در ولسوالی تاله و برفک بغلان چه می‌گذرد؟

ظهر روز سه‌شنبه، 18 ثور ولسوالی تاله و برفک بغلان پس از حملات گسترده‌ی طالبان به ‌دست جنگجویان این گروه سقوط کرد. گروه طالبان در سه سال اخیر، به‌ویژه پس از شکست در ولایت کندز بیشتر روی ولایت استراتژیک بغلان تمرکز و تلاش کرده که این ولایت را در کنترل داشته باشد. موقعیت جغرافیایی بغلان برای طالبان مهم است و این گروه با کنترل این ولایت می‌تواند ولایت‌های دیگر را نیز ناامن سازد.
افزون بر چند ولسوالی بغلان که در دو سال گذشته میان طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان دست به‌دست شده است، ولسوالی تاله و برفک نیز در سه سال اخیر سه بار به‌ دست طالبان سقوط کرده است.
فیروزالدین ایماق، عضو شورای ولایتی بغلان به اطلاعات روز گفت که وضعیت در ولسوالی تاله و برفک «رقت‌بار» است و این ولسوالی به‌صورت «کامل» در تصرف مخالفان مسلح دولت قرار دارد.
پنج روز از سقوط این ولسوالی می‌گذرد، اما اعضای شورای ولایتی بغلان از حکومت مرکزی و وزارت‌های دفاع و داخله به این دلیل که تاکنون «هیچ اقدامی» برای پس‌گیری این ولسوالی روی دست نگرفته‌اند انتقاد می‌کنند.
طالبان پس از سقوط این ولسوالی تجهیزات نیروهای امنیتی از جمله تانک‌های هاموی را در اختیار گرفتند. رییس شورای ولایتی بغلان گفته که 12 عراده تانک هاموی و 12 عراده رینجر و دیگر تجهیزات نظامی به‌ دست طالبان افتاده است.
فیروزالدین ایماق می‌گوید که طالبان رینجرها، هاموی‌ها و تجهیزات نظامی را میان‌شان تقسیم کرده‌اند. بخشی از تجهیزات نظامی به منطقه‌ی دندغوری -از دندغوری به‌عنوان هسته‌ی مرکزی قدرت طالبان در بغلان یاد می‌شود- و بخشی از این تجهیزات به‌ سمت ولایت بامیان و دره‌ی اشرف انتقال داده شده‌اند.
ذبیح‌الله شجاع، سخن‌گوی فرماندهی پولیس بغلان به اطلاعات روز می‌گوید که طالبان در پنج روز گذشته در تمام ساحات مرتفع تاله و برفک سنگر ایجاد کرده‌اند که حتا می‌توانند نیروهای امنیتی پیاده را از این سنگرها هدف قرار دهند.
شجاع افزود که طالبان هم‌چنان از خانه‌های مردم به‌عنوان سنگر استفاده کرده‌اند و راه‌های ولسوالی را با حفر خندق و تخریب پل‌ها مسدود کرده‌اند که این مسأله باعث نرسیدن نیروهای کمکی شده‌ است.
ایماق عضو شورای ولایتی بغلان می‌گوید که طالبان روز پنج‌شنبه ساختمان ولسوالی تاله و برفک را نیز به‌آتش کشیدند، اما تاکنون تصفیه و بازرسی خانه‌به‌خانه را شروع نکرده‌اند.
تلفات نیروهای امنیتی و انتقال حدود 100 نیروی امنیتی به مرکز بغلان
گزارش‌های تأیید نشده می‌رساند که در پنج روز گذشته ده‌ها نظامی و غیرنظامی در ولسوالی تاله و برفک از سوی طالبان کشته شده‌اند، اما ذبیح‌الله شجاع، سخن‌گوی فرماندهی پولیس بغلان می‌گوید به‌دلیل این‌که تاکنون اطلاعات توحید نشده، او در مورد ارقام تلفات، اسیران و زخمی‌ها چیزی گفته نمی‌تواند.
