فیصله‌ی بزرگان ولسوالی موساخیل: جلوگیری از رفتن دختران به مکتب پنج‌هزار جریمه‌ی نقدی در پی دارد

اطلاعات روز: مقام‌های محلی ولایت خوست می‌گویند که علما، موسفیدان و مردم محل در ولسوالی موسا خیل به توافق رسیده‌اند که هر کسی مانع رفتن دخترش به مکتب شود، پنج هزار افغانی جریمه می‌شود.
طالب منگل، سخن‌گوی والی خوست به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که در ولسوالی موسا خیل ولایت خوست قبلآ در برابر رفتن دختران به مکتب محدودیت وجود داشت و بعضی خانواده‌ها مانع رفتن دختران شان به مکتب می‌شدند.
آقای منگل گفت که ولسوال ولسوالی موسا خیل با موسفیدان، علما و باشندگان این ولسوالی به توافق رسیده‌اند که دیگر کسی مانع رفتن دختران به مکاتب نشوند و دختران از حق آموزش و پرورش نباید محروم شوند.
او افزود که آنان یک هیأتی را موظف کرده‌اند که در نخست با خانواده‌های که برای دختران شان اجازه رفتن به مکتب را نمی‌دهند صحبت کرده و آنان را قانع کنند در غیر آن این خانواده‌ها هر کدام به پنج هزار افغانی جریمه خواهند شد.
سخن‌گوی والی خوست گفت که در ولسوالی موسا خیل هفت مکتب لیسه، یک انستیتوت و یک دارالعلوم فعال است و وضعیت امنیتی مراکز آموزشی و مکاتب، قابل نگرانی نیست.
به گفته‌ی وی بزرگان منطقه تصمیم گرفته‌اند که پس از این در هر روستای ولسوالی موساخیل خوست، مکتب بسازند و زمینه‌ی آموزش و پرورش را برای کودکان شان فراهم سازند.
این تصمیم بزرگان ولسوالی موسا خیل در حالی است که به گفته‌ی سخن‌گوی والی خوست حضور دختران در گذشته در بخش آموزش و پرورش بسیار کم‌رنگ بود.
آقای منگل گفت که هم‌اکنون 13 مکتب دخترانه در ولسوالی موسا خیل فعال است که در آن 1156 دانش آموز دختر مصروف آموزش هستند.
در بسیاری از مناطق افغانستان رفتن به مکتب برای دختران یک رویا است.
براساس تازه ترین گزارش یونیسف، ۷۵ درصد کودکان محروم از مکتب در افغانستان را دختران تشکیل می‌دهند.
ناامنی و رسم‌و رواج‌های ناپسند دلیل عمده‌ی ممنوعیت دختران به مکتب در بسیاری از مناطق افغانستان است.