ابراهیمی: غیر حاضری نمایندگان مجلس در 7 سال گذشته بررسی شود

اطلاعات روز: رییس مجلس نمایندگان از غیر حاضری دوام‌‍دار برخی از نمایندگان به شدت انتقاد کرده و آن را توهین به مردم افغانستان خواند. آقای ابراهیمی خواهان بررسی غیرحاضری نمایندگان مجلس در هفت سال گذشته شد.
نزدیک به دو هفته است که مجلس نمایندگان در مورد چند توافق‌نامه‌ی بین‌المللی و تعدیلات برخی قوانین به دلیل نداشتن نصاب لازم تصمیم گرفته نمی‌تواند.
در نشست امروز (شنبه، 22، ثور) مجلس نیز کمتر از 100 نماینده حضور داشتند؛ هرچند هیأت اداری حاضری نمایندگان را به خوانش گرفت، ولی بازهم نصاب مجلس تکمیل نشد تا در مورد توافق‌نامه‌ها و تعدیلات قوانین تصمیم گرفته شود.
آقای ابراهیمی گفت که مجلس به عنوان یک نهاد تصمیم گیرنده ولی به دلیل غیر حاضری برخی اعضا نمی‌تواند در داخل تالار تصمیم گیری کند.
رییس مجلس گفت:«نمایندگانی که در نشست‌های مجلس حاضر نمی‌شوند در واقع هم به خانه ملت و هم به نمایندگی از مردم توهین کرده‌اند.»
آقای ابراهیمی دستور داد تا در مورد حاضری و غیر حاضری نمایندگان در جریان 7 سال گذشته گزارشی را آماده شده و منتشر شود تا مردم بدانند که کدام نمایندگان در وظیفه شان پا بند هستند و کدام نمایندگان به وظیفه نمایندگی اهمیت نمی‌دهند.
غلام حسین ناصری دیگر عضو مجلس نیز گفت که تعدادی از اعضای مجلس به اصول وظایفه داخلی پابندی ندارند و به حق مردم، نمایندگی از مردم و هیچ اصولی اعتنا نمی‌کنند.
آقای ناصری افزود که نمایندگان غیر حاضر به سرنوشت مردم افغانستان خیانت می‌کنند.
آقای ناصری بیان داشت که عدم پابندی اعضای مجلس به وظیفه و عدم اعمال صلاحیت‌های نظارتی مجلس، همه بخش‌های دولت را« فلج» کرده است.
او تأکید کرد که مجلس باید تهیه فهرستی از نمایندگان غیر حاضر باید «این نام بدان تاریخ را در دادگاه قضاوت مردم بکشاند.»
با این وجود، عرفان الله عرفان نایب منشی مجلس گفت که برخی نمایندگان ماه‌‌ها است که در مجلس حضور نیافته اند ولی بازهم «رقعه » رخصتی و یا مریضی می‌فرستند تا غیر حاضر نشوند.
آقای عرفان تأکید کرد که مجلس باید در این خصوص تصمیم بگیرد که با این گونه نمایندگان چگونه برخورد شود.
این در حالی است که بسیاری از نمایندگان مجلس ماه‌ها در نشست‌های عمومی و کمیسیون‌های مجلس حاضر نمی‌شوند ولی از تمامی حقوق و امتیازات شان استفاده می‌کنند.
اصول وظایف داخلی در مورد حضور و غیاب نمایندگان تدابیر انظباتی را پیش‌بینی کرده است که بر اساس آن، نمایندگانی که در بیشتر از 20 روز غیر حاضری دوام‌دار داشته باشد حتی عضویت شان برای یک دوره به تعلیق می‌افتد.
اما این اصول در 7 سال گذشته کمتر مورد تطبیق قرار گرفته است.