تنش بین احزاب «جنبش نوین» و جنبش ملی در فاریاب؛ عامل عمده‌ی ناامنی در این ولایت

از یک ماه به این‌سو ولایت شمالی فاریاب با تهدیدات امنیتی بلند روبه‌رو است، در حدی که مقام‌های محلی ادعا می‌‌کنند که اکنون از میان 14 ولسوالی این ولایت، 11 ولسوالی آن با تهدیدات جدی امنیتی روبه‌رو است. آنان می‌گویند که تنها مرکز‌های ولسوالی‌ها در اختیار دولت است و روستاها در اختیار طالبان قرار دارند.

مقام‌های امنیتی زون شمال، تقابل جریان‌های سیاسی، مشخصاً احزاب جنبش نوین با جنبش ملی و حزب جمعیت با حزب جنبش را از دلایل عمده‌ی ناامنی در ولایت فاریاب عنوان می‌‌کند.

حنیف رضایی سخن‌گوی قول اردوی شاهین در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت، تا وقتی که مشکلات بین احزاب در ولایت فاریاب حل نشود، وضعیت فاریاب تغییر نخواهد کرد و تهدیدات همچنان پابرجا خواهد ماند: «تا مشکلات جنبش نوین با جنبش کهنه و دیگر احزاب در فاریاب حل نشود، وضعیت فاریاب تغییر نمی‌کند.»

وی افزود تقابل بین احزاب سبب شده است که یک جناح آن در برابر دولت قرار بگیرد و با استفاده از قوت نظامی بر رقیب خود فایق آید.

سخن‌گوی قول اردوی 209 شاهین، سقوط ولسوالی پل‌چراغ را یکی از مصداق‌های خصومت میان‌ حزبی عنوان می‌کند: «به‌عنوان نمونه وقتی عملیاتی موسوم به «هدف واحد» را در ولسوالی‌های قیصار، المار و غورماچ راه‌اندازی کردیم تا مسیر سرک نمبر 2 به روی ترافیک باز شود، یکی از احزاب ولسوالی پل‌چراغ را در یک سناریوی از پیش طرح شده با سقوط مواجه کرد. طوری که در آن ولسوالی حتا یک فیر هم نشد و ولسوالی بدون درگیری تخیله شده بود. طالب وارد ولسوالی نشده بود، حتا بیرق افغانستان که در سر میز ولسوال بود از جایش تکان نخورده بود. آنان سعی داشتند تا نشان دهد ولسوالی به دست طالبان سقوط کرده است تا با استفاده از فرصت بر حریف خود فایق آیند. در فاریاب به آن اندازه طالب ایدئولوژیک وجود ندارد که بتواند 11 ولسوالی را تهدید کند.»

اما گل‌محمد پهلوان نماینده‌ی مردم فاریاب در مجلس نمایندگان هرچند نقش احزاب در ناامنی فاریاب را رد نمی‌کند اما می‌گویند حزب جنبش نوین در فاریاب آن‌قدر پا نگرفته است که بتواند با جنبش ملی مقابله کند: «جنبش نوین نو تأسیس است. فکر نکنم چنین حرفی باشد. اما قبلا بین احزاب جنبش و جمعیت چنین حرف‌های بود.اما خیلی از این گپ مطمئن نیستم.»

با آن هم قول اردوی 209 شاهین از فروکش کردن تهدیدات امنیتی در این ولایت خبر می‌دهد و می‌گوید اکنون در ولسوالی‌های خواجه سبز پوش، شیرین تگاب، کوهستانات، پشتون کوت و گرزیوان واحدهای کماندو به‌شمول پولیس، اردو و نظم عامه جابه‌جا شده‌اند و تمام تهدیدات رفع شده است.

آقای رضایی در زمینه گفت که نیروهای کماندو با راه‌اندازی حملات شبانه و حمایت نیروهای دیگر توانسته تهدیدات امنیتی در ولسوالی‌هایی را که با خطر سقوط روبه‌رو بود رفع کند. به گفته‌ی وی در تازه‌ترین مورد، جمعه‌شب، 4 جوزا، شخصی به‌نام قاری گلستان مسوول کمیته‌ی نظامی طالبان در ولسوالی قیصار که به ولسوالی شیرین تگاب آمده بود و خیلی مؤثر هم بود، در یک عملیات شبانه‌ی  نیروهای کماندو در ولسوای شیرین تگاب با 10 تن از افرادش کشته شدند: «عملیات‌های کماندویی ما برای بهبود وضعیت امنیتی فاریاب جریان دارد و ما امیدواریم که تهدیدات امنیتی در فاریاب کاملا رفع شود.»

