کشتار نیروهای امنیتی در پناه آتش‌بس؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

کشتار نیروهای امنیتی در پناه آتش‌بس؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

با ختم آتش‌بس سه روزه‌ی طالبان در روز سوم عید فطر، این گروه بار دیگر حملات شان  را از سر گرفتند و نیروهای امنیتی افغان را هدف قرار دادند. براساس گزارش‌های رسانه‌های ملی و محلی پس از ختم آتش‌بس تا روز جمعه (اول سرطان) دست کم 117 تن از نیروهای امنیتی افغان در حملات طالبان کشته شده‌اند.

 در حالی که حکومت افغانستان آتش‌بس را 10 روز دیگر تمدید کرد، اما طالبان به آن وقعی نگذاشت و در پناه آتش‌بس یک‌طرفه، به کشتار نیروهای امنیتی افغان پرداختند.

روز سوم عید که میعاد آتش‌بس طالبان پایان یافت، جنگجویان این گروه، حملات ‌شان را بر پاسگاه‌های نیرو‌های امنیتی افغان در ولایت‌های هلمند، کندهار، لغمان، کاپیسا، فاریاب و فراه از سر گرفتند.

در 28 جوزا طالبان مسلح به برخی از مناطق مرکز و چهار ولسوالی ولایت فاریاب حمله کردند. در نتیجه‌ی این حملات چهار تن از سربازان افغان کشته و دو سرباز دیگر زخمی شدند. خبرگزاری پژواک به نقل از سید مسعود یعقوبی، مدیر اپراسیون فراماندهی پولیس فاریاب نوشت که طالبان شب‌هنگام به برخی از پاسگاه‌های امنیتی در ولسوالی‌های غورماچ، قیصار، دولت‌آباد و حومه‌ی شهر میمنه، حمله و چندین ساعت با نیروهای امنیتی افغان که در حالت دفاعی قرار داشتند درگیری کردند. به گفته‌‌ی وی در نتیجه‌ی درگیری یک سرباز قطعه‌ی خاص پولیس در ولسوالی شیرین تگاب،  یک سرباز محافظت عامه‌ی پولیس در ولسوالی المار و دو تن دیگر به شمول فرمانده تولی اردوی ملی در ولسوالی قیصار کشته و دو سرباز دیگر امنيتى زخمى شدند.

در عین حال، طالبان مسلح با حمله بر مناطقی در مرکز ولایت فراه چهار سرباز پولیس را کشتند. خبرگزاری پژواک به نقل از دادالله قانع، عضو شورای ولایتی این ولایت نوشت که طالبان مسلح شب‌هنگام در مناطق شمال‌گاه و دیگر نقاط مرکز ولایت فراه حمله کردند و چهار سرباز پولیس را کشتند.

29 جوزا، روز دوم پس از آتش‌بس، طالبان مسلح با حمله بر یک پاسگاه اردوی ملی در ولایت بادغیس 30 سرباز اردو را کشتند. عبدالعزیز بیگ، رییس شورای ولایتی بادغیس به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که طالبان مسلح شب‌هنگام بر یک پاسگاه نیروهای اردوی ملی در منطقه‌ی «جوی گنج» ولسوالی بالامرغاب این ولایت حمله کردند و 30 سرباز اردوی ملی را کشتند. جمشید شهابی، سخن‌گوی والی بادغیس ضمن تایید این خبر گفت که در نتیجه‌ی این حمله ۱۶ تن از طالبان مسلح نیز کشته شدند.

در عین حال، جنگ‌جویان طالب بر پاسگاه‌های سرحدی در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار حمله کردند اما تلفاتی به نیروهای امنیتی وارد نشد. عطاالله خوگیانی، سخن‌گوی والی ننگرهار به رسانه‌ها گفت که جنگ‌جویان طالب قصد داشتند پاسگاه‌های سرحدی در این ولسوالی را سقوط دهند، اما با مقاومت نیروهای امنیتی مواجه شدند و به هدف نرسیدند. به گفته‌ی آقای خوگیانی در این درگیری هشت جنگ‌جوی طالب و چهار سرباز امنیتی افغان کشته شدند.

هم‌زمان در یک حمله‌ی دیگر طالبان بر پاسگاه‌های پولیس در ولسوالی دشت ارچی ولایت قندوز 9 سرباز امنیتی کشته و هشت سرباز دیگر زخمی شدند. خبرگزاری پژواک به نقل از یک منبع امنیتی در این ولایت نوشت که طالبان مسلح شب‌هنگام بر پاسگاه‌های پولیس در منطقه‌ی‌ بازار ولسوالی دشت ارچی حمله کردند. به گفته‌ی وی در این حملات، هفت سرباز اردوی ملی و دو پولیس محلی کشته و چهار سرباز اردوی ملی و چهار سرباز پولیس محلی زخمی شدند.

