صدف دشتی، اتشه‌ی تجارتی افغانستان در بلجیم

زینب پیرزاد
صدف دشتی اکنون اتشه‌ی تجارتی افغانستان در کشور بلجیم مقرر شده و قرار است که برای افغانستان در تمام کشورهای اروپایی بازاریابی کند. او که تا چند ماه دیگر به کشور میزبان می‌رود، می‌خواهد دروازه‌های بارزگانی اروپا را به روی کشور افغانستان باز کرده و کمک های تخنیکی را جذب کند.
صدف می‌خواهد کالای افغانستان را با معیارهای کیفیتی اروپا برابر کرده و برای امتعه‌های مخصوص افغانستان در هر کشور اروپایی که تقاضا وجود داشته باشد، بازار پیدا کند. افغانستان در اروپا یک اتشه‌ی تجارتی می‌فرستد که این اتشه تمام کشورهای هم‌جوار کشور میزبان را نیز پوشش می‌دهد. صدف می‌گوید که با هماهنگی مستقیم وزارت صنایع و تجارت افغانستان، برنامه‌های انکشاف صادراتی و جلب سرمایه‌گذاری‌ها را برای افغانستان انجام بدهد.
در حال حاضر صادرات افغانستان حدود سه درصد با اروپا است اما با معیارسنجی کیفیت در امتعه‌ی افغانی و تقاضای کشورهای اروپایی این درصدی می‌تواند افزایش یابد. صدف می‌گوید که در صورت معرفی و پیدا کردن راه‌های صادراتی به این کشورها این درصدی قابل افزایش است و سنگ‌های قیمتی و زعفران افغانستان بیشترین ظرفیت تقاضا را در بازارهای اروپایی دارد.
بست‌های اتشه‌ی تجارتی در ماه سنبله‌ی سال ۱۳۹۶ اعلان شد که نزدیک به ۱هزار تن درخواست داده بودند و از میان آن‌ها ۱۱۷تن واجدشرایط شناخته شده و در امتحان راه یافتند. از میان ۱۱۷تن، صدف پس از یک دوره‌ی نسبتاً طولانی با کسب ۱۰۵ نمره در این بست موفق شد. او می‌گوید که بلندترین نمره ۱۰۰ بود که من گرفتم و کمیسیون اصلاحات اداری برای بانوان ۵ نمره‌ی امتیازی نیز می‌داد. وزارت صنایع ‌وتجارت در تازه‌ترین اقدامش که ۲۱ اتشه را در رقابت آزاد معرفی کرده، آن‌ها را با یک لایحه‌ی ۲۰ ماده‌یی به کشورهایی می‌فرستد که فرصت تجارتی با افغانستان را دارد و به این اتشه‌ها یک دوره‌ی امتحانی شش ماهه می‌دهد. در صورت تکمیل‌نشدن اهداف این وزارت، اتشه‌ی دیگری جایگزین می‌شود.
صدف از از ۲۰۰۷ زمانی که دانشجوی دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه کابل بود، کار را در نهادهای داخلی و خارجی در بخش‌های اقتصادی شروع کرد. در زمان دانشجویی‌اش در اداره‌ی آیسا و کمیته‌های اقتصادی پارلمان و در بخش بازاریابی شرکت مخابراتی اتصالات کار کرده است. پس از فراغت‌اش از دانشگاه رییس پروژه‌های اداره‌ی حرکت شد. در سال ۲۰۰۹ در یک بورس تحصیلی به کشور آلمان می‌رود، آن‌جا مدت یک‌سال در بخش حکومت‌داری خوب تحصیل می‌کند و دو سال ماستری‌اش را در بخش پالیسی‌عامه می‌خواند. صدف تخصص‌اش را در اقتصاد سیاسی گرفته و وقتی دوباره به افغانستان برمی‌گردد برای بار دوم رییس پروژه‌های اداره‌ی حرکت تعیین می‌شود. او پس از آن به‌حیث مشاور اقتصادی در ارگ ریاست‌جمهوری کار کرده و مدتی رییس ساحوی پروژه‌ی پروموت و در اخیر رییس پالیسی سکتورهای خصوصی وزارت مالیه می‌شود. تجربه‌ی چندین ساله‌ی کاری صدف در بخش انکشاف اقتصادی و انکشاف سکتورهای شخصی بوده و حالا برای یک دوره‌ی جدی‌تر کاری می‌خواهد عازم کشور بلجیم شده و نقش بارزی را در انکشاف اقتصادی افغانستان بازی کند.
صدف در سال ۱۳۶۶ در کابل به‌دنیا آمده و در سال‌های ۱۳۷۱در اثر جنگ‌های داخلی به پاکستان مهاجر می‌شود. او دوره‌ی ابتدایی مکتب را در پیشاور خوانده و در زمان حکومت انتقالی دوباره به افغانستان آمده و مکتب را در ابوالقاسم فردوسی خوانده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *