطان برای بحث روی چگونگی حفظ و تامین امنیت شاهراه میمنه-جوزجان با حضور مقام‌های امنیتی در ساختمان لوای اول این قول اردو در شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب برگزار شده بود.

در اعلامیه‌ این نهاد آمده بود که یادآوری سقوط دسته جمعی چند پاسگاه خیزش مردمی، «واکنش تند و پرخاش‌گرایانه» آقای قیصاری را به دنبال داشت.

در همین حال روز پنج‌شنبه، 14 سرطان قول اردوی 209 شاهین خبر داد که واحدهای خاص اردوی ملی در یک عملیات شبانه 21 نفر را که در اطراف میدان هوایی فاریاب و لوای اول قول اردو به‌منظور هدف قرار دادن لوا و میدان هوایی تجمع کرده بودند، بازداشت کردند. در بیانیه هم‌چنین آمده بود که در این عملیات دو تن کشته و دو تن دیگر زخمی شده اند اما به نیروهای امنیتی آسیبی نرسیده است.

در هفته‌ی گذشته افزون بر بازداشت فرمانده قیصاری، وزارت دفاع ملی از بازداشت دو تفنگ‌دار غیر مسوول دیگر در ولایت‌های ارزگان و فراه خبر داد.

وزارت دفاع ملی روز جمعه، 15 سرطان اعلام کرد که به اساس فیصله شورای نظامی ولایت‌های فراه و ارزگان، محمد داوود از ولایت فراه و رحیم‌الله از ولایت ارزگان توسط نیروهای دفاعی و امنیتی کشور بازداشت و برای بازجویی به ریاست عمومی امنیت ملی به کابل منتقل شده اند.»

632 کشته و 243 زخمی؛ تلفات شورشیان در هفته‌ی گذشته

رییس‌جمهور غنی روز شنبه، نهم سرطان پایان آتش‌بس یک جانبه با طالبان را اعلام کرد. او به نظامیان کشور اجازه داد که عملیات‌های شان را در برابر طالبان از سر گیرند.

وزارت دفاع ملی اعلام کرده که در هفته‌ی گذشته (9 الی 15 سرطان)، نیروهای امنیتی و دفاعی کشور با راه‌اندازی، 74 عملیات تصفیه‌یی و 640 عملیات خاص کماندویی در 22 ولایت، 632 شورشی به شمول هفت فرمانده محلی طالبان، 12 جنگ‌جوی داعش و یک تروریست پاکستانی را کشته و 243 شورشی دیگر را زخمی کرده‌اند. این عملیات‌ها در ولایت‌های ننگرهار، کنر، لغمان، میدان وردک، پکتیا، لوگر، کندهار، ارزگان، فراه، بادغیس، فاریاب، تخار، نیمروز، هلمند، پکتیکا، دایکندی، بامیان، سرپل، خوست، غور و جوزجان راه‌ندازی شده است. در سال‌های پسین این برای نخستین بار است که نیروهای امنیتی در ولایت‌های امن دایکندی و بامیان عملیات راه‌اندازی می‌کند.

همچنین براساس اطلاعات وزارت دفاع 13 تن به اتهام اقدام‌های هراس‌افگنانه بازداشت شده‌اند.

در مهم‌‌ترین عملیات، یک‌شنبه، 10 سرطان قول اردوی 209 شاهین اعلام کرد که در اثر حملات هوایی در ولسوالی‌های پشتون‌کوت و خواجه سبزپوش ولایت فاریاب 16 شورشی کشته شده اند.

اما حسن سرداش، خبرنگار محلی به نقل از ساکنان محلی گزارش داده است که یکی از موشک‌های شلیک شده از این چرخ‌بال‌ها در نزدیکی ساختمان کلنیک «غارتپه» برخورد کرده و در آن ۵ غیرنظامی کشته و ۴ تن دیگر زخمی شده‌اند. در میان کشته و زخمی‌ها زنان و کودکان نیز شامل‌اند.

در سوی دیگر شورشیان نیز با انفجار و راه‌اندازی حلمات تهاجمی از نظامیان و غیرنظامیان قربانی گرفتند

یک‌شنبه، 10 سرطان هم‌زمان با سفر رییس‌جمهور غنی به ولایت ننگرهار، انفجار انتحاری در نزدیک ساختمان این ولایت دست کم 17 کشته و 20 زخمی برجای گذاشت.

این انفجار در میان مجموعه‌یی از اقلیت سیک و اهل هنود رخ داد. قرار بود آنان در ساختمان ولایت با رییس‌جمهور غنی دیداد کنند.

رییس جمهور غنی به جلال‌آباد رفته بود کار ساخت کمپلکس صحی هزار بستر زون شرق را افتتاح کند.

پیشتر، به رزو دوشنبه، 11 سرطان در یک حمله انتحاری دیگر در شهر پل علم، مرکز ولایت لوگر که بر کاروان موترهای نیروهای خارجی انجام شد، یک کودک و یک زن کشته و چند تن دیگر زخمی شدند.

شاه‌پور، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت لوگر به رسانه‌ها گفت که در این رویداد به نیروهای خارجی آسیبی نرسیده و تنها قسمتی از موتر آنان متضرر شده است. به گفته‌ وی در این حمله از یک موتر مملو از مواد انفجاری استفاده شده بود.

یک‌شنبه، 10 سرطان منطقه راهبردی خواجه‌گان ولایت غور به دست طالبان سقوط کرد. اقبال نظامی سخن‌گوی فرماندهی پولیس غور به روزنامه اطلاعات روز گفت که در درگیری بین دو طرف یک تن از نیروهای خیزش مردمی و 6 طالب کشته شدند. منطقه خواجه‌گان از مناطق مهم و راهبردی ولایت غور است که یک ماه پیش نیز به دست طالبان سقوط کرده بود.

پنج‌شنبه، 14 سرطان طالبان حملات گسترده‌یی در ولسوالی چمتال ولایت بلخ انجام دادند. به نقل از طلوع نیوز، طالبان چهار روستا را در این ولسوالی در اختیار گرفته اند. شیرخان درانی سخن‌گوی پولیس بلخ گفته است در درگیری‌های میان طالبان و نیروهای خیزش مردمی، دو پولیس محلی زخم برداشته اند.

به روز جمعه، 15 سرطان طالبان مسلح بر سه پاسگاه پولیس در گردیز، مرکز ولایت پکتیا حمله کردند. پاسوال گل‌ آقا روحانی، فرمانده پولیس ولایت پکتیا گفته در این درگیری، دو سرباز پولیس کشته و چهار تن دیگر زخمی شده‌اند.

چهارشنبه، 13 سرطان طالبان مسلح بر یک پاسگاه پولیس در ولسوالی سروبی ولایت کابل حمله کردند. خبرگزاری پژواک به نقل از حشمت‌الله استانکزی، سخن‌گوی پولیس کابل نوشت که در این حمله ده پولیس کشته و زخمی شدند.

هم‌زمان در یک رویداد دیگر طالبان، دو کارمند کمیسیون مستقل انتخابات را در ولسوالی برکه‌ی ولایت بغلان کشتند. به نقل از خبرگزاری پژواک، شمس‌الدین شهاب، ولسوال بورکه گفته که طالبان شب‌هنگام بر خانه‌ی یک فرمانده خیزش مردمی حمله کرده و در آن سه تن را به شمول دو کارمند بخش ثبت نام کمیسیون انتخابات کشته‌اند.