توقف پروازهای شرکت‌های هوایی به بامیان و کاهش چشم‌گیر گردشگران در این ولایت

توقف پروازهای شرکت‌های هوایی به بامیان و کاهش چشم‌گیر گردشگران در این ولایت

مسوولان اداره گردشگری ولایت بامیان می‌گویند؛ نزدیک به شش ماه می‌شود که پرواز عادی شرکت‌های هوایی به این ولایت متوقف شده و این امر صنعت گردشگری در این ولایت را آسیب زده است.

حمید جلیا مسوول اداره‌ی گردشگری ولایت بامیان در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز گفت، سال گذشته در این ایام ماهانه 600 الی 700 نفر گردشگر و داخلی و خارجی در این اداره ثبت می‌شدند، اما اکنون این رقم به 300 نفر کاهش یافته است. وی توقف پروازها‌ی شرکت‌های هوایی را از دلایل عمده‌ی کاهش گردشگران در این ولایت عنوان می‌کند.

به گفته‌ی او، به‌دلیل این‌که راه‌های منتهی به بامیان ناامن است، گردشگران خارجی تماماً با هواپیما به این ولایت سفر می‌کنند، اما اکنون به دلیل متوقف شدن پروازها، ولایت بامیان گردشگران خارجی را از دست داده است. وی می‌افزاید کاهش چشم‌گیر گردشگران خارجی و گردشگران داخلی متمول، به صنعت توریسم در این ولایت آسیب زده و میزان درآمد حکومت از از این صنعت را کاهش داده است.

آقای جلیا در پاسخ به این پرسش که اکنون، میدان هوایی بامیان تعطیل است یا خیر گفت: «میدان هوایی تعطیل نیست. اما پروازهای عادی متوقف شده است. هواپیما‌های سازمان ملل و مقامات دولتی هرازگاهی نشست و برخاست دارند.»

ولایت بامیان از جمله ولایت‌های است که هواپیما‌های بزرگ (بوینگ) نمی‌تواند در میدان هوایی آن نشست کنند، از همین روز پیش از این دو طیاره‌ی کوچک «چارتر» شرکت هوایی کام‌ایر هر هفته چهار پرواز به این ولایت انجام می‌داد.

شرکت خصوصی کام‌ایر برای ارایه خدمات و پرواز به ولایت‌های مثل بامیان و بدخشان که میدان‌ هوایی معیاری ندارند، دو فروند هواپیمای کوچک و متناسب از یک شرکت هوایی اوکراینی که با میدان‌های هوایی این دو ولایت متناسب است اجاره کرده بود. اما زمستان سال گذشته پس از آنکه مهاجمان مسلح بر هوتل انتر کانتیننتال حمله کردند و شماری از خلبان‌ها و خدمه‌های خارجی شرکت‌ هوایی کام‌ایر را کشتند؛ بقیه خلبان‌های خارجی این شرکت با هواپیماهای کوچک اجاره‌یی افغانستان را ترک کردند و پروازهای این شرکت به ولایت‌های مثل بامیان و بدخشان متوقف شد.

در حمله طالبان به هوتل انترکانتیننتال 14 تبعه‌ی خارجی به شمول 9 خلبان و خدمه شرکت خصوصی کام‌ایر کشته شدند.

فرید پیکار، معاون شرکت هوایی کام‌ایر می‌گوید که پس از حمله بر هوتل انترکانتیننتال و کشته شدن هشت خلبان این شرکت، شرکت خارجی کام‌ایر با آن قرارداد داشت و از آن هواپیما اجاره کرده بود تمام خلبان‌ها و دو طیاره‌ی کوچک که به ولایت‌های بامیان و بدخشان پراوز داشتند را باخود بردند و پروازها به این ولایت‌ها متوقف شد.

وی اما می‌گوید، این شرکت در تلاش است که به‌زودی پروازهایش به ولایت‌های بامیان و بدخشان را از سر گیرد: «شرکت کام ایر قرارداد ابتدایی دو طیاره دیگر را امضا کرده است. قرار است این طیاره‌ها را تا دو ماه دیگر به افغانستان بیاورد و پروازها به ولایات‌های مثل بامیان و بدخشان را از سر گیرد.»

بامیان با داشتن جذبه‌های توریستی مثل مجسمه‌های بودا، بند امیر، شهر زحاک، شهر غللغه و دیگر مناظر طبیعی، یکی از مقاصد عمده‌ی توریستان داخلی و خارجی است. سالانه صد‌ها هزار تن از این ولایت بازدید می‌کنند. به دلیل این که بامیان از جمله ولایت‌ها سردسیر افغانستان به‌شمار می‌رود، در فصل تابستان شمار بازدیدکنندگان بیشتر می‌شود.

بر اساس گزارش‌های موثق در کمتر از شش ماه نخست سال گذشته، بیش از ۲۰۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی از ولایت بامیان بازدید کرده بودند.