هفت ولسوالی ناامن و ترور نظامیان در شهر؛ طالبان در غزنی چگونه فعالیت می‌کنند؟

حوالی ساعت 2 بامداد پنج‌شنبه، 23 حمل، جنگجویان طالبان بر مرکز ولسوالی خواجه‌عمری ولایت غزنی حمله کرده و به‌شمول علی‌دوست شمس، ولسوال خواجه‌عمری 20 سرباز پولیس را کشتند و 13 تن دیگر را زخمی کردند. همزمان با این حمله، طالبان چندین عملیات شبانه‌ی دیگر را نیز در ولسوالی قره‌باغ و حومه‌های شهر غزنی انجام دادند.

یک روز پیش از آن طالبان بر پاسگاه‌های پولیس در ولسوالی زنه‌خان ولایت غزنی حمله کردند. سه سرباز پولیس و یک غیرنظامی در این رویداد کشته شده و سه سرباز پولیس زخم برداشتند.

حملات شبانه‌ی طالبان بر مراکز ولسوالی‌ها و پاسگاه‌ها سبب نگرانی‌های شمار زیادی از باشندگان ولایت غزنی شده است. همزمان با آن منابع محلی در ولایت غزنی می‌گویند که طالبان فعالیت شبانه‌شان را بیشتر کرده و در مناطق مختلف شبانه عملیات می‌کنند.

ولایت غزنی در جنوب افغانستان یکی از ولایت‌های کلیدی کشور است که در مسیر شاهراه کابل-قندهار واقع شده و با داشتن 18 ولسوالی در سال‌های اخیر چندین بار سرخط خبر رسانه‌ها بوده است.

هفت ولسوالی

جنرال نظام‌الدین خنجر، فرمانده لوای سوم ارتش در غزنی می‌گوید که نیروهای دولتی کنترل وضعیت امنیتی غزنی را در دست دارند و مخالفان مسلح از طرف روز نمی‌توانند فعالیت کنند اما از طرف شب گروپ‌های طالبان فعالیت دارند.

آقای جنجر دیروز، شنبه 25 حمل، در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که طالبان از طرف شب در ساحات ده‌یک، اندر، قره‌باغ، گیلان، واغظ و خوگیانی فعالیت دارند. به گفته‌ی این جنرال ارتش، فعالیت شبانه‌ی طالبان افزایش یافته و این گروه تهدیدات بیشتری را متوجه اندر، شاهراه شماره 2، گیلان، قره‌باغ و ده‌یک ساخته است.

او گفت: «نیروهای امنیتی هم مکمل احضارات خود را در هر ساحه دارند. فعلاً اوضاع امنیتی در 17 ولسوالی به‌شمول شاهراه شماره 2 که در کنترل دولت است، با کدام چالش خاصی مواجه نیست. صرف از طرف شب فعالیت‌های دشمن کمی افزایش یافته و تشدید شده است.»

جنرال نظام‌الدین خنجر، فرمانده لوای سوم ارتش در غزنی

عارف نوری، سخن‌گوی والی غزنی اما به این باور است که پس از عقب‌زده شدن حمله‌ی طالبان بر ولسوالی خواجه‌عمری وضعیت امنیتی ولایت غزنی بهتر شده و اکنون درگیری‌های کوتاه‌مدت شبانه که در برخی ولسوالی‌ها وجود داشت، انجام نمی‌شود.

آقای نوری در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که هشت ولسوالی غزنی در کل در تهدید بلند امنیتی قرار دارند و در آن کمربندهای امنیتی ایجاد شده است. ولسوالی‌های خوگیانی، رشیدان، واغظ، گیرو، ده‌یک، زنه‌خان، آب‌بند و اندر از جمله هشت ولسوالی ولایت غزنی است که زیر تهدید بلند امنیتی قرار دارد.

ناوه

ولسوالی ناوه در جنوب ولایت غزنی و در همسایگی دو ولایت ناآرام زابل و پکتیا، از زمان حاکمیت حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین افغانستان تاکنون از کنترل دولت خارج و در اختیار طالبان قرار دارد. حکومت وحدت ملی نیز تاکنون برای بازپس‌گیری این ولسوالی اقدام خاصی نکرده است.

