طنین خون‌بار ناقوس آتش‌بس با طالبان

طنین خون‌بار ناقوس آتش‌بس با طالبان

محمداشرف غنی، رییس جمهور افغانستان تاریخ 17جوزا اعلام کرد که به حمایت از فتوای عالمان دین از ۲۷ رمضان تا روز پنجم عید فطر( 8روز)  در جنگ علیه طالبان آتش‌بس اعلام می‌کند. او در یک پیام ویدئویی به نیروهای امنیتی کشور دستور داد که  در این مدت‌زمان، حملات تهاجمی‌ علیه طالبان مسلح افغان را متوقف کنند.

اعلام آتش بس  از سوی آقای غنی مورد استقبال گسترده‌ی کشورهای جامعه جهانی و دفتر سازمان ملل در کابل قرار گرفت. گروه طالبان با آن که سه روز آتش بس متقابل را در روزهای عید فطر اعلام کردند اما حملات این گروه پیش از تاریخ آتش‌بس شان  نیز افزایش یافته است.

دیروز (سه‌شنبه، 22جوزا) مصادف با 27 ماه رمضان اولین روز آتش‌بس حکومت افغانستان در برابر طالبان، لولاش مرکز ولسوالی کوهستان فاریاب به دست طالبان سقوط کرده است.

جاوید بیدار سخن‌‎گوی والی فاریاب با تایید این خبر گفته که طالبان شب گذشته بالای نیروهای امنیتی حملات تهاجمی را انجام داده اند. در این حمله‌ی طالبان ولسوال این ولسوالی همراه با هشت تن از نیروهای امنیتی کشته شدند.

در همین حال محمدطاهر رحمانی، رییس شورای ولایتی فاریاب به رسانه‌ها گفته که شب گذشته در حمله‌ی طالبان بالای مرکز ولسوالی کوهستان ۱۳تن از نیروهای امنیتی جان باخته و ۱۵تن دیگر زخمی شدند. او گفته  که ۲۰۰ نفر از نیروهای امنیتی، پولیس و خیزش‌‌های مردمی در محاصره قرار دارند.

طالبان بر ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک نیز حملات تهاجمی انجام دادند.

عبدالرحمان منگل، سخن‌‎گوی والی میدان وردک گفته که در حمله‌ی طالبان بر ولسوالی جلریز این ولایت دو سرباز پولیس کشته و یک تن دیگر زخمی شده است.

گروه طالبان بر ولسوالی مقر ولایت غزنی نیز حمله کرده‌اند. عارف نوری، سخن‌گوی والی غزنی گفته که حوالی ساعت۲ شب گذشته پس از درگیری شدید در ولسوالی مقر، یک موتر مملو از مواد انفجاری در نزدیکی ساختمان این ولسوالی انفجار داده شده است. به گفته‌ی او، در این رویداد دست‌کم ۵ سرباز پولیس کشته و 26 تن دیگر زخمی شدند.

از سوی هم گروه طالبان صبح امروز بر ولسوالی چوره ولایت ارزگان نیز حمله کرده و کنترل این منطقه را نیز بدست آورده‌اند.

امیرمحمد بارکزی، رییس شورای ولایتی ارزگان گفته که  کنترل ولسوالی چوره در این ولایت به دست طالبان افتاده است. به گفته‌ی آقای بارکزی در  حمله طالبان به این ولسوالی ۱۷ سرباز امنیتی کشته و ۱۹ تن دیگر زخمی شدند.

با آن هم در حملات تهاجمی طالبان در ولایت هرات ۱۷ سرباز ارتش ملی در این ولایت کشته شدند.
جیلانی فرهاد، سخن‌گوی والی هرات به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفته بود که طالبان جمعه شب (18جوزا) بر روستای «عزیزآباد» ولسوالی زاول حمله کردند و ۱۷ سرباز ارتش ملی را کشتند. یک سرباز ارتش ملی نیز در این درگیری زخمی شد.

