غزنی و فاریاب در خطر سقوط؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

در هفته‌ی گذشته چندین ولسوالی ولایت‌های غزنی و فاریاب با خطر سقوط روبه‌رو شد. نمایندگان این دو ولایت هشدار دادند اگر حکومت برای رفع تهدیدات امنیتی در این ولایت‌ها اقدام جدی نکند، این ولایات به‌دست طالبان سقوط خواهند کرد.

غزنی در سراشیبی سقوط

مرکز ولسوالی اجرستان از 27 الی 31 ثور زیر حملات شدید طالبان قرار داشت و بخش‌هایی از ولسوالی عملاً به‌دست طالبان سقوط کرد. پس از سه روز نبرد بین طالبان و نیرهای امنیتی افغان، سرانجام به روز یک‌شنبه، 30 ثور نیروهای کماندو به این ولسوالی اعزام و از شدت حملات طالبان کاسته شد. مقام‌های محلی غزنی گفتند که ظرف دو روز 18 تن از سربازان امنیتی افغان در این ولسوالی جان باختند.

هنوز آتش حمله طالبان بر ولسوالی اجرستان خاموش نشده بود که دوشنبه شب، 31 ثور گروهی از مهاجمان مسلح بر مراکز ولسوالی‌های ده‌یک و جغتو حمله کردند. به گفته‌ی عارف واحدی، معاون والی غزنی در این حملات 10 سرباز امنیتی افغان کشته شدند.

این حملات با واکنش تند نمایندگان غزنی در مجلس روبه‌رو شد. آنان حکومت مرکزی را به بی‌توجهی در قسمت تأمین امنیت این ولایت متهم کردند و هشدار دادند که در صورت بی‌توجهی، این ولایت به‌دست طالبان سقوط خواهد کرد. آنان همچنین گفتند افزون بر ولسوالی‌های اجرستان، جغتو و ده‌یک اکنون ولسوالی‌های اندر، قره‌باغ و زنخان نیز با تهدیدات بلند امنیتی روبه‌رو است.

از سوی هم والی غزنی مردم این ولایت را به همکاری با طالبان متهم می‌کند. عبدالکریم متین، والی غزنی پس از انتقاد‌هایی که از وی شد، پنج‌شنبه، سوم جوزا در نشستی با فعالان جامعه‌ مدنی و اعضای شورای ولایتی این ولایت از عدم همکاری مردم با نیروهای امنیتی انتقاد کرد و گفت که مردم به طالبان لباس و غذا می‌دهند و سلاح آنان را مخفی می‌کنند.

خطر سقوط فاریاب

در همین حال در هفته‌ی گذشته طالبان در ولایت شمالی فاریاب نیز حملات گسترده‌یی انجام دادند. سه‌شنبه شب، اول جوزا در حمله‌ی طالبان بر پاسگاه‌های امنیتی در ولسوالی قرم‌قول ولایت این ولایت، دو روستا و دو پاسگاه امنیتی سقوط کرد و دست‌کم 10 نفر از نیروهای خیزش مردمی کشته، زخمی و اسیر شدند.

خبرگزاری پژواک به نقل از سلطان محمد سنجر، ولسوال اندخوی ولایت فاریاب نوشت که 400 جنگجوی طالب مجهز با سلاح‌های پیشرفته‌‌ی دوربین‌دار بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی مستقر در مسیر شاهراه و نیروهای خیزش مردمی در مناطق «بولک و یوسف میرزایی» ولسوالی قرمقول حمله کردند.

در همین حال روز چهارشنبه، سوم جوزا در حمله‌ی دیگر طالبان بر یک پاسگاه پولیس در ولسوالی شیرین‌ تگاب ولایت فاریاب دست کم 10 سرباز اردوی ملی کشته، چهار سرباز زخمی و هفت سرباز اسیر شدند. خبرگزاری پژواک به نقل از محمد طاهر رحمانی، رییس شواری ولایتی فاریاب نوشت که این رویداد در منطقه‌ی «گورزاد» ولسوالی شیرین تگاب روی داده است.

این در حالی‌ست که پیشتر به روز شنبه، 29 ثور نیز یک پاسگاه پولیس در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب به‌دست طالبان سقوط کرد و در آن حمله هشت سرباز پولیس کشته و زخمی شدند.

در همین حال نمایندگان فاریاب در مجلس از وضعیت بد امنیتی در این ولایت ابراز نگرانی کردند و خواستار اقدام فوری وزارت دفاع برای نجات مردم فاریاب شدند. گل محمد پهلوان، نماینده مردم فاریاب در نشست روز چهارشنبه، دوم جوزای مجلس گفت چندین ولسوالی این ولایت و از آن میان ولسوالی قرم‌قول به‌صورت جدی در خطر سقوط قرار دارد.

فتح‌الله قیصاری، دیگر نماینده‌ی فاریاب گفت که از همه‌ی ۱۴ ولسوالی این ولایت فقط مراکز ولسوالی‌ها در اختیار دولت است و دیگر تمامی مناطق به‌دست طالبان افتاده است.

حملات پراکنده‌ی طالبان در دیگر ولایت‌ها

سه‌شنبه، اول جوزای هفته‌ی گذشته در ولسوالی زرمت ولایت پکتیا طالبان شش سرباز پولیس را کشتند و پنج تن دیگر را به اسارت بردند. خبرگزاری پژواک به نقل از یک سرباز پولیس فرماندهی امنیه ولایت پکتیا نوشت که طالبان افزون بر کشتن شش سرباز و به اسارت بردن پنج سرباز دیگر، یک موتر نوع هاموی، یک رنجر و مقداری از سلاح‌های این پاسگاه‌ها را نیز با خود برده‌اند.

