انتخابات در قندهار: یا سه هزار کاپی تذکره بده یا بندی می‌کنمت!

انتخابات در قندهار: یا سه هزار کاپی تذکره بده یا بندی می‌کنمت!

روزنامه‌ی اطلاعات روز به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد پولیس در شماری از ولسوالی‌های ولایت قندهار در روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان دخالت می‌کنند. آن‌ها حتا دستکم در یک مورد کارمندان کمیسیون انتخابات افغانستان را تهدید کرده‌اند.

اسنادی که به‌دست روزنامه‌ی اطلاعات روز رسیده نشان می‌دهد که در مرحله‌ی دوم روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان که از تاریخ 25 ثور در ولسوالی‌ها آغاز شده، 95 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در ولایت قندهار تثبیت شده است. از این میان 11 مرکز به‌دلیل نرسیدن مواد انتخاباتی در ولسوالی‌های خاکریز، نیش و میانشین بسته است.

راپور امنیتی مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان نیز نشان می‌دهد که از مجموع 95 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان 20 مرکز آن در ولسوالی‌های شاولی‌کوت، خاکریز، غورک، میوند، سپین بولدک، نیش، میانشین و ریگ تحت تهدید بلند امنیتی قرار دارد. هفت مرکز دیگر در ولسوالی‌های خاکریز، ارغستان، میوند، شورابک و معروف تحت تهدید متوسط امنیتی قرار دارد.

در نظر داشته باشیم که مراکزی که تحت تهدید امنیتی بلند قرار دارند، بسته‌اند. مراکزی که تحت تهدید متوسط امنیتی قرار دارند، باز و فعال‌اند، اما نیازمند تشدید تدابیر امنیتی می‌باشند. به این ترتیب، لااقل 31 مرکز انتخاباتی در ولایت قندهار بسته است.

دخالت پولیس در روند انتخابات

اسنادی که به دست روزنامه‌ی اطلاعات روز رسیده نشان می‌دهد که در شماری از ولسوالی‌های ولایت قندهار فرماندهان پولیس در کار کمیسیون انتخابات دخالت می‌کنند و یا کارمندان این نهاد را وادار می‌کنند به خواسته‌های آنان تن دهند.

نامه‌یی که از دفتر کمیسیون انتخابات در قندهار به کمیسیون مستقل انتخابات در کابل فرستاده شده، نشان می‌دهد که در ولسوالی‌های معروف، نیش، میانشین، شورابک، ریگ و غورک پولیس کارمندان کمیسیون انتخابات را تهدید کرده و یا از آنان خواسته‌های غیرقانونی داشته‌اند.

این نامه که به‌تاریخ 14 جوزا عنوانی رهبری مقام کمیسیون انتخابات نوشته شده، گفته است که مأمورین و مواد ثبت‌نام 15 روز پیش به ولسوالی معروف قندهار فرستاده شده اما هیچ ثبت‌نامی انجام نشده است. این نامه گفته است: «… طوری که در گزارش قبلاً ذکر کرده بودم مأمورین ولسوالی معروف تحت فشار شدید قومندان امنیه‌ی این ولسوالی قرار دارد. قومندان امنیه‌ی این ولسوالی به مأمورین گفته دو راه دارین یا 3000 فوتوکاپی تذکره ثبت می‌کنید یا هم شما را بندی می‌کنم.»

این دفتر نوشته است که از دو روز به این طرف مامورین کمیسیون انتخابات در ولسوالی «معروف» به غذا و آب دسترسی ندارند و وضعیت شان نگران‌کننده است.

اسنادی که به دست روزنامه‌ی اطلاعات روز رسیده نشان می‌دهد که در ولسوالی میانشین نیز پولیس 3000 شناس‌نامه‌ی تقلبی را انتقال داده است. در گزارش دفتر ولایتی کمیسیون قندهار آمده است: «مامورین و مواد ثبت نام دو روز پیش به این ولسوالی ارسال گردیده است. در وقت انتقال این مواد که از طریق هوا [منتقل] گردیده بود، 3000 تذکره‌ی تقلبی توسط پولیس انتقال گردیده بود. به‌دلیل آن‌که در این ولسوالی افراد ملکی 7 کیلومتر دورتر زندگی می‌کنند.»

این مواد انتخاباتی در یک قرارگاه نظامی جابه‌جا شده است که مسیرهای منتهی به آن برای افراد ملکی مسدود است زیرا طالبان به افراد ملکی هشدار داده که به این قرارگاه نظامی نزدیک نشوند.

در ولسوالی نیش قندهار نیز ثبت‌نام انجام نشده است. کارمندان کمیسیون انتخابات در 6 جوزا به این ولسوالی رفته‌اند اما چون مرکز ثبت‌نام در یک قرارگاه نظامی جابه‌جا شده که از روستاها در حدود 10 کیلومتر فاصله دارد. مسیرهای منتهی به این قرارگاه از سوی طالبان ماین‌گذاری شده و افراد ملکی نمی‌توانند به آن‌جا بروند.