پس از سقوط تاله و برفک دست‌کم 100 تن از پرسونل امنیتی به‌ویژه پولیس نظم عامه و کارمند حکومتی در کوه‌ها و جنگل‌ها فراری شدند. آقای ایماق در این رابطه می‌گوید، وزارت دفاع و داخله موفق نشدند تمامی این افراد را به مرکز بغلان انتقال دهند.
فیروزالدین ایماق می‌افزاید، از جمع حدود 50 پولیس نظم عامه مستقر در یک پاسگاه که در محاصره‌ی طالبان گیر مانده بودند، 20 تن آنان چند روز پیش کشته شدند و از جمله 30 تن دیگر که در کوه‌ها و جنگل‌ها فراری شده بودند، 10 تن دیگرشان پنج‌شنبه‌شب در یک کمین طالبان کشته شدند.
سخن‌گوی فرماندهی پولیس بغلان می‌گوید که در دو- سه روز گذشته حدود 100 تن از پرسونل نیروهای امنیتی و کارمند دولتی که در ساحات مرتفع تاله و برفک فراری شده ‌بودند، توسط چرخ‌بال‌ها به مرکز بغلان انتقال داده شده‌اند. شجاع افزود که به احتمال قوی فعلاً کسی در محاصره باقی نمانده است.
سقوط در پی معامله و انتقاد از عدم راه‌اندازی عملیات پاکسازی
شماری اعضای شورای ولایتی بغلان مدعی‌اند که ولسوالی تاله و برفک در پی معامله‌یی به ‌دست طالبان سقوط کرد. گفته می‌شود که طالبان محلی و شماری از باشندگان محل که با طالبان هم‌سویی دارند در سقوط این ولسوالی دخیل‌اند.
صفدر محسنی، رییس شورای ولایتی بغلان گفته که مردم مانع جنگیدن نیروهای امنیتی شده‌اند و تنها نیروهای نظم عامه با طالبان جنگیده‌اند که از محل نبودند.
اما عبدالحی نعمتی، والی بغلان، دیر رسیدن نیروهای کمکی هوایی را دلیل سقوط این ولسوالی خوانده بود.
از سویی هم یک عضو شورای ولایتی بغلان می‌گوید که مسوولان محلی بغلان در پنج- شش ماه اخیر 100 نشست نظامی برگزار کرده و در هر نشست از دولت مرکزی خواسته که مراکز اصلی طالبان (دندغوری و دند شهاب‌الدین) را پاکسازی کند تا ساحات دیگر امن شود. به گفته‌ی او، این خواست از سوی شواری امنیت، وزارت‌های دفاع و داخله نادیده گرفته شده و اجازه‌ی راه‌اندازی عملیات به مسوولان محلی داده نشده است.
فیروزالدین ایماق می‌گوید که تاکنون هیچ برنامه‌یی برای پس‌گیری تاله و برفک روی دست گرفته نشده است.
اما سخن‌گوی پولیس بغلان این سخن را رد می‌کند و می‌گوید جنگ برای پس‌گیری این ولسوالی همین اکنون جریان دارد.
خطر سقوط ولسوالی دوشی
شماری از اعضای شورای ولایتی بغلان پس از سقوط تاله و برفک از احتمال سقوط ولسوالی دوشی این ولایت به‌ دست طالبان ابراز نگرانی می‌کنند.
فیروزالدین ایماق می‌گوید که سقوط ولسوالی دوشی به‌دنبال سقوط تاله و برفک از اهداف عملیات «خندق» طالبان است.
به گفته‌ی آقای ایماق، با تصرف ولسوالی دوشی طالبان می‌توانند مسیر هفت ولایت را در کنترل داشته باشند و یک مسیر امن برای انتقال جنگجویان و اکمالات از جنوب به شمال ایجاد کنند.