پارلمان افغانستان

نشست مجلس به دلیل نبود آجندا برگزار نشد

اطلاعات روز: نشست عمومی امروز (دوشنبه، 21، جوزا) مجلس نمایندگان به دلیل نبود آجندا و غیر حاضری نمایندگان برگزار نشد.
بر اساس اصول وظایف داخلی مجلس، روزهای شنبه، دوشنبه و چهار شنبه، نشست‌های عمومی مجلس نمایندگان برگزار می‌شود.
برخی نمایندگان مجلس عدم برگزاری نشست‌های عمومی را در شرایط حساس کنونی کشور کم توجهی به مشکلات مردم و کشور عنوان می‌کنند.
رمضان بشردوست یک عضو مجلس در این مورد در صحبت با رسانه‌ها گفت که رهبران حکومت وحدت ملی و اعضای شورای ملی همواره در فکر زدوبندهای سیاسی و شخصی شان بوده و به فکر مردم نیستند.
آقای بشر دوشت افزود که نماینده مردم باید در برابر مردم مسوول باشند؛ اما اکثر نمایندگان کنونی در 12 سال گذشته، مشغول ساخت شرکت، انجو، تقرری نزدیکان شان در پست‌های بلند دولتی بوده اند و به مسأیل ملی و کشوری توجه نداشته اند.
ذکریا سودا نماینده‎ی مردم بدخشان در مجلس هم گفت که برگزار نشدن نشست عمومی مجلس نمایندگان بیانگر ضعف مدیریت رییس مجلس است که نتوانسته در این مدت هیأت اداری و کمیته‎ی روسا ر ا به گونه‎ی درست مدیریت کرده و آجندا ترتیب کند.
آقای سودا افزود، کم‌کاری در کمیسیون‌های مجلس و نداشتن مدیریت آجندا سازی از سوی کمیته‌ی روسا، نمایندگان مجلس را با بی سرنوشتی مواجه کرده است.
غلام فاروق مجروح، نماینده‌ی مردم هرات نیز گفت که شماری از نمایندگان برای ثبت‌‎نام در انتخابات، به ولایات سفر کرده اند و به همین خاطر کمیته‎ی روسا امروز را کار در کمیسیون‌ها اعلام کرده است.
اما برخی دیگر اعضای مجلس می‌گویند که به دلیل عدم حضور نمایندگان و تکمیل نشدن نصاب، نشست عمومی امروز مجلس از سوی هیأت اداری تعطیل اعلام شده است.
آقای مجروح گفت که نشست امروز مجلس به دلیل تکمیل نشدن نصاب مجلس تعطیل شده است.
رمضان بشردوست هم گفت که اکثر نمایندگان در کمپاین‌های انتخاباتی مصروف اند و به مجلس حاضر نمی‌شوند به همین خاطر نشست‌های مجلس هم برگزار نمی‌شود.
او افزود که مجلس نمایندگان باید در زمان کمپاین‌های انتخاباتی تعطیل و معاشات نمایندگان به افراد نیازمند کمک شوند.
ذکریا سودا هم گفت، کارزار ثبت‌نام کاندیدان انتخابات پارلمانی و شورای‌های ولسوالی داغ شده و اکثر نمایندگان برای ثبت‌نام به ولایات رفته اند.
غیر حاضری دوامدار نمایندگان یکی از دلایلی است که همواره نشست‌های مجلس را چالش کشیده است.
روز شنبه هفته‌ی گذشته نیز در نشست عمومی مجلس بیشتر از 50 نماینده حضور نداشت و نشست هم با تاخیر آغاز شد.