همچنین پنج‌شنبه، سوم جوزا، در یک حمله‌ی دیگر طالبان بر پاسگاه‌های اردوی ملی در ولسوالی سوزمه قلعه‌ی ولایت سرپل دو سرباز اردوی ملی کشته و هفت سرباز دیگر زخمی شدند. به نقل از خبرگزاری پژواک، ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی سرپل گفت که طالبان با قطع خدمات مخابراتی در این ولسوالی، این حمله را راه‌اندازی کردند. وی افزود که در این درگیری یک فرمانده محلی طالبان با سه تن از افرادش کشته و 9 تن دیگر زخمی شدند. وی همچنین گفت که این حمله از سوی قاری مطیع‌الله، والی نام‌نهاد طالبان برای سرپل رهبری می‌شد.

سه‌شنبه، اول جوزا در حمله‌ی طالبان بر یک پاسگاه پولیس در ولسوالی کشک کهنه‌ی ولایت هرات نیز دو سرباز پولیس کشته و هفت سرباز دیگر زخمی شدند. خبرگزاری پژواک به نقل از لعل محمد عمرزی، ولسوال کشک کهنه نوشت که این حمله در منطقه‌ی «درزک» این ولسوالی انجام شد و پس از نزدیک به دو ساعت درگیری، دو سرباز پولیس جان باختند و هفت سرباز دیگر زخمی شدند.

همچنین به روز چهارشنبه، 2 جوزای هفته‌ی گذشته طالبان مسلح در ولسوالی «چهار‌سده‌»ی ولایت غور یک عضو پیشین شورای ولایتی این ولایت را کشتند. عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور گفت که غلام یحیی راجی، عضو پیشین شورای ولایتی غور با دو تن از افرادش در این رویداد کشته شدند.

انفجار و حملات انتحاری

در هفته‌ی گذشته هراس‌افگنان افزون بر حملات تهاجمی، با انفجار و حمله‌ی انتحاری نیز از نظامیان و غیرنظامیان قربانی گرفتند.

ظهر روز سه‌شنبه، اول جوزا، انفجار مهیبی شهر قندهار را تکان داد. موتر مملو از مواد انفجاری در یک سرای در ناحیه چهاردهم شهر قندهار منفجر شده بود. در این رویداد دست کم 16 نفر از جمله چهار نظامی کشته و 38 نفر دیگر زخمی شدند. داوود احمدی، سخنگوی والی قندهار به اطلاعات روز گفت انفجار زمانی روی داد که نیروهای امنیت ملی پس از کشف مواد منفجره، مصروف خنثاسازی آن بودند.

چهارشنبه، دوم جوزا انفجار ماین مقناطیسی در منطقه‌ی کمپنی واقع در حوزه‌ی پنجم امنیتی شهر کابل، سه تن را زخمی کرد. پولیس کابل گفت ماین در یک موتر نوع رنجر جاسازی شده بود.

در یک انفجار دیگر در یک مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در منطقه‌ی «شاه‌مل» ولسوالی خیوه‌ی ولایت ننگرهار یک سرباز پولیس زخمی شد. خبرگزاری پژواک به نقل از عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار نوشت که هرچند مواد انفجاری در ساحه از سوی پولیس کشف شده بود اما قبل از خنثاسازی منفجر و در اثر آن یک تن زخمی شد.

همچنین روز پنج‌شنبه، سوم جوزا در مرکز ولایت غزنی نیز یک مرکز ثبت نام رأی‌دهندگان هدف انفجار قرار گرفت و در اثر آن سه تن به شمول یک سرباز پولیس زخمی شدند. روح‌الله منصوری، سخنگوی پولیس غزنی گفت که انفجار ناشی از ماین چسپکی بوده است. هیچ گروهی مسوولیت این رویداد را به عهده نگرفت.

547 کشته و 195 زخمی؛ تلفات طالبان و داعش در هفته‌ی گذشته

در سوی دیگر، براساس اطلاعات درج شده در وبسایت وزارت دفاع ملی، نیروهای امنیتی کشور در هفته‌ی گذشته (29 ثور الی 4 جوزا) با راه‌اندازی 78 عملیات تصفیوی و 567 عملیات ویژه در 19 ولایت کشور، 564 هراس‌افگن، به‌شمول هفت فرمانده محلی طالبان و 10 جنگجوی طالب را کشته و 195 هراس‌افگن دیگر را زخمی کرده‌اند. همچنین در هفته‌ی گذشته 38 نفر به اتهام اقدام‌های هراس‌افگنانه بازداشت شده‌اند.

این عملیات‌ها در ولایت‌های ننگرهار، غزنی، قندهار، ارزگان، فراه، قندوز، بلخ، فاریاب، سمنگان، بدخشان، بغلان، هلمند، زابل، غور، لغمان، پکتیا، پکتیکا و بادغیس راه‌اندازی شد.

نتیجه‌ی عملیات‌هایی را که نیروهای امنیتی افغان در هر ۲۴ ساعت انجام می‌دهند وزارت دفاع ملی روی وبسایت خود می‌گذارد. شمار تلفات شورشیان در این گزارش نیز مبتنی بر اطلاعاتی است که در وبسایت وزارت دفاع ملی نشر می‌شود.