شورای عالی صلح از آغاز گفت‌وگوهای رسمی صلح با طالبان در روزهای آینده خبر می‎دهد

اطلاعات روز: شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که در روزهای آینده گفت‌وگوهای صلح با اشتراک طالبان، حکومت افغانستان و نمایندگان امریکا آغاز خواهد شد.

از سوی هم به تازگی وزارت خارجه امریکا برای تسهیل روند گفت‌وگوهای صلح، گروه گفت‌وگوکننده‌یی را ایجاد کرده است. این گروه برای سرعت‌‌بخشیدن به روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان در واشنگتن و سفارت امریکا در کابل، کار خواهد کرد.

مولوی عبدالخبیر اوچقون، معاون شورای عالی صلح به رادیو آزادی گفته است: «تمام نشانه‌ها و علایم نشان دهنده این است که ما در آستانه‌ی یک تحول بسیار بزرگ قرار داریم و به احتمال قوی در آینده‌های بسیار نزدیک مذاکرات شروع خواهند شد، مذاکرات سه جانبه به اشتراک طالبان، افغانستان و نماینده‌های ایالات متحده امریکا.»

در عین حال ریاست‌جمهوری گفته که فرصت‌های بیشتری برای صلح به‌ وجود آمده است.

شورای عالی صلح همچنان از اظهارات اخیر پادشاه عربستان سعودی و امامان حرمین‌الشرفین در مورد روند صلح افغانستان استقبال کرده است.

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، هفته‌ی گذشته در یک اعلامیه‌ی بی‌پیشینه، از روند صلح افغانستان حمایت و بر تمدید آتش‌بس تأکید کرد. همچنان امامان مسجدالحرام و مسجد نبوی جنگ افغانستان را حرام عنوان کرده و بر صلح، آتش‌بس و گفت‌وگوهای برادروار تأکید کردند.

شورای عالی صلح با استقبال از این اظهارات، گفته که این اظهارات برای تایید فتوای اخیر علمای افغانستان مبنی به ناروا خواندن جنگ افغاستان صورت گرفته است.

همچنان شورای عالی صلح از عربستان خواسته که از تأثیر و نفوذپذیری‌اش بر گروه طالبان و پاکستان استفاده کند، و آنان را برای حاضر شدن به گفت‌وگوها، وادار سازد.

احسان طاهری، سخن‌گوی شورای عالی صلح به طلوع‎نیوز گفته عربستان سعودی به عنوان مرکز کشورهای اسلامی تأثیر به ‌سزایی بر طالبان و به گفته‌ی او، بر حامیان این گروه به ویژه پاکستان، دارد.