معصوم استانکزی از سوی مجلس نمایندگان استیضاح می‌شود

اطلاعات روز: مجلس نمایندگان تصمیم گرفته است که در نشست هفته‌ی آینده این مجلس، معصوم استانکزی، رییس امنیت ملی را استیضاح کند.
این تصمیم پس از ارائه‌ی برگه‌ی استیضاح رییس امنیت ملی از سوی همایون همایون، معاون اول مجلس گرفته شده است.
اما شماری نمایندگان در نشست امروز (چهارشنبه، 29، حمل) مجلس نمایندگان به این تصمم کمیته‌ی رییسان اعتراض کردند.
نمایندگان معترض استیضاح رییس امنیت ملی را «غیر موجه و بر بنیاد عقده‌های شخصی» برخی نمایندگان مجلس خواندند.
عبیدالله بارکزی یک عضو مجلس با عصبانیت عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس و همایون همایون معاون اول مجلس را هشدار داد که اگر رییس امنیت ملی استیضاح شود، آنان را از کرسی‌های هیأت اداری به پایین می‌کشد.
سائیمه خوگیانی نیز استیضاح رییس امنیت ملی را ناشی از عقده‌های شخصی نمایندگان متقاضی خواند و تأکید کرد که اگر آقای استانکزی استیضاح شود، نمایندگان مخالف استیضاح او، در تمامی نشست‌های مجلس با خروج از تالار به رسم اعتراض، نصاب مجلس را خواهند شکست.
منورشاه بهادری هم گفت که دیروز در کمیته‌ی رییسان روی استیضاح رییس امنیت ملی بحث شد؛ ولی 12 عضو از 17 عضو حاضر به رسم اعتراض نشست این کمیته را ترک کردند تا نشست استیضاحیه در آجندا گرفته نشود.
آقای بهادری گفت: «نیم ساعت پس از آن که ما 12 عضو کمیته رییسان نشست را ترک کردیم به تلفن‌های ما پیام آمد که استیضاح رییس امنیت در آجندای نشست روز چهارشنبه‌ی آینده مجلس گرفته شده است».
او افزود که درخواست استیضاح رییس امنیت ملی موجه و بر اساس اصول وظایف داخلی نیست و کمیته‌ی رییسان به خواست دو نفر این موضوع را در آجندای مجلس گرفته است.
اما، عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس در پاسخ به این اعتراض‌ها گفت، کمیته‌ی رییسان ا بر اساس اصول وظایف داخلی مجلس، صلاحیت تعیین آجندا را ندارد بلکه تنها زمان آجندا را مشخص می‌سازد.
آقای ابراهیمی افزود که 48 نماینده مجلس برگه‌ی استیضاح رییس امنیت ملی را امضا کرده‌اند و کمیته‎ی رییسان نمی‌تواند این تقاضا را نادیده بگیرد.
استیضاح رییس امنیت ملی سه هفته پیش پس از آن در مجلس مطرح شد که آقای استانکزی از شرکت در یک نشست استجوابیه‌ی مجلس خود داری کرد.
پس از آن همایون همایون، معاون اول مجلس با تهیه برگه‌ی استیضاح امضای نمایندگان مجلس را جمع آوری کرد.
رییس امنیت ملی به تاریخ 18 حمل در یک نشست استجوابیه مجلس شرکت کرد و به سوالات نمایندگان پاسخ ارائه کرد.
نمایندگان معترض به استیضاح آقای استانکزی به همین دلیل می‌گفتند که دیگر لازم نیست رییس امنیت ملی استجواب و یا استیضاح شوند.