مسولان کمیسیون انتخابات و اداره‌ی ثبت احوال نفوس در پارلمان استجواب می‌شوند

اطلاعات روز: نمایندگان مجلس با نگرانی از کم رنگ بودن اشتراک مردم در روند ثبت نام رأی‌دهندگان، مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات و اداره‌ی ثبت احوال نفوس را در مجلس استجواب می‌کنند.
روز گذشته مجلس سنا نیز اعلام کرد که مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات  و اداره‌ی ثبت احوال نفوس را در پیوند به چگونگی برگزاری انتخابات در کشور به این مجلس فرا می‌خواند.
این تصمیم مجلس نمایندگان امروز(چهارشنبه، 29حمل) در نشست عمومی این مجلس مطرح شد.
بر اساس این تصمیم مجلس، مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات و اداره‌ی ثبت احوال نفوس در نشست روز شنبه‌ی آینده‌ در مجلس استجواب خواهند شد.
نمایندگان مجلس از عدم اشتراک گسترده‌ی مردم در روند ثبت نام به شدت ابراز نگرانی کرده و کمیسیون انتخابات را نسبت نداشتن برنامه‌های آگاهی دهی به کوتاهی متهم کردند.
خلیل الله شهید زاده، نماینده مردم هرات در مجلس گفت که کمیسیون انتخابات در مورد روند ثبت نام رأی‌دهندگان به مردم آگاهی دهی نکرده و به همین خاطر «در چهار روز گذشته در برخی مراکز ثبت نام در مرکز شهر هرات 4 نفر و در برخی دیگر تا 7 نفر ثبت نام کرده‌اند».
فوزیه کوفی، نماینده مردم بدخشان نیز گفت که به دلیل عدم آگاهی دهی، تا هنوز 42 هزار نفر در سراسر کشور برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند.
خانم کوفی افزود که کمیسیون انتخابات بی‌اعتمادی مردم نسبت به روند انتخابات را رفع نکرده است و به همین دلیل مردم در روند ثبت نام رأی‌دهندگان شرکت نمی‌کنند.
شکریه پیکان، نماینده مردم قندوز هم گفت که زنان در این ولایت در روند ثبت نام رأی‌دهندگان هیچ شرکت نکرده‌اند«طالبان شناسنامه‌های مردم منطقه گل‌تبه ولایت قندوز را جمع آوری کرده تا آنان در انتخابات شرکت نکنند».
با این وجود، عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان روند ثبت نام رأی‌دهندگان را یک موضوع مهم خواند و گفت، کمیسیون انتخابات با توجه به تغییر در روش انتخابات، برنامه‌های لازم آگاهی دهی روی دست نگرفته است.
آقای ابراهیمی از کمیسیون انتخابات خواست که هرچه عاجل برنامه‌های گسترده آگاهی دهی را روی دست گرفته تا مردم برای شرکت در انتخابات علاقه‌مند شوند.
این در حالی است که گلاجان عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون انتخابات، هفته‌ی گذشته در یک نشست استماعیه‌ی مجلس شرکت کرد و با ارائه گزارش به نمایندگان گفت که شفافیت کامل انتخابات آینده پارلمانی را تضمین نمی‌تواند.
آقای صیاد به مجلس گفته بود که یک کمیته‌ی تخنیکی کمیسیون انتخابات برای چگونگی برگزاری انتخابات با مجلس کار خواهد کرد.
قرار است مسوولان کمیسیون انتخابات و اداره‌ی ثبت احوال نفوس در مجلس سنا نیز فرا خوانده شوند.
بیشتر بخوانید:

مسوولان کمیسیون انتخابات به مجلس سنا فرا خوانده می‌شوند

چه‌‌چیزی مانع شرکت مردم در روند ثبت نام می‌شود؟