مجلس سنا از اعلام حمایت عربستان از روند صلح افغانستان استقبال کرد

اطلاعات روز: مجلس سنا از اعلام حمایت عربستان سعودی از روند صلح افغانستان و تحقق آتش‌بس میان دولت و طالبان، استقبال کرد.
فضل‌هادی مسلم‌یار رییس مجلس سنا، امروز (یک‌شنبه، 3 سرطان)، ضمن استقبال از اعلام حمایت شاه سعودی و امامان حرمین شریفین از روند صلح افغانستان، گفت که عربستان سعودی باید با استفاده از نفوذ خود بالای پاکستان در راستای تأمین صلح، افغانستان را همکاری کند.
آقای مسلم‌یار بیان داشت؛ اعلام حمایت ملک سلمان، شاه عربستان سعودی و امامان حرمین از تمدید آتش‌بس در افغانستان و حرام خواندن جنگ در افغانستان در خطبه‌های نماز جمعه در مکه و مدینه منوره کار ساده‌ی نیست.
به گفته‌ی او، اولین باری است که در نتیجه‌ی تلاش‎های حکومت و خواست مردم افغانستان، عربستان سعودی پس از 17 سال موقف خود را به صورت واضح در مورد جنگ افغانستان اعلام کرده است.
او خاطر نشان کرد که بر اساس فیصله‌ی دولت شاهی عربستان، امامان حرمین شرفین نیز جنگ افغانستان را حرام اعلام کرده و از طرف‌های درگیر در جنگ خواستار تامین صلح شده‌اند.
با این وجود، برخی دیگری از اعضای مجلس سنا نیز می‌خواهند تا عربستان سعودی گام‌های عملی در راستای صلح افغانستان بردارد.
آنان تاکید دارند که عربستان بر پاکستان تاثیرگذار است و اگر بخواهد می‌تواند در راستای تامین صلح افغانستان نیز موثر واقع شود.
زلمی زابلی در این مورد گفت که خواست مردم افغانستان از رهبران عربستان سعودی این است که منحیث یک کشور تاثیرگذار در جهان اسلام، قدم‌های عملی در راستای تامین صلح در افغانستان برداشته و در این راستا بالای پاکستان فشار وارد کند تا از ادامه‌ی جنگ در افغانستان دست بردارد.
آقای زابلی افزود؛ در صورت که عربستان سعودی بالای پاکستان فشار وارد کند تا اسلام‌آباد طالبان را مجبور به صلح کند، نتیجه‌ی می‌دهد؛ زیرا طالبان غلامان پاکستان‌ اند.
جمعه‌الدین گیانوال دیگر عضو مجلس سنا هم گفت که حکومت افغانستان باید از عربستان سعودی بخواهد تا آن کشور در راستای تامین صلح در افغانستان گام‌های عملی بردارد؛ زیرا عربستان هم بر پاکستان و هم بر امریکا تاثیرگذار است و می‌تواند در تامین صلح در افغانستان مؤثر واقع شود.
این در حالی است که ملک سلمان شاه سعودی دو روز پیش از اعلام آتش‌بس میان دولت و طالبان استقبال کرد و خواستار تمدید زمان این آتش‌بس در افغانستان شد.
پس از این، امامان حرمین شریفین نیز در خطبه‌های نماز جمعه‌ی گذشته‌ی خود جنگ افغانستان را حرام خواندند و برای برقراری صلح در افغانستا دعا کردند. آنان، خواستار ختم برادرکشی در افغانستان شده‌اند.
این اولین باری است که عربستان سعودی در 17 سال گذشته چنین موقفی را در قبال جنگ افغانستان اعلام می‌کند.