هرچند وی تهدیدات امنیتی در این ولایت را جدی عنوان می‌کند اما می‌گوید اکنون تهدیدادی که ولسوالی‌ را با سقوط مواجه کند رفع شده است.

آقای رضایی افزود که قرار است در روزهای نزدیک مقام‌های بلندرتبه‌ی وزارت دفاع به فاریاب سفر کند و برای تصفیه‌ی این ولایت از وجود طالبان عملیات وسیعی راه‌اندازی کند.

در همین حال نمایندگان مردم فاریاب در مجلس نیز می‌گویند، آنان چهارشنبه، دوم جوزای هفته‌ی گذشته با وزیر دفاع دیدار کردند و مشکلات این ولایت را با وزیر در میان گذاشتند.

به گفته‌ی آقای قهرمان وزارت دفاع وعده کرده که به‌زودی یک عملیات وسیع را در این ولایت راه‌اندازی کند.

در سوی دیگر طاهر رحمانی رییس‌ شورای ولایتی فاریاب در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز مدعی شد که ولسوالی‌های المار، قیصار، پشتون‌کوت، لولاش، گرزیوان، خواجه‌‌سبزپوش، شیرین‌ تگاب و غورماچ، هنوز هم با خطر سقوط مواجه است و تنها تعمیر ولسوالی‌ها در اختیار دولت قرار دارند.

وی می‌گوید هرچند چهار روز قبل، 80 نیروی کماندو در ولسوالی خواجه‌سبزپوش، 80 کماندوی در ولسوالی دولت آباد و 60 کماندوی دیگر هم در ولسوالی گرزیوان مستقر شدند و نیروهای خیزش مردمی و پولیس ملی که در این ولسوالی‌ها در محاصره بودند را نجات دادند، اما هنوز این ولایت با تهدیدات بلند امنیتی مواجه است.

به گفته‌ی آقای رحمانی طالبان از یک ماه گذشته به این‌سو فعالیت‌های‌شان را در این ولایت افزایش داده‌اند و مدعی شد که تنها در یک هفته‌ی گذشته ده‌ها سرباز امنیتی و نیروهای خیزش مردمی در درگیری با طالبان جان باخته‌اند.

وی می‌گوید که طالبان از لحاظ تسلیحاتی مجهزتراند و شمارشان نیز دو برابر نیروهای امنیتی است.

وی هم‌چنین می‌گوید که در درگیری‌های اخیر شمار زیادی از مردم از مناطق‌شان بی‌جا شده‌اند و تنها فرماندهان و نیروهای خیزش مردمی در ساحاتی که با تهدید مواجه‌اند باقی مانده‌اند.

نقش نیروهای خیزش مردمی در ولایت فاریاب؛ دوست یا دشمن؟

طاهر رحمانی، رییس شورای ولایتی فاریاب نقش نیروهای خیزش مردمی در تأمین امنیت این ولایت را مؤثر عنوان می‌کند و مدعی است که این نیروها سد محکمی در برابر طالبان است: «اگر نیروهای خیزش مردمی نباشند، فاریاب به‌سادگی به دست طالبان سقوط می‌کند.»

اما حنیف رضایی، سخن‌گوی قول‌اردوی 209 شاهین هرچند نقش این نیروها را در تأمین امینت فاریاب کتمان نمی‌کند اما می‌گوید در برخی موارد، این نیروها  به‌دلیل تعلق به یکی از احزاب، برخی از ولسوالی‌ها را عمداً در خطر سقوط قرار می‌دهند.

آقای رضایی به‌عنوان نمونه از موردی یاد می‌کند که در آن نیروهای خیزش مردمی باری زمینه‌ساز پیشروی طالبان به‌سوی ولسوالی پل‌چراغ شده بودند، طوری که نیروهای اردوی ملی در تبانی با این نیروها عملیاتی را در ولسوالی‌های المار و قیصار در برابر طالبان راه‌اندازی کردند، اما نیروهای خیزش مردمی در بخش دیگر این ولایت، در ولسوای بل‌چراغ ساحه را تخلیه کردند و زمینه‌ساز سقوط ولسوالی پل چراغ به دست طالبان شدند.