رییس‌جمهور غنی: تا هنوز فرهنگ زن‌ستیزی در اداره‌های دولتی حاکم است

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی بر حضور گسترده‌ی زنان در جامعه تأکید کرده و می‌گوید که هنوز هم فرهنگ زن‌ستیزی در اداره‌های دولتی حاکم است.
محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور امروز (دوشنبه، 17ثور) در پنجمین سمپوزیم بین‌المللی زنان افغان در ارگ ریاست‌جمهوری صحبت می‌کرد خطاب به زنان کرد و گفت:« حضور شما(زنان) در کنفرانس امروز، واضح‌ترین پاسخ به گروه‌های تروریست است، زن افغان دیگر به عقب برنمی‌گردد و حضور شما در جامعه پایدار است.»
رییس‌جمهور غنی افزود، فرهنگ دولت هنوز هم زن‌سیتز است فرهنگ دولتی که زن‌سیتز باشد به ثبات افغانستان و حقوق مساوی زن و مرد کمک نمی‌کند، زنان افغانستان موجود دسته دوم نیستند.
غنی بیان داشت که بدون سهم فعال زنان، ارزش‌های قانون اساسی عملی نمی‌شود.
وی گفت که زنان افغانستان نقش فعال در آبادنی و تأمین صلح و ثبات کشور دارند.
آقای غنی بر برگزاری انتخابات شفاف تأکید کرد و از زنان خواست که در این پروسه‌ سهم فعال بگیرند.
رییس‌جمهور در بخش دیگر از سخنانش بر وحدت مردم تأکید کرد و گفت که دشمنان افغانستان می‌خواهند که مردم ما درگیری جنجال‌های قومی و نفاق باشند.
وی به حملات تروریستی اخیر در کشور اشاره کرد و گفت که «دشمنان» افغانستان با چنین حملاتی می‌خواهند که بی‌ثباتی چهل سال گذشته ادامه یابد.
آقای غنی می‌‌گوید این حملات بر یک قشر یا گروه خاص نه بلکه بر ارزش‌های ملی و اسلامی مردم افغانستان است.
رییس‌جمهور گفت که اصلاحات به منظور آرامش مردم و نهادینه‌ساختن دموکراسی است و باید با فساد مبارزه شود.
وی افزود که افغانستان حکومت‌های استبدادی، خانواده‌گی و دیکتاتوری را تجربه کرده‌ که نتیجه نداده اکنون مردم اراده دارند که از طریق انتخابات نظام را ایجاد کنند.
آقای غنی هم‌چنان برای تطبیق قانون اساسی و تامین ثبات در کشور تأکید کرد و گفت:«باید افراط چپ و راست را مانع شویم. افراطی‌ها را نباید فرصت بدهیم که مثلی که ما را ترور می‌کنند، فضای سیاسی را مکدر بسازند. مسئولیت پذیر باشند.»