نگرانی مجلس نمایندگان از افزایش ناامنی‌ها در کشور

اطلاعات روز: نمایندگان مجلس با ابراز نگرانی از تشدید ناامنی‌ها در بخش‌های مختلف کشور نهادهای امنیتی را در دفاع از حملات جنگ‌جویان طالب به کم‌توجهی متهم می‌کنند.
نمایندگان با انتقاد از وزارت دفاع ملی می‌گویند که در روزهای اخیر حملات طالبان در ولایت فراه، فاریاب، بغلان، سرپل، غزنی و پکتیکا افزایش یافته، وزارت دفاع به نیروهای محلی کمک به موقع انجام نمی‌دهد.
حمیرا ایوبی نماینده‌ی مردم فراه در مجلس گفت که مردم این ولایت در نتیجه‌ی جنگ‌های شدید در این ولایت از سقوط این ولایت نگران هستند.
عثمانی فراهی دیگر نماینده‌ی فراه نیز گفت که طالبان به شکل گروهی بر ولسوالی لاش و جوین و بخش‌های دیگر این ولایت حمله کرده و قصد سقوط این ولایت را دارند.
آقای عثمانی خاطرنشان کرد که ضعف مدیریت و تشکیل نیروهای محلی خیالی سبب شده تا طالبان در جنگ با نیروهای امنیتی دست بالای داشته باشند.
وی تأکید کرد که عدم حمایت هوایی از نیروهای محلی نیز از دیگر چالش‌های است که جنگ را در این ولایت تشدید بخشیده است.
نادرخان کتوازی، نماینده‌ی مردم پکتیکا نیز گفت که طالبان مسلح از چندی به این سو شاهراه غزنی_پکتیکار را بسته کرده و هم اکنون حتی مریضان نمی‌توانند از این مسیر رفت و آمد کنند.
بشیر احمد ته‌ینج نماینده‌ی مردم فاریاب نیز گفت که در سه هفته‌ی اخیر وضعیت امنیتی ولایت‌های شمال بدتر شده و طالبان شاهراه نمبر یک این ولایت که چندین ولسوالی را با مرکز وصل می‌کند را بسته کرده است.
آقای ته‌ینج افزود که طالبان مسلح در بسیاری از بخش‌های فاریاب و جوزجان شبکه‌های مخابراتی را قطع کرده‌اند و مردم در وضعیت بدی قرار دارند.
این عضو مجلس هم‌چنین گفت که هم اکنون طالبان مسلح مرکز ولایت سرپل را محاصره کرده اند و اگر از مرکز توجه نشود، احتمال سقوط آن نیز وجود دارد.
محی‌الدین مهدی نیز با اشاره به سقوط ولسوالی تاله و برفک ولایت بغلان گفت که طالبان در نتیجه‌ی ضعف مدیریتی نیروهای امنیتی، موفق به سقوط این ولسوالی شدند.
او گفت که مرکز طالبان در ولسوالی دهنه‌ی غوری ولایت بغلان قرار دارد و تازمانی که این منطقه پاکسازی نشود، جنگ در این ولایت کنرل نخواهد شد.
عبدال‌الله محمدی نماینده‌ی مردم سمنگان نیز افزود که با سقوط ولسوالی تاله و برفک به دست طالبان، امنیت سمنگان بد تر شده و ولسوالی چاه دو آب این ولایت در معرض سقوط قرار دارد.
با این وجود برخی نمایندگان تأکید دارند که طالبان با استفاده از شیوه‌های جدید بالای نیروهای امنیتی حمله می‌کنند و لازم است تا نهادهای امنیتی به ویژه وزرات دفاع ملی نیز روش‌هایش را تغییردهد.
اما برخی نمایندگان مجلس می‌گویند که وضعیت امنیت در نتیجه‎‌ی عدم نظارت اعضای مجلس بد تر شده است.
در چند روز گذشته مناطق زیادی در ولایت‌های غور، فاریاب، بغلان، بدخشان بدست طالبان سقوط کرده و برخی مناطق دو باره از سوی نیروهای امنیتی بازپس گرفته شده‌ است.