چهارشنبه، 30 جوزا، سه روز پس از آتش‌بس، طالبان مسلح بر پاسگاه‌های پولیس در ولایت فراه حمله کردند و چهار سرباز پولیس را کشتند و پنج سرباز دیگر را زخمی کردند. خبرگزاری پژواک به نقل از محب‌الله محب، سخن‌گوی فرماندهی پولیس این ولایت نوشت که طالبان شب‌هنگام بر پاسگاه‌های پولیس در روستای فراه‌رود ولسوالی بالابلوک حمله کردند. وی افزوده که پس از رسیدن کمک هوایی، 20 طالب در حملات هوایی کشته و هشت طالب دیگر زخمی شدند. خبرگزاری پژواک به نقل از یکی از باشنده‌های ولسوالی جوین ولایت فراه همچنین نوشت که در یک حمله دیگر این گروه در روستای پشمکی ولسوالی جوین این ولایت، هفت سرباز پولیس کشته شدند. مقام‌های امنینی فراه هرچند حمله بر پاسگاه‌های پولیس در ولسوالی جوین را تأیید کردند، اما مدعی شدند که تلفاتی به نیروهای امنیتی وارد نشده است.

پنج‌شنبه، 31 جوزا، چهار روز پس از آتش‌بس؛ در حمله‌ی طالبان بر یک پاسگاه پولیس در ولایت غور هفت سرباز پولیس کشته شدند. خبرگزاری پژواک به نقل از یک منبع امنیتی نوشت که طالبان مسلح شب‌هنگام در منطقه «دنو» ولسوالی چخانسور این ولایت بر یک پاسگاه پولیس حمله کردند و هفت سرباز پولیس را در حالی کشتند که آنان خواب بودند.

هم‌زمان در یک حمله‌ی دیگر طالبان بر پاسگاه‌های اردوی ملی و پولیس محلی در منطقه دوراهی خواجه قُشری ولسوالی خواجه سبزپوش ولایت فاریاب، هفت سرباز اردو کشته شدند. به نقل از خبرگزاری پژواک عبدالله معصومی، ولسوال خواجه سبزپوش ضمن تأیید کشته شدن هفت سرباز اردو، افزوده که در این حمله افزون بر سقوط پاسگاه‌های نیروهای امنیتی، یک تانک با  نُه میل سلاح و مقدار مهمات به دست طالبان افتاده و یک تانک با توپ دی سی حریق شده است.

هم‌چنین به روز، پنج‌شنبه، 31 جوزا در نتیجه حملات طالبان در ولایت‌های غزنی و بغلان هشت پولیس کشته شدند. عارف نوری سخنگوی والی غزنی به رسانه‌ها گفت، روز پنجشنبه در درگیری چند ساعته با طالبان در در این ولایت، شش پولیس کشته و چهار تن زخمی شدند. به‌گفته وی در این جنگ کم از کم هفت شورشی نیز کشته شدند. در عین حال ذبیح‌الله شجاع سخنگوی پولیس بغلان گفت که در حمله‌ی طالبان بر یک پاسگاه پولیس در این ولایت نیز دو سرباز پولیس کشته و سه سرباز دیگر زخمی شدند.

هم‌چنین روز پنج‌شنبه، 31 جوزا مقام‌های محلی ولایت بادغیس از کشته شدن 15 تن از نیروهای خیزش مردمی توسط طالبان در این ولایت خبر دادند. عبدالعزیز بیگ، رییس شورای ولایتی بادغیس به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که طالبان پس از کشتن این نیروها، شمار از اجساد آنان را ماین‌گذاری کردند. گفته شده که سه تن در اثر انفجار ماین‌های کارگذاری شده در اجساد این نیروها، جان باخته‌اند.

دیروز (جمعه، اول سرطان) نیز طالبان مسلح بر پاسگاه‌های امنیتی مستقر در ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک حمله کردند. به نقل از منابع محلی از روز پنج‌شنبه به این سو جنگ در این ولسوالی جریان دارد. برخی از منابع محلی می‌گویند 150 طالب مسلح از سمت «گیرو» منطقه «سیاه پیتو» را زیر رگبار گرفته اند. هنوز از تلفات نیروهای امنیتی و طالبان جزئیاتی در دست نیست؛ اما صدها مسافر که قصد دارند از مناطق مرکزی به کابل بیایند و برعکس، در دو سوی خط نبرد گیر مانده‌اند. دو سال قبل نیز طالبان مسلح چندین پاسگاه در این منطقه را تصرف کردند و ده‌ها تن از نیروهای امنیتی که مسئوول تأمین امنیت شاهراه جلریز بودند را کشتند. مردم هشدار می‌دهند که اگر نیروهای کمکی به ساحه نرسند، حادثه‌ی مرگبار دو سال قبل تکرار خواهد شد.

86 کشته و 58 زخمی تلفات هراس‌افگنان در هفته‌ی گذشته

در سوی دیگر وزارت دفاع ملی اعلام کرده که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در هفته‌ی گذشته (26 جوزا تا اول سرطان) با راه‌اندازی 22 عملیات تصفیه‌یی و 176 عملیات خاص، در 13 ولایت کشور، 86 هراس‌افگن به شمول 23 جنگ‌جوی داعش، پنج عضو شبکه‌ی تروریستی طیبه و یک جنگ‌جوی خارجی را کشته و 58 هراس‌افگن دیگر را زخمی کرده‌اند. در هفته‌ی گذشته هم‌چنین 11 تن به شمول سه زن به اتهام فعالیت‌های هراس‌افگنانه بازداشت شده‌اند.

بر اساس بیانیه‌های مطبوعاتی وزارت دفاع این عملیات‌ها در ولایت‌های ننگرهار، کنر، غزنی، لوگر، کندهار، فراه، بادغیس، بلخ، فاریاب، بغلان، هلمند، لغمان و سرپل راه‌اندازی شد.