اختلاف نمایندگان بر سرتوزیع شناس‌نامه‌های الکترونکی

اطلاعات روز: نمایندگان مجلس بر سر چگونگی توزیع شناس‌نامه‌های الکترونیکی به شدت دچار اختلاف شدند.
برخی نمایندگان در نشست امروز (شنبه، 15، ثور) با آغاز روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی مخالفت کردند؛ اما برخی نمایندگان دیگر از آغاز این روند حمایت کردند.
عبدالطیف پدرام یکی از نمایندگان مخالف، آغاز روند توزیع شناسنامههای الکترونیکی با مشخصات فعلی را تحمیل هویت یک قوم بر اقوام دیگر ساکن در کشور و غیر قابل قبول خواند.
آقای پدرام گفت که این تصمیم رییس جمهور اعلام جنگ با مردم افغانستان است.
وی تأکید کرد که در مقابل این تصمیم ارگ می‌ایستد.
این عضو مجلس گفت: «ما توزیع تذکره الکترونیکی را نمی‌پذیریم و در برابر این اقدام ریاست جمهوری، زورگویی حکومت دست‌نشانده و غیرقانونی، چه از راه مسالمت آمیز یا قهر‌ آمیز باشد، مقاومت می‌کنیم.»
به گفته‌ی او، شناسنامه‌های الکترونیکی باید بر اساس قانونی که دوسال قبل از سوی دو مجلس تصویب و به توشیح رسیده، آغاز شود نه بر اساس فرمان تقنینی اخیر رییس جمهور که هیچ مبنای قانونی ندارد.
زهیر سعادت دیگر عضو مجلس گفت که نادیده گرفتن خواست کسی که ادعای سهم 50 درصد قدرت را در کشور دارد، نادیده گرفتن خواست مردم افغانستان است و توزیع شناسنامه‌ها باید در ارگ متوقف شود.
آقای سعادت افزود که این تصمیم «نامشروع» کشور را با بحران جدید مواجه می‌کند و اگر کشور این بار به بحران برود دیگر هیچ کسی از جمله خارجی‌ها قادر به کنترل آن نخواهد بود.
اما نمایندگان موافق آغاز روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی، مخالفان این روند را به نفاق افگنی در کشور متهم کرده‌اند.
آنان تأکید دارند هرکسی که نمی‌خواهد واژه«افغان» در شناسنامه‌ها درج شود، از افغانستان نیستند و باید از کشور به ویژه از مجلس، اخراج شوند.
عبیدالله بارکزی نماینده مردم ارزگان گفت، کسانی که با ذکر واژه« افغان» در شناسنامه‌های الکترونیکی مخالفت می‌کنند، جاسوسان خارجی‌اند و آنان باید به تهران و اسلام آباد برگردند.
عبدالقادر زازی وطن دوست نماینده مردم کابل نیز گفت شماری از نمایندگان پیشنهادی را در مورد نمایندگانی که با درج واژه افغان در شناس‌نامه‌های الکترونیکی، مخالفت دارند، عضویت آنان از مجلس سلب شود.
زازی گفت:« جمعی از نمایندگان، پیشنهادی را آماده کرده‌ایم که مجلس در مورد آنانی که با کلمه افغان مخالفت دارند دارند را بررسی کرده و مطابق دو ماده قانون اساسی عضویت آنان را از مجلس افغانستان سلب کند؛ زیرا اینجا مجلس افغانستان است نه خراسان و آنانی که با هویت جعلی عضویت مجلس افغانستان را کسب کرده اند.»
اماعبدالقیوم سجادی یک عضو دیگر مجلس از به میان آمدن بحران جدید در کشور هشدار داد و گفت که اظهار نظر غیر مسوولانه و «جاسوس» خطاب کردن برای برخی از نمایندگان راه حل نیست.
آقای سجادی روند تصویب فرمان تقنینی قانون ثبت احوال نفوس را غیر قانونی خواند.
نصرالله صادقی زاده نیلی نماینده دایکندی نیز افزود که روند توزیع شناس‌نامه‌های الکترونیکی باید با اجماع ملی به‌پیش برود.
برخی از نمایندگان دیگر هم عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان را متهم کردند که از موقف مجلس در برابر فرمان تقنینی رییس جمهور دفاع نکرده و در روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی شرکت کرده است.
اما آقای ابراهیمی گفت که نمایندگان او در نشست مختلط دو مجلس شرکت کرده و از رأی خود دفاع کرده است.
ابراهمی موضوع توزیع شناس‌نامه‌های الکترونیکی را قابل قبول دانسته و گفته که او شناس‌نامه الکترونیکی دریافت کرده است.
روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی پنج شنبه گذشته با دریافت شناس‌نامه از سوی رییس جمهور غنی آغاز شد. اما عبدالله عبدالله، رییس اجراییه به شدت مخالفتش را با این روند اعلام کرد و این روند را غیر مشروع و سبب بحران در کشور خواند.