مقام‌های ولایت غزنی می‌گویند ناوه در حال حاضر تبدیل به پایگاه تمرینات نظامی طالبان، مین‌سازی و شفاخانه برای تداوی زخمیان طالبان شده است.

جنرال خنجر می‌افزاید که دولت برای بازپس‌گیری ولسوالی ناوه دولت مصمم است و در عملیات نصرت بازپس‌گیری این ولسوالی نیز شامل است.

«عملیات نصرت» برنامه‌یی است که نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان برای سال 1397 طرح کرده‌اند. این عملیات از نخستین روزهای سال جاری آغاز شده و در چندین ولایت در حال حاضر جریان دارد. تمرکز عملیات نصرت بیشتر روی ولایت‌هایی است که با تهدیدات بلند امنیتی روبرو اند و هلمند، ارزگان، غزنی، زابل، بادغیس، فاریاب، کندز و ننگرهار از ولایت‌هایی‌اند که وزارت دفاع افغانستان میزان تهدیدات امنیتی را در آن بلند می‌خواند.

وزارت دفاع افغانستان امسال عملیات نصرت را برای سرکوب مخالفان مسلح دولت آغاز کرده است

عارف نوری در پاسخ به این سؤال که کدام مناطق از کنترل دولت خارج است، گفت که به‌جز ولسوالی ناوه دیگر هیچ منطقه‌یی در غزنی از کنترل دولت خارج نیست. او گفت که در مناطق زیادی مخالفان مسلح حضور دارند اما حضور آنان دایمی نیست زیرا مخالفان با رفتن نیروهای امنیتی محل را ترک می‌کنند.

آقای نوری گفت: «از ناوه بیشتر مخالفین به‌شکل یک راه اکمالاتی به ولایت‌های همجوار زابل، میدان وردک، پکتیکا و خود غزنی استفاده می‌کنند. در کنار این در آن‌جا مرکز آموزشی و مراکز ساخت واسکت‌های انتحاری و ماین داشتند اما در دو سال گذشته چندین عملیات هوایی از سوی نیروهای هوایی و حمایت قاطع انجام شده است.»

دوری از مرکز ولایت، کمبود نیرو و کوهستانی بودن جغرافیای ولسوالی ناوه باعث شده که تاکنون نظامیان افغان نتوانند کنترل و محافظت ناوه را به‌دست بگیرند.

حضور گسترده‌ی طالبان

حملات شبانه‌ی طالبان در چندین ولسوالی ولایت غزنی نشان می‌دهد که حضور این گروه در این ولایت در بهار امسال گسترده است. هفته‌ی پیش منابع محلی گفته بودند که بیش از 200 جنگجوی طالب از چندین ولایت بر ولسوالی خواجه‌عمری حمله کرده بودند.

جنرال نظام‌الدین خنجری می‌گوید که مخالفان مسلح دولت در هنگام حمله بر ولسوالی خواجه‌عمری در حدود 300 تا 400 نفر از ولایت‌های میدان وردک، پکتیا، پکتیکا و زابل آمده بودند.

پیش از این نیز مقام‌های ولایت غزنی گفته بودند که هم‌مرز بودن ولایت غزنی با ولایت‌های ناآرامی چون میدان وردک، پکتیا، زابل، ارزگان و زابل باعث ناامنی در این ولایت شده و جنگجویان گروه طالبان از این ولایت‌ها به غزنی می‌آیند.

علاوه بر طالبان گزارش‌هایی از حضور دیگر گروه‌های مخالف مسلح دولت نیز وجود دارد. شبکه‌ی حقانی و القاعده از جمله گروه‌های تروریستی‌اند که یکجا با طالبان در غزنی حضور دارند. عارف نوری در این مورد می‌گوید که «در غزنی هیچ‌گونه حضور داعش نبوده و تنها گروه طالبان و گروه‌هایی چون شبکه‌ی حقانی و القاعده یکجا هستند.»

