همایون همایون: غنی به کمیسیون انتخابات دستور داده تا نمایندگان فعلی در انتخابات برنده نشوند

اطلاعات روز: معاون اول مجلس نمایندگان می‌گوید که رییس جمهور غنی به اعضای کمیسیون انتخابات دستور داده است تا به نمایندگان فعلی در انتخابات پارلمانی به مجلس راه ندهند.
همایون همایون امروز(شنبه، 11حمل) در نشست مجلس گفت که از افراد نزدیک آقای غنی شنیده است که رییس‌جمهور چنین دستوری را به اعضای کمیسیون مستقل انتخابات داده است.
وی تأکید کرد که آقای غنی به اعضای کمیسیون گفته است که به‌جز از 15تا 20 نماینده‌ی هم‌سود با حکومت دیگران نباید در انتخابات پارلمانی پیش‌رو برنده شوند.
آقای همایون افزود که خودش ممکن در انتخابات آینده‌ی پارلمانی کاندید نباشد؛ اما نمایندگان مجلس و مردم افغانستان نباید از این تصمیم آقای غنی به ساده‌گی بگذرند.
به گفته‌ی آقای همایون، رییس جمهور غنی می‌خواهد جوانانی در انتخابات آینده پارلمانی به مجلس راه یابند که از برنامه‌های حکومت حمایت کرده و نیز از او در انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری، حمایت کنند.
معاون اول مجلس کمیسیون مستقل انتخابات را به عدم استقلالیت و فساد گسترده متهم کرد و تأکید ورزید، مسوولیت انتخابات غیر شفاف و ناعادلانه را به شمول خارجی‌ها هیچ کسی نخواهد پذیرفت.
وی‌ می‌گوید که هم اکنون کارمندان ساحوی کمیسیون انتخابات میان اعضای این کمیسیون تقسیم شده است.
عبد الله محمدی دیگر عضو مجلس نیز گفت که رییس جمهور در دیدار اخیرش با کمیشنران کمیسیون انتخابات به آنان دستور داده است تا از نمایندگان فعلی بیشتر از 25 نفر نباید در انتخابات آینده به مجلس راه یابند.
آقای محمدی گفت که این دستور رییس جمهور دخالت در روند انتخابات و نگران کننده است و باید از سوی مجلس بررسی شود.
اما، مولوی تره‌خیل محمدی یک عضو دیگر مجلس، این ادعا را توهین به رییس جمهور خواند و گفت، هرکسی که به رییس جمهور توهین می‌کند در واقع به مردم افغانستان توهین کرده است.
آقای تره‌خیل افزود، این‌گونه افراد بر سر راه حکومت مشکل ایجاد می‌کنند.
هم‌چنین، برخی نمایندگان مجلس تأکید داشتند که انتخابات ریاست جمهوری به منظور کاهش مصارف باید همزمان با انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی برگزار شود.
این نمایندگان می‌گویند که بر اساس تاریخ که برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی مشخص شده، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با برگزاری انتخابات پارلمانی چهار ماه تفاوت دارد و به این دلیل به منظور جلوگیری از مصارف گزاف باد هر دو انتخابات همزمان برگزار شود.
مصارف برگزاری هرکدام از انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری 150 میلیون دالر پیشبینی شده است و به گفته‌ی نمایندگان اگر هردو انتخابات همزمان برگزار شود 150 میلیون دالر صرفه جویی خواهد شد.
این در حالی است که معاون عملیاتی کمیسیون انتخابات گفته است که روی تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی به تاریخ 28 میزان 1397، توافق صورت گرفته و قرار است.
بربنیاد قانون اساسی وظیفه‌ی رییس جمهور در اول جوزای سال پنجم پایان می‌یابد و انتخابات نیز باید 30 تا60 روز قبل از این تاریخ برگزار شود.