روز شنبه (19جوزا) ولایت قندوز شاهد حمله‌ی گسترده طالبان بود که در آن 19 پولیس محلی کشته و 5 تن دیگر زخمی شدند.

انعام‌الله رحمانی، سخن‌گوی پولیس قندوز گفته بود  که گروه طالبان بامداد روز شنبه (۱۹جوزا) در ولسوالی قلعه زال بر پاسگاه‌های پولیس حمله کردند. او گفت که در این حمله چند پاسگاه پولیس بدست طالبان سقوط کرده است.

روز دوشنبه (21جوزا) چهار مهاجم انتحاری بر ریاست معارف ننگرهار حمله کردند. هرچند که چهار مهاجم لحظاتی پس از حمله،  از سوی نیروهای امنیتی کشته شدند اما 10 غیرنظامی در این رویداد زخمی شدند. مسوولیت این رویداد را گروهی به عهده نگرفته است.

در اتفاقی دیگر، روز دوشنبه (21جوزا) در اثر انفجار ماین جاسازی شده‌ی گروه طالبان در ولایت غزنی در جنوب افغانستان شش غیر نظامی کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.
عارف نوری، سخن‌گوی والی غزنی به روزنامه‌ اطلاعات روز گفت که حوالی ساعت شش صبح (دوشنبه، ۲۱جوزا) گروه طالبان ماین کنار جاده‌یی را در دره‌ی «قیاق» جاسازی کرده بودند که یک موتر نوع تونس حامل غیرنظامیان با آن برخورد کرده و در نتیجه‌ شش غیرنظامی کشته و سه تن دیگر زخمی شده‌اند.
آقای نوری همچنان در مورد وضعیت ولسوالی جغتو گفت که شب گذشته مخالفان مسلح دولت حملات تهاجمی بر پاسگاه‌های امنیتی انجام دادند که این حملات از سوی نیروهای امنیتی به عقب زده شد.
او افزود که این حملات طالبان تلفاتی در پی نداشته است.
روز دوشنبه (21جوزا) کابل نیز شاهد دو رویداد تروریستی بود. حوالی ساعت ۱۱:۳۰ در مربوطات حوزه‌ی چهارم در منطقه‌ی زورآباد در یک خانه‌ی رهایشی یک انفجار به وقوع پیوست که در نتیجه‌ی آن یک نفر کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

ساعاتی پس از آن یک مهاجم انتحاری بر کارمندان وزارت احیا و انکشاف دهات در ساحه دارالامان کابل حمله کرد که در نتیجه‌ آن  ۱۳ نفر کشته و 31 تن دیگر زخمی شدند. گروه تروریستی داعش مسوولیت این رویداد را به عهده گرفته‌ است.

برخی از کارشناسان نظامی می‌گویند که حکومت افغانستان باید پیش از اعلام تاریخ آتش‌بس نیروهای امنیتی را در حالت آماده باش قرار می‌داد و تمام نیروها برای احضارات درجه یک آماده می‌شدند.

عتیق‌الله امرخیل، کارشناس نظامی به روزنامه‌ اطلاعات روز گفت که افزایش جنگ تا رسیدن تاریخ آتش‌بس میان دو طرف نبرد یک امر معمول است.

آقای امرخیل تأکید دارد که ضعف استخباراتی و نهادهای دولتی سبب شده است که تا رسیدن موعود آتش‌بس، طالبان از فرصت استفاده کرده و برنامه‌هایش را تنظیم کنند که حکومت افغانستان با توجه به شرایط کنونی این مسأله را درک نکرده است.

وی می‌گوید که هرچند حکومت افغانستان با اعلام آتش‌بس از نطقه‌نظر سیاسی حمایت و توجه جامعه‌ی جهانی را بدست آورده اما این آتش‌بس تاثیر فوری روی اوضاع جاری افغانستان ندارد.

این کارشناس نظامی به این باور است که طالبان با اعلام آتش‌بس سه روزه پس  از 17 سال، گامی را برای تأمین صلح و ثبات دوام‌دار در افغانستان برداشته‌اند.