افغانستان به‌ ارزش 500میلیون دالر علوفه نیاز دارد

اطلاعات روز: وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گوید که اگر بارندگی موسومی بهار مشکل کم‌آبی را حل نکند، دام‌داران افغانستان در 9ماه آینده به ارزش 500میلیون دالر علوفه نیاز دارند.
نصیراحمد درانی، وزیر زراعت، آبیاری و مالداری، می‌گوید که هرچند باران‌های هفته‌ی اخیر سبب امیدواری‌ها برای رفع کمبود آب شده اما نمی‌تواند مشکل خشک‌سالی را حل کند.
وزیر زراعت و مالداری می‌گوید که در مرحله‌ی اول حکومت افغانستان به ارزش 20 میلیون دالر علوفه را در ولایت‌های که بیشتر آسیب‌پذیرهستند، توزیع می‌کند و اگر مشکل کم‌آبی حل نشود تا 9ماه آینده به ارزش 500میلیون دالر علوفه نیاز است.
نصیراحمد درانی افزود در صورتی که مشکل کمبود علوفه برای حیوانات حل نشود، دام‌داران خسارات سنگینی متقبل خواهند شد.
آقای درانی امروز (شنبه، 1 ثور) در برنامه‌ی توزیع دستگاه هموارکاری و تراکتور به شماری از دهقانان گفت که به‌دنبال افزایش نگرانی‌ها از احتمال تلف شدن حیوانات در برخی ولایت‌های کشور، این وزارت در نظر دارد برای ولایت‌های که از خشک‌سالی آسیب‌پذیراند علوفه توزیع کند.
پانزده ولایت در افغانستان در معرض کم‌آبی و کمبودی علوفه قرار دارند.
آقای درانی گفت که این وزارت به ارزش هفت میلیون دالر علوفه خریداری کرده است.
به گفته‌ی آقای درانی این وزارت چهارصد متریک تُن علوفه از هرات و چهارصد متریک تُن دیگر از ولایت بلخ جمع آوری کرده و قرار است روند توزیع آن آغاز شود.
براساس گزارش‌ها؛ ولایت‌های فاریاب، بغلان، تخار، جوزجان، غور و بادغیس از جمله ولایت‌های هستند که نسبت به سایر مناطق افغانستان بیشتر از خشک‌سالی آسیب‌پذیر شده‌اند.
تحقیقات نشان می‌دهد که افغانستان در خشک‌سالی مقام ۲۲ را در سطح جهان دارد. در هر ۳ سال، یک‌بار پدیده خشک‌سالی در افغانستان تکرار می‌شود؛ در حالی‌ که در سایر کشورهای جهان این مشکل با گذشت هر ۱۰ سال تکرار می‌شود.