اخلال نشست مجلس؛ نمایندگان باهم درگیر شدند

اطلاعات روز: نشست عمومی امروز (چهارشنبه، 6، سرطان) مجلس به دلیل درگیری لفظی و اتهام نمایندگان علیه یکدیگر مختل شد و بدون نتیجه پایان یافت.
عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان پس از آن نشست امروز این مجلس را پایان یافته اعلام کرد که روند معمولی مجلس توسط نمایندگان برهم خورد.
نمایندگان مجلس پس از آن به درگیری لفظی پرداختند که عبدالطیف پدرام از موضع نمایندگان مردم غزنی در مجلس دفاع کرد و کمیسیون انتخابات و حلقاتی را در حکومت « فاشیزم» خواند و به قومی گرایی متهم کرد.
عبدالطیف پدرام، نماینده مردم بدخشان در مورد حوزه‌ی شدن انتخابات غزنی گفت که این موضوع خنده آور و غم انگیز است، چگونه ممکن است که انتخابات در 33 ولایت استثنا ندارد؛ اما در غزنی استثنا قرار داده می‌شود.
او ادامه داد؛ حقیقت قضیه این است که یک عده برادران نگران است اگر در غزنی انتخابات مانند سایر ولایات برگزار شود، برادران هزاره رأی بیشتر و وکیل بیشتر به مجلس خواهند فرستاد، درد دیگری وجود ندارد و درد اصلی همین است.
آقای پدرام گفت: «این برتری طلبی آشکار قومی، تبعیض طلبی و شرم آور است که شما استثنا برای یک ولایت بخاطر این که یک قوم خاص را به قدرت برسانید و حق دیگران را حذف کنید، تمام قوانین انتخاباتی را را زیرپا می‌کنید، مگر فاشیزم قومی، ستمگری قومی و شونیزم بیشتر از این است؟»
این اظهارات آقای پدرام با واکنش برخی نمایندگان دیگر مواجه شد و آنان آقای پدرام را متهم به توهین به قوم پشتون، تجزیه طلبی و نفاق افگنی کردند.
کمال ناصر اصولی، نماینده مردم خوست آقای پدرام را خراسانی خطاب کرد و با انتقاد از او گفت که چرا زورگویی رییس اجرایی در مورد جلوگیری از برکناری وزیر انرژی و آب را خلاف قانون نمی‌داند، ولی تصمیم کمیسیون انتخابات در مورد حوزه‌ی شدن انتخابات غزنی را خلاف قانون می‌داند.
انجنیر کمال صافی، نماینده مردم قندوز نیز گفت که آقای پدرام 8 سال است که به یک قوم توهین کرده و تخم نفاق را در کشور می‌پاشد؛ او پاسپورت تاجیکستانی دارد و باید از این کشور بیرون برود.
راضیه سادات منگل نماینده، مردم پکتیا نیز گفت که افغانستان با هشدار چند نفر محدود تجزیه نمی‌شود و کسانی که به این مسایل دامن می‌زنند در واقع دزدمارانی هستند که خیانت ملی را مرتکیب می‌شوند.
اما آقای پدرام پس از اتهام‌های وارده بر خودش، چندین بار به رسم اعتراض کارت سرخ بلند کرد تا از خود دفاع کند، ولی رییس مجلس اجازه نداد.
آقای پدرام پس از آن به پشت میز خطابه مجلس شتافت و تلاش کرد تا از خود دفاع کند؛ اما برخی نمایندگان از جمله، قدرت الله سهاک، انجنیر کمال صافی، نادر کتوازی، کمال ناصر اصولی و راضیه منگل به سمت آقای پدرام هجوم بردند که با ممانعت محافظان امنیتی داخل تالار مجلس مواجه شدند.
در تصاویر اسکرین تلویزیون مجلس دیده شد که خانم راضیه منگل نماینده پکتیا به سمت آقای پدرام بوتل آب پرتاب کرد.
با وجود تشدید درگیری‌ها رییس مجلس که ادامه نشست امروز مجلس را بدون شروع آجندای اصلی پایان یافته اعلام کرد.
بحث و رأی‌گیری روی کنوانسیون حمل و نقل بین المللی خط آهن و رأی‌گیری روی موافقت‌نامه همکاری‌های ترانزیتی و ترانسپورتی میان افغانستان، آذربایجان، گرجستان، ترکیه و ترکمنستان در آجندای اصلی نشست امروز مجلس گنجانیده شده بود.