در شورابک قندهار نیز از 22 ثور تا 10 جوزا تنها 229 نفر ثبت‌نام کرده‌اند و مامورین کمیسیون در 10 جوزا پس به دفتر ولایتی قندهار برگشته‌اند. کسانی که در این مرکز ثبت‌نام کرده‌اند پولیس سرحدی‌اند نه افراد ملکی.

در ولسوالی ریگ نیز 191 نفر ثبت‌نام کرده که همه پولیس سرحدی‌اند. دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات عنوانی مقام رهبری کمیسیون انتخابات گزارش داده است که «به تاریخ 22 ثور مامورین و مواد ثبت نام ارسال گردیده است و به تاریخ 10 جوزا دوباره پس به دفتر ولایتی بازگردیده است.» در ولسوالی غورک نیز این داستان تکرار شده است. در این ولسوالی 576 پولیس سرحدی و محلی ثبت‌نام کرده‌اند.

کمیسیون انتخابات دخالت پولیس در قندهار را تایید کرده است. روز دوشنبه ملیحه حسن، عضو کمیسیون مستقل انتخابات به آریانا نیوز گفته است که جعل‌کاری فرمانده پولیس معروف بررسی می‌شود. او گفته که کمیسیون در این مورد گزارشی را دریافت کرده که فرمانده پولیس معروف شناس‌نامه‌ی ساختگی تزویری را بالای کارمندان انتخابات تحمیل می‌کرده است.

هرچند موفق به دریافت پاسخ از مقام‌های قندهار و کمیسیون انتخابات در این زمینه نشدیم تا جزئیات بیشتر دریافت کنیم اما شکیبا هاشمی گفت که پولیس در بسیاری موارد همکار کمیسیون بوده نه این که از زور کار بگیرد یا هم کارمندان کمیسیون انتخابات را مجبور به انجام کارهای غیرقانونی کند.

اما اسنادی که اطلاعات روز به آن دست یافته نشان می‌دهد که دفتر محلی یوناما در قندهار نیز از دخالت فرمانده پولیس ولسوالی معروف در کار کمیسیون انتخابات گزارش داده است. یک نامه دفتر محلی یوناما به موجودیت شناس‌نامه‌های جعلی در معروف قندهار اشاره کرده است که فرمانده پولیس این ولسوالی می‌خواسته آن را استیکر بزند.

نفوس قندهار

برآورد نفوس سال 1396  که توسط اداره‌ی مرکزی احصائیه‌ی افغانستان انجام شده، نشان می‌دهد که ولایت قندهار در جنوب کشور در مجموع 1 میلیون و 279 هزار و 520 نفر نفوس دارد. از این میان 817 هزار و 656 نفر روستایی و 461 هزار و 864 نفر شهری‌اند.

افزون بر قندهار ولایت هرات به‌عنوان یکی از ولایت‌های درجه‌یک کشور بیش از 1 میلیون و 967 هزار نفوس دارد. ننگرهار به‌عنوان ولایت درجه یک و یکی از پرنفوس‌ترین ولایت‌های افغانستان بیش از 1 میلیون و 573 هزار نفر نفوس دارد. بلخ در شمال افغانستان با داشتن بیش از ۱ میلیون و ۳۸۲ هزار نفر از دیگر ولایت‌های پرنفوس در کشور است.

گزارش روزانه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از میزان ثبت‌نام رأی‌دهندگان در ولایت قندهار نشان می‌دهد که آمار و ارقام در این ولایت تغییرات چشمگیر دارد. اطلاعات کمیسیون انتخابات نشان می‌دهد که در مدت یک ماه و 20 روز گذشته که روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان در شهرها و ولسوالی‌های کشور آغاز شده است، در قندهار بیش از 400 هزار نفر تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند.

آخرین آماری که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ارایه کرده، از 25 حمل سال جاری تا 14 جوزا 404 هزار  و 904 نفر در سراسر ولایت قندهار ثبت‌نام کرده‌اند. از این میان 342 هزار و 278 نفر مرد، 57 هزار و 53 نفر زن و 5 هزار و 573 نفر دیگر کوچی‌اند.