تلفات

هرچند طالبان با حمله بر خواجه‌عمری بیش از 20 تن را کشته و 13 تن دیگر را زخمی کردند، اما مقام‌های غزنی می‌گویند که طالبان در رویارویی با نظامیان افغان شکست خورده و تلفات سنگینی بر آنان وارد شده است.

دفتر مطبوعاتی لوای ارتش در غزنی در خبرنامه‌یی گفته که 83 جنگجوی طالب در خواجه‌عمری کشته و زخمی شده‌اند که در میان آنان هفت فرمانده این گروه نیز شامل‌اند.

در این اعلامیه آمده که 45 مخالف مسلح به‌شمول ملا بدر، سیدحکیم، مزمل، عبدالرحیم، ملا محمد، مصدق و زلگی، هفت فرمانده طالبان در غزنی، کشته شده و 38 تن دیگر آنان زخمی شده‌اند. این آمار در حالی منتشر شده که دفتر مطبوعاتی والی غزنی از کشته شدن 59 طالب و زخمی شدن 50 تن دیگر آنان در ولسوالی خواجه‌عمری خبر داده است.

فرمانده لوای ارتش در غزنی نیز می‌گوید که بیش از 100 جنگجوی طالب در جریان حمله بر ولسوالی خواجه‌عمری کشته و زخمی شده‌اند.

نیروهای کمکی که برای بازپس‌گیری ولسوالی خواجه‌عمری اعزام شده بودند

قتل‌های هدفمند

تنها ولسوالی‌های ولایت غزنی ناامن نیست. باشندگان ولایت غزنی در شهر غزنی، مرکز ولایت، نیز در امان نیستند. در روزهای اخیر از حملات طالبان در حومه‌های شهر غزنی نیز گزارش شده و چندین تن در داخل شهر غزنی کشته شده‌اند.

عبدالجامع جامع، یک عضو شورای ولایتی غزنی در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت، روزی نیست که در آن یک نفر در داخل شهر غزنی ترور نشود و روزی نیست که در یکی از ولسوالی‌ها پاسگاهی سقوط نکند.

در یک ماه گذشته پنج مورد ترور در داخل شهر غزنی رخ داده است. نیروهای کشفی و پولیس در غزنی در پیوند به آن دو هفته پیش دو تن را بازداشت کردند و پس از آن پنج تن دیگر بازداشت شدند.

عارف نوری گفت که این افراد در پنج نقطه‌ی شهر در جریان عملیات بازداشت شدند که با استفاده از تفنگچه‌های بدون صدا و عادی منسوبین امنیتی را ترور می‌کردند. او گفت: «این افراد اعضای گروپ چریکی مخالفین در داخل شهر غزنی بودند.»

فرماندهی پولیس غزنی نیز در اعلامیه‌یی گفته که این افراد در فعالیت‌های هراس‌افگنانه‌یی چون قتل، ترورهای مسلحانه، ساخت‌وساز و کارگزاری ماین‌های ضدپرسونل و فعالیت‌های تخریبکارانه دست داشته و در جریان تحقیق به دست‌داشتن در این فعالیت‌ها اعتراف کرده‌اند.

سخن‌گوی والی غزنی می‌گوید پنج فرد بازداشت شده‌ی عضو گروه چریکی طالبان در شهر غزنی‌اند که بازداشت شده‌اند

گسترش ناامنی در غزنی همزمان شده است با آغاز روند ثبت نام رأی‌دهندگان. ثبت‌نام رأی‌دهندگان در 34 ولایت افغانستان دیروز، شنبه 25 حمل، آغاز شد. مقام‌های ولایت غزنی می‌گویند که تدابیر خاص امنیتی برای سه مرحله روند انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها روی دست گرفته شده است. ارتش پلان‌گذاری کرده که امنیت تمام مراکز ثبت‌نام رأی‌دهی را در غزنی تأمین کند و در جایی که احساس خطر می‌شود، نیروهای ارتش جابه‌جا شده‌اند.