رییس مجلس سنا: اعلام آتش‌بس از سوی دولت و طالبان امید مردم به صلح را بالا برده است

اطلاعات روز: رییس مجلس سنا در نخستین روز آتش‌بس اعلام شده از سوی دولت با گروه طالبان، می‌گوید که اعلام آتش‌بس امید مردم را برای رسیدن به صلح بالا برده است.
فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا در نشست عمومی امروز (سه شنبه، 22 جوزا) از نیروهای امنیتی افغانستان خواست که به صورت جدی آتش‌بس اعلام شده از سوی رییس‌جمهور را مراعات کنند.
آقای مسلم‌یار افزود که اگر طالبان نیروهای امنیتی را مورد حمله قرار دادند، آنان باید از خود دفاع کنند در غیر آن نباید در روزهای آتش‌بس بالای طالبان حمله کنند.
مسلم‎یار گفت که اگر آتش‌بس به صلح نسبی میان دولت و طالبان منجر شود، سایر دشمنان مردم افغانستان مانند، القاعده، داعش و دیگر گروه‌های خارجی، به‌زودی نابود خواهند شد.
سایر سناتوران در مجلس سنا نیز ضمن استقبال از شروع آتش‌بس که از سوی دولت اعلام شده، خواستار ادامه آن در روزهای آینده شدند.
سناتوران معتقدند که ادامه آتش‌بس می‌تواند منجر به صلح دایمی در کشور شود.
رییس جمهور غنی پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته در یک اقدام بی‌سابقه از 27 رمضان تا پنجم عید فطر آتش‌بس یک جانبه با طالبان اعلام کرد. آتش بس که از سوی دولت اعلام شده، امروز آغاز شده است.
طالبان مسلح نیز در واکنش به این تصمیم رییس‌جمهور سه روز عید فطر را آتش‌بس اعلام کرده است.
از سوی دیگر، سناتوران در مجلس سنا حمله‌ی انتحاری بر کارمندان وزارت احیا و انکشاف دهات را در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان محکوم کرده و آن را کار ضد اسلامی و انسانی خواندند.
اعضای مجلس سنا تاکید کردند که دشمنان صلح در افغانستان با انجام حملات انتحاری و مسلحانه تلاش دارند تا بر سر راه آتش‎بس اعلام شده از سوی حکومت و طالبان مشکل ایجاد کنند.
هرچند دو طرف آتش‌بس موقت اعلام کرده‌اند، اما در روزهای اخیر حملات هراس‌افگنانه در گوشه و کنار افغانستان افزایش یافته است.