همزمان با قندهار بیش از  396 هزار نفر در ولایت ننگرهار ثبت‌نام کرده‌اند. در هرات بیش از 327 هزار نفر و در بلخ بیش از 262 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

آمار بلند ثبت‌نام‌کنندگان در قندهار با پرسش‌هایی همراه است. گزارش روزانه‌ی کمیسیون انتخابات نشان می‌دهد که در 25 حمل تنها 29 نفر در ولایت قندهار ثبت‌نام کرده‌اند. یک روز بعد این رقم به 520 نفر می‌رسد و در روز سوم 900 نفر در قندهار ثبت‌نام کرده‌اند. در روز چهارم 1828 نفر در ولایت قندهار ثبت‌نام کرده‌اند.  اما رقم ثبت‌نام کنندگان در 20 ثور سال جاری در یک روز در ولایت قندهار به 6839 نفر می‌رسد و در 23 ثور 5921 نفر در یک روز در ولایت قندهار ثبت‌نام کرده‌اند.

پس از آن‌که روند ثبت‌نام در ولسوالی‌ها آغاز شد، در 25 ثور میزان ثبت‌نام‌کنندگان در قندهار به 5148 نفر رسید. رقم ثبت‌نام‌کنندگان در پنجم جوزا به 10 هزار و 154 نفر رسیده، در 11 جوزا اما رقم ثبت‌نام‌کنندگان کاهش می‌یابد و به حدود 7 هزار نفر می‌رسد. سه روز بعد این رقم به 13 هزار و 875 نفر رسیده است.

روزنامه‌ی اطلاعات روز موفق به دریافت پاسخ از سوی کمیسیون انتخابات و دفتر کمیسیون ولایتی انتخابات در قندهار نشد اما یک عضو مجلس نمایندگان قندهار می‌گوید نسبت به سال‌های گذشته میزان شرکت مردم در انتخابات بسیار بیشتر شده است.

شکیبا هاشمی، عضو مجلس نمایندگان به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که امسال برخلاف گذشته مردم قندهار علاقه‌ی بیشتر دارند تا در انتخابات شرکت کنند و حتا زنان ساعت‌ها برای ثبت‌نام و راجستر کردن شناس‌نامه‌های‌شان در صف می‌ایستند. او دستکاری در آمار و ارقام را رد می‌کند و می‌گوید که در شماری از مراکز مواد انتخاباتی به‌دلیل مراجعه زیاد مردم کم شده است.

تقلب کارمندان

شکیبا هاشمی، عضو مجلس نمایندگان قندهار به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که کارمندان کمیسیون انتخابات در قندهار اکثراً سواد ندارند و یا هم به نفع افراد مشخص کار می‌کنند. هرچند او از این افراد نامی نبرد، اما گفت چندین مورد را به پولیس گزارش داده است که کارمندان کمیسیون انتخابات در قندهار از شناس‌نامه‌های مردم عکس گرفته‌اند.

او گفت که کارمندان کمیسیون انتخابات در شماری از مراکز در شهر قندهار شناس‌نامه‌های زنان را می‌گرفته و به آنان می‌گفته‌اند که شما فردا بیایید شناس‌نامه‌های‌تان را استیکرزده تحویل بگیرید. او گفت: «در ناحیه‌ی ششم قندهار در یکی از مکتب‌ها به‌نام عبدالهادی داوی از دوستا یا اعضای فامیل ما بیشترین خانم‌هایی که زندگی می‌کردند در آن ساحه، رفته بودند که تذکره‌های خود را استکیر بزنند. از تذکره‌های آن‌ها عکس گرفته شده بود توسط کسانی‌که استیکر می‌زدند.»

خانم هاشمی گفت خانم‌هایی که از شناس‌نامه‌های آنان عکس گرفته شده بود، اعتراض کرده و از این‌که عکس‌های‌شان در شبکه‌های اجتماعی منتشر نشود، ابراز نگرانی کرده‌اند. او گفت که کسانی که از شناس‌نامه‌های استیکرزده شده عکس می‌گرفته‌اند، نیز خانم بوده‌اند. به گفته‌ی او پس از آن‌که زنان از این موضوع شکایت کرده‌اند، او به پولیس شکایت کرده و از پولیس خواسته تا مانع کارمندان کمیسیون انتخابات شوند که از شناس‌نامه‌های استیکردار عکس می‌گیرند.

او گفت: «ما به کمیسیون انتخابات و قومندانی امنیه شکایت کرده‌ایم. کارمندان انتخابات می‌گویند پرسونل کم است و ما این تذکره را به‌خاطری جمع می‌کنیم که قطارها زیاد است، فردا اول صبح که آمدید کل‌شان را استیکر می‌زنیم. ما گفتیم این خلاف قانون است.»

قندهار در جنوب افغانستان یکی از ولایت‌های نسبتاً ناآرام است؛ ولایتی با 18 ولسوالی که خاستگاه اصلی طالبان به‌شمار می‌رود. چندی پیش جنرال عبدالرازق، فرمانده پولیس قندهار به لیسه‌ی احمدشاه ابدالی رفته و با ثبت‌نام و راجستر کردن شناس‌نامه‌اش از مردم قندهار خواسته بود که حتما در مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان رفته و با ثبت‌نام خود در انتخابات شرکت کنند.