صنعت از قبل ورشکست‌شده‌ی سنگ مرمر در افغانستان

زهراجویا
به‌تازگی شرکت‌های خصوصی یک پارک صنعتی سنگ مرمر در ولایت کابل ساخته‌اند. این پارک‌ صنعتی بر 107جریب زمین -که از سوی شرکت‌های خصوصی خریداری شده- روز 25 حمل در ولسوالی پغمان شهر کابل گشایش یافت.
حاجی محرم‌علی جاوید، عضو هیأت‌مدیره‌ی پارک صنعتی سنگ مرمر و یکی از مالکان این پارک به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که مالکان کارخانه‌های تولیدی سنگ مرمر به‌دلیل نداشتن یک جای مشخص، اقدام به ساخت این پارک صنعتی کرده‌اند.
او افزود که 36 شرکت تولیدی با سرمایه‌گذاری بیش از 45 میلیون دالر این پارک صنعتی را ساخته و اکنون حدود 40 درصد بازار کابل را در اختیار دارد.
آقای جاوید می‌گوید که مشکلات عمده‌ی شرکت‌های تولیدی سنگ مرمر در این پارک صنعتی، نبود برق کافی و متوقف بودن روند قرارداد از سوی وزارت معادن و پترولیم است. وی از حکومت به‌خصوص وزارت معادن و پترولیم می‌خواهد که در قسمت حل مشکلات این شرکت‌ها توجه کند. جاوید که بیش از 18 سال تجربه‌ در بخش تولید سنگ دارد، می‌گوید وزارت معادن و پترولیم به‌دلیل نداشتن تجربه‌ی کافی در بخش صنعت سنگ مرمر هیچ کاری در این عرصه نکرده است.
آقای جاوید با انتقاد از عدم توجه حکومت، می‌گوید در پارک صنعتی سنگ مرمر کابل 62 کارخانه‌ی تولیدی وجود دارد که به‌دلیل نبود سنگ، تنها 26 کارخانه‌ی آن فعالیت دارند.
آقای جاوید گفت: «سه‌ونیم سال پیش برای قرارداد استخراج سنگ مرمر به وزارت معادن درخواست دادیم. وزارت از ما یک هفته مهلت خواست، اما اکنون سه‌ونیم سال از آن زمان می‌گذرد و تاکنو قراردادی با ما امضا نشده است.»
به گفته‌ی آقای جاوید، در این مدت ممکن است بیش از 180 شرکت برای استخراج سنگ‌ مرمر، ریگ و جغل‌ به وزارت معادن و پترولیم درخواست داده باشند، اما این وزارت به هیچ شرکتی پاسخ نداده است.
با این حال، وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که این وزارت به‌تازگی استراتژی ملی معادن را ساخته که براساس آن معادن افغانستان به‌صورت قانونی و معیاری استخراج خواهد شد. عبدالقدیر مطفی، سخن‌گوی وزارت معادن و پترولیم به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که براساس استراتژی جدید وزارت، در نخست ظرفیت و توانایی تمام شرکت‌های داوطلب سنجیده شده و سپس قرارداد امضا خواهد شد.
آقای مطفی گفت وزارت معادن و پترولیم سیستم ثبت شرکت‌های معدن کار را ایجاد کرده و همه‌ی شرکت‌های داوطلب باید در نخست تمام وسایل تخنیکی و امکانات مالی‌شان را در این وزارت ثبت کنند. وی تأکید کرد که در گذشته توانایی و ظرفیت شرکت‌های معدن کار بررسی نمی‌شد، اما اکنون این وزارت مطابق پالیسی جدیدش پیش می‌رود و قرارداد را با شرکت‌هایی به امضا می‌رساند که توانایی کار را داشته باشند.
براساس استراتژی جدید وزارت معادن و پترولیم، تمام معدن‌های زیر زمینی افغانستان رده‌بندی شده و در نخست استخراج آن معدن‌هایی در اولویت این وزارت قرار می‌گیرد که بیشتر در معرض خطر است.
سخن‌گوی وزارت معادن و پترولیم در مورد این‌که کدام معدن‌ها بیشتر در معرض خطر قرار دارد چیزی نگفت، اما تأکید کرد که قانون معدن تعدیل خواهد شد و در راستای استخراج معادن یک قانون مشخص و غنی ساخته می‌شود.
فروش سنگ‌ مرمر ایرانی و پاکستانی به‌جای سنگ‌ مرمر افغانستان
مسوولان شرکت‌های تولیدی سنگ مرمر می‌گویند که به‌دلیل باز بودن مرزهای افغانستان، سنگ مرمر ایران و پاکستان با کیفیت بسیار پایین وارد افغانستان شده و در بازارها جای سنگ مرمر افغانستان به فروش می‌رسد.
آقای جاوید گفت: «چیزی که همیشه از آن متضرر می‌شویم مرزهای باز افغانستان است که سنگ‌های ایرانی و پاکستانی بسیار بی‌کیفیت از آن طریق وارد کشور می‌شود. مثلا سنگ یک سانتی ایرانی یا پاکستانی برای فرش روی حویلی استفاده می‌شود که به‌دلیل کیفیت پایین آن بعد از سه سال می‌شکند و دیگر قابل استفاده نمی‌باشد.»
یک متر سنگ مرمر افغانستان با ضخامت دو تا سه سانتی متر، 750 تا 900 افغانی به فروش می‌رسد.
در پارک صنعتی سنگ مرمر چهار نوع سنگ وجود دارد و به گفته‌ی آقای جاوید، به‌دلیل اخاذی در شاهراه‌ها، نبود امنیت و حضور افراد مسلح غیرمسوول باعث شده که شرکت‌های تولیدی سنگ از رنگ‌های مختلف این سنگ‌ها استفاده کرده نتوانند.
وزارت معادن و پترولیم از ایجاد یک کمیته‌ی محافظت از معادن در این وزارت خبر می‌دهد.
آینده‌ی سنگ‌های نیمه‌قیمتی افغانستان
یکی از مالکان شرکت تولیدی سنگ که به‌دلیل ناامنی‌ها نخواست نامی از وی گرفته شود به اطلاعات روز گفت که از سرمایه‌گذاری‎‌اش در این بخش «پشیمان» است. او که بیش از چهارده سال در عرصه‌ی تولید سنگ کار می‌کند می‌گوید که روزانه بیش از 100هزار افغانی زیان می‌بیند.
وی گفت که نبود برق، عدم توجه دولت به بخش خصوصی و ناامنی از چالش‌هایی است که آینده‌ی کار آنان را با خطر مواجه کرده است.
بر اساس سروی‌یی که دو سال قبل توسط مقام‌های وزارت تجارت و صنایع افغانستان در مورد سنگ مرمر این کشور انجام شده بود، ارزش معادن سنگ مرمر در افغانستان ۲۰۰ میلیارد دالر برآورد شده بود.